3p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Nagyobb már nem is lehetne a titkolózás a Lidl magyarországi megjelenésével kapcsolatban. A logisztikai központ átadását azonban alighanem erőszakos terjeszkedés követi.


Ami a magyarországi diszkontpiacot illeti, a Gfk májusi felmérése szerint ezeknek az üzleteknek a piaci hatóköre, valamint bennük a vásárlási gyakoriság tavalyelõtt stagnált, múlt évben viszont érzékelhetõen növekedett. Az átlagos vásárlási érték egy vásárlás alkalmával ebben a bolttípusban évrõl évre nagyobb, és 2003-ban már meghaladta a kétezer forintot.

A piacon jelenleg három diszkont lánc, a Penny Market, a Plus és a Profi osztozik. Ezek az áruházak az ügyben rendkívül óvatosak, megkeresésünkre nem nyilatkoztak. A legvalószínűbb forgatókönyv szerint ugyanis a Lidl Magyarországon is agresszív árpolitikája révén szerez majd piacot magának, ami azt jelentheti, hogy esetenként húsz-harminc százalékkal a versenytársak árai alá is mehet, mint tette ezt több más országban.

A Menedzsment Fórum által megkérdezett iparági szakértők azonban úgy látják, nem csak a diszkontláncoknak van félnivalójuk. Hazánk a kiskereskedelem terén a versenytársakkal leginkább ellátott piac a térségben, itt szinte minden településen több konkurens lánc van jelen. A nagy hallgatás közepette pedig az sem biztos, hogy a Lidl a saját szegmensében támad majd. Elképzelhető, hogy a szupermarketeket veszi célba, ahogy tette ezt például Németországban. Ott a szupermarketek másfél milliárd euró forgalomveszteséget könyvelhettek el a Lidl (és az Aldi) piacszerzése nyomán.

A magyarországi szupermarketek korábban úgy nyilatkoztak, az olcsó ár csak rövid távon jelenthet versenyelőnyt az új diszkontláncnak, a lakóhely-közeliség, a minőségi árukínálat ugyanis sok vásárló számára legalább ennyire fontos. Ennek ellenére nem várják tétlenül az új szereplő megjelenését.

A hiper- és szupermarketeket egyaránt működtető Spar tizennégy éve tevékenykedik Magyarországon, összesen több mint százötven kiskereskedelmi egységgel rendelkezik. A társaság lapunkat arról tájékoztatta, hogy tovább kívánják folytatni az intenzív hálózatbővítést: a 2003-ban megnyílt öt Spar szupermarket és két Interspar mellett további négy-öt új szupermarket megnyitását tervezik. Emellett felépült az áruházlánc saját húsüzeme Bicskén, a cég logisztikai központja mellett, a hálózat igényeinek kielégítésére pedig több mint harmincezer négyzetméteresre bővítették a központi raktárt.

Minden jel arra mutat, hogy a piaci szereplők nem szeretnék tétlenül várni az új szereplő megjelenését. Konkrét stratégiát tervezni információk híján lehetetlen vállalkozás, a leginkább érintett cégek azonban általános fejlesztésekkel, ellátóláncaik bővítésével igyekeznek olcsóbbá tenni működésüket. A tét kettős: egyrészt ki fog derülni, vajon a piac elbírja-e mind a négy diszkontláncot, másrészt az is eldől, a vásárlók hosszú távon a magasabb minőséget nyújtó szupermarketeket vagy az olcsóbb diszkontokat részesítik majd előnyben.

Molnár Anikó

(Menedzsment Fórum)

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!