Ami a magyarországi diszkontpiacot illeti, a Gfk májusi felmérése szerint ezeknek az üzleteknek a piaci hatóköre, valamint bennük a vásárlási gyakoriság tavalyelõtt stagnált, múlt évben viszont érzékelhetõen növekedett. Az átlagos vásárlási érték egy vásárlás alkalmával ebben a bolttípusban évrõl évre nagyobb, és 2003-ban már meghaladta a kétezer forintot.
A piacon jelenleg három diszkont lánc, a Penny Market, a Plus és a Profi osztozik. Ezek az áruházak az ügyben rendkívül óvatosak, megkeresésünkre nem nyilatkoztak. A legvalószínűbb forgatókönyv szerint ugyanis a Lidl Magyarországon is agresszív árpolitikája révén szerez majd piacot magának, ami azt jelentheti, hogy esetenként húsz-harminc százalékkal a versenytársak árai alá is mehet, mint tette ezt több más országban.
A Menedzsment Fórum által megkérdezett iparági szakértők azonban úgy látják, nem csak a diszkontláncoknak van félnivalójuk. Hazánk a kiskereskedelem terén a versenytársakkal leginkább ellátott piac a térségben, itt szinte minden településen több konkurens lánc van jelen. A nagy hallgatás közepette pedig az sem biztos, hogy a Lidl a saját szegmensében támad majd. Elképzelhető, hogy a szupermarketeket veszi célba, ahogy tette ezt például Németországban. Ott a szupermarketek másfél milliárd euró forgalomveszteséget könyvelhettek el a Lidl (és az Aldi) piacszerzése nyomán.
A magyarországi szupermarketek korábban úgy nyilatkoztak, az olcsó ár csak rövid távon jelenthet versenyelőnyt az új diszkontláncnak, a lakóhely-közeliség, a minőségi árukínálat ugyanis sok vásárló számára legalább ennyire fontos. Ennek ellenére nem várják tétlenül az új szereplő megjelenését.
A hiper- és szupermarketeket egyaránt működtető Spar tizennégy éve tevékenykedik Magyarországon, összesen több mint százötven kiskereskedelmi egységgel rendelkezik. A társaság lapunkat arról tájékoztatta, hogy tovább kívánják folytatni az intenzív hálózatbővítést: a 2003-ban megnyílt öt Spar szupermarket és két Interspar mellett további négy-öt új szupermarket megnyitását tervezik. Emellett felépült az áruházlánc saját húsüzeme Bicskén, a cég logisztikai központja mellett, a hálózat igényeinek kielégítésére pedig több mint harmincezer négyzetméteresre bővítették a központi raktárt.
Minden jel arra mutat, hogy a piaci szereplők nem szeretnék tétlenül várni az új szereplő megjelenését. Konkrét stratégiát tervezni információk híján lehetetlen vállalkozás, a leginkább érintett cégek azonban általános fejlesztésekkel, ellátóláncaik bővítésével igyekeznek olcsóbbá tenni működésüket. A tét kettős: egyrészt ki fog derülni, vajon a piac elbírja-e mind a négy diszkontláncot, másrészt az is eldől, a vásárlók hosszú távon a magasabb minőséget nyújtó szupermarketeket vagy az olcsóbb diszkontokat részesítik majd előnyben.
Molnár Anikó
(Menedzsment Fórum)
Lesből támadja le a magyar piacot a Lidl
Nagyobb már nem is lehetne a titkolózás a Lidl magyarországi megjelenésével kapcsolatban. A logisztikai központ átadását azonban alighanem erőszakos terjeszkedés követi.