2p

A héten kerül a kormány elé a használatarányos elektronikus útdíjfizetési (ED) rendszerrel kapcsolatos, a Gazdasági Minisztérium által készített előterjesztés. Gazdasági szempontból nem mellékes, hogy az autópálya-hálózat folyamatos bővülésével a jelenlegi rendszer hosszú távon nem képes a hálózat finanszírozására - írja a Napi Gazdaság.

A szakemberek szerint a megtett úttal arányos rendszer elegendő forrást biztosíthat az úthálózat állagmegőrzéséhez és üzemeltetéséhez. Az új rendszerben mindenki kizárólag a valós úthasználatnak megfelelően fizeti majd a díjköteles úthálózat igénybevételét.

A határozati javaslatban olyan rendelkezésre állási díjfizetési kötelezettséget határoznak meg, amelyet az állam a szolgáltatási szerződés lezárultáig - várhatóan öt éven át - fizet majd a szolgáltatónak, és mivel az ebből fakadó állami kötelezettségvállalás mértéke meghaladja az 50 milliárd forintot, a vonatkozó jogszabály alapján a közbeszerzési eljárás megkezdéséhez a kormánynak az Országgyűlés jóváhagyását kell kérnie.

Úgy tudjuk, már dolgoznak a közbeszerzési pályázat előkészítésén is, s a határozati javaslat elfogadása után - akár már a következő napon, tehát körülbelül május végén - megjelentetheti a felhívást az állam. A tervek szerint a hirdetmény közzétételével induló tárgyalásos közbeszerzési eljárás nyertesétől az állam elvárja az ED-rendszer kialakításához szükséges eszközök megvalósítását (a kivitelezési és rendelkezésére állási kockázatot), valamint a rendszer üzemeltetését öt éven keresztül.

A jelenlegi elképzelés szerint a nyertessel még az év vége előtt szerződést kötne az állam a szolgáltatás vásárlásáról, amiért 2009 és 2014 között a magánbefektetőt szolgáltatói díj illeti meg. Ennek 2007-es árakon számított teljes értéke 69,3 milliárd forint. Az eszközök a futamidő végén névleges értéken kerülnek majd állami tulajdonba.

A rendszert 2009-ben, a tehergépjárművekre vezetik be, a most mintegy 3100 kilométer kiterjedésű úthálózaton, ám addigra várhatóan négyezer kilométerre hízik a hálózat. Az ED-rendszer ellenőrzésére a matricás rendszer ellenőrzését jelenleg is végző Állami Autópálya Zrt. (ÁAK) kap megbízást, ugyancsak szolgáltatói díj ellenében, amelynek 2007-es árakon számított teljes értéke 23,5 milliárd forint - írja a Napi Gazdaság.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!