Harmadszor örülhettek a Citynél
Története harmadik bajnoki címét nyerte vasárnap délután a Manchester City miután legyőzte az utolsó fordulóban a Queens Park Rangers csapatát. Az arab milliárdosok négy éve vették meg a "kisebbik" manchesteri klubot, mostanra érett be a befektetésük. Viszont ezzel még mindig messze vannak a 19-szeres bajnok városi rivális Unitedtől, melyet most is csak jobb gólkülönbségükkel tudtak a második helyre szorítani.
Az üzleti életben egyelőre nem ért el akkora sikereket a City, mint a pályán: a Forbes magazin a múlt hónapban közölte legfrissebb listáját a világ legértékesebb klubjairól, melyet továbbra is a Manchester United vezet 2,24 milliárd dolláros becsült értékkel, a városi rivális csak a tizenharmadik a rangsorban, értékét 443 millió dollárra becsülik. Pedig a tulajdonos Manszúr sejk az elmúlt négy évben mintegy egymilliárd dollárt költött a csapatra.
Az üzleti modell a különbség
"A Unitednek van a világon a legjobb üzleti modellje. A három nagy bevételi forrásuk a jegyek, a tévés jogdíjak és a reklámok. Egyik angol klub sem tud hasonlóan magas bevételeket felmutatni" - mondta a Bloombergnek Tom Cannon, a liverpooli egyetem professzora. A Forbes szerint a klubnak 330 millió rajongója van világszerte, ez teszi őket a legértékesebb csapattá.
A City akkor eredt az ősi rivális nyomába, amikor az abu dhabi királyi család megvette a csapatot, tavaly 35 év után első trófeáját nyerte a csapat azzal, hogy elhódította az FA kupát. A klub rohamléptekkel igyekszik ledolgozni évtizedes hátrányát a pályán, azonban ez sokba kerül nekik. A Sporting Intelligence közelmúltban publikált felmérése szerint csak a két spanyol óriásnál, a Barcelonánál és a Real Madridnál magasabb a játékosok átlagfizetése, mint az újdonsült angol bajnoknál. A Citynél átlagosan 7,4 millió dollárt keresnek a játékosok, ez majdnem 2 millióval több, mint a városi riválisnál fizetett összeg.
A jóval magasabb kiadások mellett a City bevételei számottevően alacsonyabbak: a Deloitte úgynevezett Money League felmérése minden évben rangsorolja a klubokat bevételeik alapján. Ezen a listán a United harmadik 367 millió eurós árbevételével, a másik manchesteri csapat ennek kevesebb mint a felét, 169,6 millió eurót regisztrálta.
"Senki nem tud versenyezni az anyagi lehetőségeikkel. Ezt mindenkinek el kell fogadnia, ezért máshogy kell megpróbálnunk megverni őket" - mondta a Manchester United menedzsere még márciusban a városi riválissal kapcsolatban.
Ázsia lehet a kulcs a bevételrobbanáshoz
"A Manchester United egy globális márka, amit a City egyelőre nem mondhat el magáról" - mondta a Bloomberg kérdésére Kieran Maguire, a Manchester Metropolitan University tanára. Szerinte a pályán elért eredményektől függetlenül a United egy olyan márka, amit keresnek az emberek.
A közgazdászok szerint jelenleg Ázsia jelenti a legfontosabb kitörési pontot a futballklubok számára, hogy újabb fanatikusokat állítsanak maguk mellé, nem véletlen, hogy a világ legnagyobb csapatai évről évre a Távol-Keleten szerepelnek barátságos tornákon a nyári szünetben. A Manchester United évek óta él ezzel a lehetőséggel, míg az "újgazdag" City csak most kezdi felfedezni az ebben rejlő lehetőségeket. Az sem véletlen, hogy a MU tulajdonosai Szingapúrban tervezik a tőzsdére bevezetni a klub részvényeit.
A fentiek mellett az ikonok is segítettek a United jelenlegi népszerűségét elérni, az olyan játékosok, mint David Beckham, Cristiano Ronaldo vagy George Best sokkal inkább celebek voltak, mint sportolók. A Citynél ilyen emblematikus figurák egyelőre nincsenek, hiszen az ilyen jellegű népszerűséget nem lehet néhány év alatt felépíteni.
"A Manchester United márkájának értéke nem csökken amiatt, hogy most csak a másodikak lettek a bajnokságban. A jelenlegi képet magukról hosszú évek alatt építették fel, nem pedig egyetlen szezon alatt" - mondta Thomas Luer, a Total Sports Asia marketingügynökség vezérigazgatója.
mfor.hu