2p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A lengyel pénzügyminiszter bírálta az Európai Bizottságnak azt a javaslatát, hogy a nyugdíjrendszerüket átalakító országok csak átmeneti ideig írhatják le ebből eredő költségeiket az államháztartási hiányból.

Az Európai Bizottság azt javasolta, hogy a nyugdíjpénztári rendszerből adódó kiadási többlet meghatározott részét öt éven át lehet leírni, ha az adott ország államháztartási hiánya meghaladja a GDP 3 százalékát, és/vagy az államadósság nagyobb a GDP 60 százalékánál.

Jacek Rostowski lengyel pénzügyminiszter csütörtökön azt mondta, hogy az Európai Bizottság javaslata, amelyet az EU kormányai és az Európai Parlament is tanulmányozni fog, négy százalékos GDP-arányos államháztartási hiányt tesz lehetővé Lengyelországnak a nélkül, hogy elindítaná a túlzott  deficit eljárást. Normális esetben egy ilyen intézkedésre akkor kerül sor, ha egy ország államháztartási hiánya meghaladja a GDP 3 százalékát.

Rostowski szerint a bizottsági javaslat (a három százalékon felül) legfeljebb még 1 százaléknyi GDP-arányos államháztartási hiányt engedne meg, holott Lengyelországban a nyugdíjreform költsége most a GDP 2,4 százalékával ér fel - tette hozzá a pénzügyminiszter.

Lengyel-magyar indítványra kilenc EU-ország kezdeményezte az Európai Bizottságnál és az Európai Tanács elnökénél az államháztartási hiány és az államadósság számítási szabályainak módosítását.

Nyolc új EU-tagállam - Magyarország, Lengyelország, Csehország, Románia, Szlovákia, Bulgária, Litvánia és Lettország - továbbá Svédország azt szeretné, hogy nyugdíjreform miatt jelentkező költségeket az EU vegye figyelembe az elszámolásokban, ugyanis ez a módosítás a tagállamok egyenlő elbírálását szolgálná. Az lenne a változtatás célja, hogy az államháztartás bevételei helyett a magán nyugdíjpénztárakhoz kerülő pénzt a kormányzati szektoron belül lehessen elkönyvelni. Ily módon nem jelenne meg államháztartási mérleg kiadási oldalán az a nyugdíjjárulék és egyéb költség, amelyet a központi költségvetés az állami nyugdíjkasszának átutal, hogy pótolja a magán nyugdíjpénztárakra történő fokozatos átállás miatt  hiányzó bevételt. Következésképp ezzel az összeggel kisebb lenne az államháztartás éves  hiánya.

MTI

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!