Félmilliárd dollárt fektetett a világ vezető közösségi oldalát üzemeltető Facebookba a Goldman Sachs bankház és egy orosz befektetési társaság, számoltak be a lapok hétfőn az év első nagy üzleti dobásáról. A befektetés alapján a cég értéke 50 milliárd dollár, azaz a Facebook immár többet ér, mint az eBay, a Yahoo vagy a Time Warner. A Facebook ugyan nincs a tőzsdén, de azon kívül folyik kereskedés a részvényeivel, illetve a most bejelentett tranzakció után nem lenne meglepetés, ha még az idei évben nyilvános részvénykibocsátásra (IPO) és a tőzsdei bevezetésre is sor kerülne.
Ugyan korábban a Google is sokáig vonakodott a részvénypiaci megmérettetéstől, és az akkor még csak a keresőszolgáltatása kapcsán népszerű vállalat bevételi- és növekedés lehetőségeit is több elemző limitáltnak tartotta, a cég az elmúlt évek válságát is komolyabb megrázkódtatás nélkül átvészelte. Minden bizonnyal a Google sikere is közrejátszik abban, hogy a Facebook kapcsán eddig jóval kevesebb volt a pesszimista felhang. A napokban bejelentett ügylet miatt azonban több helyen megszólalt a vészcsengő.
Jön a következő internetes lufi?
Az 1990-es évek végén az internet térhódításakor a mostani Facebook-lázhoz hasonló felfokozott várakozás volt az internetes vállalatok kapcsán, melyek többsége a dotkom-lufi kidurranása után egyszerűen eltűnt a süllyeszőben. A cégek árazása, illetve a vállalatok költségei ugyanis elszálltak, miközben a várt bevételek többnyire nem teljesültek, így a papíron remek üzletnek tűnő vállalkozások életképtelenek voltak.
A Facebook esetében ugyan az üzleti modell fenntarthatóságát még nem kérdőjelezték meg, ám a bevételi oldalt illetően vannak kritikus hangok. A Goldman Sachs egyik ügyfele például a Reuters tudósítójának azt mondta, hogy a Facebook-befeketetés kapcsán a cégről egy 100 oldalas dokumentumot kapott, ám azt a jegyzés lezárása előtt néhány órával vehette csak a kezében, ami a 90-es évek végét idézte. Ha nem csak a megérzéseket, hanem a számokat is nézzük, látszik, hogy az optimizmus hátterében a nagy növekedési potenciál van. Egy-egy felhasználó esetén ugyanis a Google éves szinten 24 dollárt, a Yahoo 8 dollárt, míg a Facebook csupán 4 dollár bevételt ér el. Ezek a bevételek pedig nem indokolják a cég óriási kapitalizációját.
Óriási tartalékok rejlenek a cégben
A Facebook mellett ugyanakkor több befektetési bank kiáll, és az ő elemzőik másképp interpretálják az adatokat. Azt elismerik, hogy a múltbeli számokra támaszkodó P/E érték kiugró, ám azt állítják, hogy egy olyan típusú exponenciális növekedési szakaszban lévő vállalatnál, mint a Facebook ezek a számok félrevezetőek. A felhasználók bővülése mellett a vállalat ugyanis immár a bevételi számok növekedésére is komoly figyelmet fordít, amelynek köszönhetően hamarosan a forgalom és a nyereség is látványosan megugrik. Így a cég esetében az előre mutató P/E mutató alkalmazása indokolt.
Tény, hogy a hat éve létrehozott, és kezdetben csupán a Harvard diákjai számára elérhető Facebook megalapítása óta töretlenül fejlődik. Ennek köszönhető, hogy 2006-ban minden 13 évnél idősebb ember számára lehetővé vált a regisztráció, és az elmúlt 4 évben félmilliárd regisztrált tagja lett a közösségi oldalnak. A Földi populációt tekintve ugyan elvi növekedés lehetséges, ám mivel a fejlett országok mindegyikében viszonylag rövid időn belül piacvezetővé vált a Facebook, ezért a nagy kérdés valóban az, hogy a regisztráltakat hogyan lehet minél több dollárra váltani. A vállalat sikereiben hívő szakértőknek erre az a válasza, hogy a fizetős szolgáltatások hihetetlen gyors növekedéssel büszkélkednek, hiszen a Zynga nevű online játék, vagy a Zooks tárkereső rekord idő alatt ért el több tízmilliós létszámot.
Ráadásul a cég 2009 szeptemberében történetében először nyereséget könyvelhetett el, és sajtóhírek szerint a vállalat azóta is profitot termel.
mfor.hu