Zágonyi István, a MÁV Debreceni Járműjavító Kft. felügyelőbizottságának tagja, valamint Juhászné Lévai Katalin országgyűlési képviselő az ügyben levélben fordult Csillag István miniszterhez és Keller László politikai államtitkárhoz. Az eset előzménye, hogy a MÁV Rt. meghívásos pályázatot írt ki 150+150 darab négytengelyes, eltolható oldalfalú vasúti kocsi gyártására és bérlésére. A MÁV Debreceni Járműjavító Kft., a miskolci MÁV-Tiszavas Járműjavító Kft. és a szombathelyi Vasjármű Kft. konzorciumot hozott létre, és indult a tenderen. Az üzlet három- plusz hárommilliárd forint árbevételt hozott volna a cégek konyhájára, s mintegy négy évre lekötötte volna gyártókapacitásukat.
A konzorcium vezetője, a Debreceni Járműjavító az idén július 12-én a kiírásnak megfelelő ajánlatot adott a MÁV árufuvarozási szakigazgatóságának, s külön faxon küldte el a banki háttérről szóló garanciát. Július 31-én értesültek arról, hogy egy konkurens cég lett a nyertes, mely korábban nem is pályázott. A konzorcium tudomása szerint a cég Romániában, egy amerikai tulajdonú üzemben kívánja legyártatni a kocsikat. Az elbírálás azért is furcsa, mert a kiírás szerint előnyben kell részesíteni azokat a pályázókat, melyek MÁV-tulajdonú cégek munkavállalóit foglalkoztatják. A konzorcium szerint azért is érthetetlen az eljárás, mert a miskolci és a debreceni járműjavítónak is többéves szakmai gyakorlata van az ilyen típusú kocsik gyártásában. A miskolci cég korábban jelentős beruházást hajtott végre, hogy ilyen kocsikat gyárthasson. Az üzlet meghiúsulása miatt a debreceni társaság helyzete menthetetlenné válhat, s 3-400 ember veszítheti el a munkahelyét.
MÁV pályázat kérdőjelekkel
Hatmilliárd forint árbevételt eredményező, négy évre biztos munkát jelentő megrendeléstől esett el három hazai járműjavító, miután a MÁV Rt. menesztett vezetése az utolsó pillanatban olyan magáncéget bízott meg háromszáz vasúti kocsi gyártásával, amely nem is indult a korábban kiírt pályázaton.