4p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Vasárnap zárult az angol focibajnokság legutóbbi idénye, mely 44 év után Manchester világoskék felének okozott örömet. Szakemberek szerint azonban ahhoz még sok kell, hogy a City az üzleti életben is lepipálja a nagy rivális Unitedet, akik az elmúlt húsz évben sikert sikerre halmoztak.

Harmadszor örülhettek a Citynél

Története harmadik bajnoki címét nyerte vasárnap délután a Manchester City miután legyőzte az utolsó fordulóban a Queens Park Rangers csapatát. Az arab milliárdosok négy éve vették meg a "kisebbik" manchesteri klubot, mostanra érett be a befektetésük. Viszont ezzel még mindig messze vannak a 19-szeres bajnok városi rivális Unitedtől, melyet most is csak jobb gólkülönbségükkel tudtak a második helyre szorítani.

Az üzleti életben egyelőre nem ért el akkora sikereket a City, mint a pályán: a Forbes magazin a múlt hónapban közölte legfrissebb listáját a világ legértékesebb klubjairól, melyet továbbra is a Manchester United vezet 2,24 milliárd dolláros becsült értékkel, a városi rivális csak a tizenharmadik a rangsorban, értékét 443 millió dollárra becsülik. Pedig a tulajdonos Manszúr sejk az elmúlt négy évben mintegy egymilliárd dollárt költött a csapatra.

Az üzleti modell a különbség

"A Unitednek van a világon a legjobb üzleti modellje. A három nagy bevételi forrásuk a jegyek, a tévés jogdíjak és a reklámok. Egyik angol klub sem tud hasonlóan magas bevételeket felmutatni" - mondta a Bloombergnek Tom Cannon, a liverpooli egyetem professzora. A Forbes szerint a klubnak 330 millió rajongója van világszerte, ez teszi őket a legértékesebb csapattá.

A City akkor eredt az ősi rivális nyomába, amikor az abu dhabi királyi család megvette a csapatot, tavaly 35 év után első trófeáját nyerte a csapat azzal, hogy elhódította az FA kupát. A klub rohamléptekkel igyekszik ledolgozni évtizedes hátrányát a pályán, azonban ez sokba kerül nekik. A Sporting Intelligence közelmúltban publikált felmérése szerint csak a két spanyol óriásnál, a Barcelonánál és a Real Madridnál magasabb a játékosok átlagfizetése, mint az újdonsült angol bajnoknál. A Citynél átlagosan 7,4 millió dollárt keresnek a játékosok, ez majdnem 2 millióval több, mint a városi riválisnál fizetett összeg.

A jóval magasabb kiadások mellett a City bevételei számottevően alacsonyabbak: a Deloitte úgynevezett Money League felmérése minden évben rangsorolja a klubokat bevételeik alapján. Ezen a listán a United harmadik 367 millió eurós árbevételével, a másik manchesteri csapat ennek kevesebb mint a felét, 169,6 millió eurót regisztrálta.

"Senki nem tud versenyezni az anyagi lehetőségeikkel. Ezt mindenkinek el kell fogadnia, ezért máshogy kell megpróbálnunk megverni őket" - mondta a Manchester United menedzsere még márciusban a városi riválissal kapcsolatban.

Ázsia lehet a kulcs a bevételrobbanáshoz

"A Manchester United egy globális márka, amit a City egyelőre nem mondhat el magáról" - mondta a Bloomberg kérdésére Kieran Maguire, a Manchester Metropolitan University tanára. Szerinte a pályán elért eredményektől függetlenül a United egy olyan márka, amit keresnek az emberek.

A közgazdászok szerint jelenleg Ázsia jelenti a legfontosabb kitörési pontot a futballklubok számára, hogy újabb fanatikusokat állítsanak maguk mellé, nem véletlen, hogy a világ legnagyobb csapatai évről évre a Távol-Keleten szerepelnek barátságos tornákon a nyári szünetben. A Manchester United évek óta él ezzel a lehetőséggel, míg az "újgazdag" City csak most kezdi felfedezni az ebben rejlő lehetőségeket. Az sem véletlen, hogy a MU tulajdonosai Szingapúrban tervezik a tőzsdére bevezetni a klub részvényeit.

A fentiek mellett az ikonok is segítettek a United jelenlegi népszerűségét elérni, az olyan játékosok, mint David Beckham, Cristiano Ronaldo vagy George Best sokkal inkább celebek voltak, mint sportolók. A Citynél ilyen emblematikus figurák egyelőre nincsenek, hiszen az ilyen jellegű népszerűséget nem lehet néhány év alatt felépíteni.

"A Manchester United márkájának értéke nem csökken amiatt, hogy most csak a másodikak lettek a bajnokságban. A jelenlegi képet magukról hosszú évek alatt építették fel, nem pedig egyetlen szezon alatt" - mondta Thomas Luer, a Total Sports Asia marketingügynökség vezérigazgatója.

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!