2p

A héten kerül a kormány elé a használatarányos elektronikus útdíjfizetési (ED) rendszerrel kapcsolatos, a Gazdasági Minisztérium által készített előterjesztés. Gazdasági szempontból nem mellékes, hogy az autópálya-hálózat folyamatos bővülésével a jelenlegi rendszer hosszú távon nem képes a hálózat finanszírozására - írja a Napi Gazdaság.

A szakemberek szerint a megtett úttal arányos rendszer elegendő forrást biztosíthat az úthálózat állagmegőrzéséhez és üzemeltetéséhez. Az új rendszerben mindenki kizárólag a valós úthasználatnak megfelelően fizeti majd a díjköteles úthálózat igénybevételét.

A határozati javaslatban olyan rendelkezésre állási díjfizetési kötelezettséget határoznak meg, amelyet az állam a szolgáltatási szerződés lezárultáig - várhatóan öt éven át - fizet majd a szolgáltatónak, és mivel az ebből fakadó állami kötelezettségvállalás mértéke meghaladja az 50 milliárd forintot, a vonatkozó jogszabály alapján a közbeszerzési eljárás megkezdéséhez a kormánynak az Országgyűlés jóváhagyását kell kérnie.

Úgy tudjuk, már dolgoznak a közbeszerzési pályázat előkészítésén is, s a határozati javaslat elfogadása után - akár már a következő napon, tehát körülbelül május végén - megjelentetheti a felhívást az állam. A tervek szerint a hirdetmény közzétételével induló tárgyalásos közbeszerzési eljárás nyertesétől az állam elvárja az ED-rendszer kialakításához szükséges eszközök megvalósítását (a kivitelezési és rendelkezésére állási kockázatot), valamint a rendszer üzemeltetését öt éven keresztül.

A jelenlegi elképzelés szerint a nyertessel még az év vége előtt szerződést kötne az állam a szolgáltatás vásárlásáról, amiért 2009 és 2014 között a magánbefektetőt szolgáltatói díj illeti meg. Ennek 2007-es árakon számított teljes értéke 69,3 milliárd forint. Az eszközök a futamidő végén névleges értéken kerülnek majd állami tulajdonba.

A rendszert 2009-ben, a tehergépjárművekre vezetik be, a most mintegy 3100 kilométer kiterjedésű úthálózaton, ám addigra várhatóan négyezer kilométerre hízik a hálózat. Az ED-rendszer ellenőrzésére a matricás rendszer ellenőrzését jelenleg is végző Állami Autópálya Zrt. (ÁAK) kap megbízást, ugyancsak szolgáltatói díj ellenében, amelynek 2007-es árakon számított teljes értéke 23,5 milliárd forint - írja a Napi Gazdaság.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!