4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A napokban jelentette be az egyik legnagyobb amerikai befektetési bank, a Goldman Sachs, hogy közel 500 millió dollár friss tőkét nyújt a Facebooknak, ezzel a közösségi oldal értékét 50 milliárd dollárra becsülték. Nem kérdés, hogy az internet legfényesebb üstököse a Facebook, ám az összegek hallatán a szakértők egy része a dotkom lufi 2.0-át emlegeti.

Félmilliárd dollárt fektetett a világ vezető közösségi oldalát üzemeltető Facebookba a Goldman Sachs bankház és egy orosz befektetési társaság, számoltak be a lapok hétfőn az év első nagy üzleti dobásáról. A befektetés alapján a cég értéke 50 milliárd dollár, azaz a Facebook immár többet ér, mint az eBay, a Yahoo vagy a Time Warner. A Facebook ugyan nincs a tőzsdén, de azon kívül folyik kereskedés a részvényeivel, illetve a most bejelentett tranzakció után nem lenne meglepetés, ha még az idei évben nyilvános részvénykibocsátásra (IPO) és a tőzsdei bevezetésre is sor kerülne.

Ugyan korábban a Google is sokáig vonakodott a részvénypiaci megmérettetéstől, és az akkor még csak a keresőszolgáltatása kapcsán népszerű vállalat bevételi- és növekedés lehetőségeit is több elemző limitáltnak tartotta, a cég az elmúlt évek válságát is komolyabb megrázkódtatás nélkül átvészelte. Minden bizonnyal a Google sikere is közrejátszik abban, hogy a Facebook kapcsán eddig jóval kevesebb volt a pesszimista felhang. A napokban bejelentett ügylet miatt azonban több helyen megszólalt a vészcsengő.

Jön a következő internetes lufi?

Az 1990-es évek végén az internet térhódításakor a mostani Facebook-lázhoz hasonló felfokozott várakozás volt az internetes vállalatok kapcsán, melyek többsége a dotkom-lufi kidurranása után egyszerűen eltűnt a süllyeszőben. A cégek árazása, illetve a vállalatok költségei ugyanis elszálltak, miközben a várt bevételek többnyire nem teljesültek, így a papíron remek üzletnek tűnő vállalkozások életképtelenek voltak.

A Facebook esetében ugyan az üzleti modell fenntarthatóságát még nem kérdőjelezték meg, ám a bevételi oldalt illetően vannak kritikus hangok. A Goldman Sachs egyik ügyfele például a Reuters tudósítójának azt mondta, hogy a Facebook-befeketetés kapcsán a cégről egy 100 oldalas dokumentumot kapott, ám azt a jegyzés lezárása előtt néhány órával vehette csak a kezében, ami a 90-es évek végét idézte. Ha nem csak a megérzéseket, hanem a számokat is nézzük, látszik, hogy az optimizmus hátterében a nagy növekedési potenciál van. Egy-egy felhasználó esetén ugyanis a Google éves szinten 24 dollárt, a Yahoo 8 dollárt, míg a Facebook csupán 4 dollár bevételt ér el. Ezek a bevételek pedig nem indokolják a cég óriási kapitalizációját.

Óriási tartalékok rejlenek a cégben

A Facebook mellett ugyanakkor több befektetési bank kiáll, és az ő elemzőik másképp interpretálják az adatokat. Azt elismerik, hogy a múltbeli számokra támaszkodó P/E érték kiugró, ám azt állítják, hogy egy olyan típusú exponenciális növekedési szakaszban lévő vállalatnál, mint a Facebook ezek a számok félrevezetőek. A felhasználók bővülése mellett a vállalat ugyanis immár a bevételi számok növekedésére is komoly figyelmet fordít, amelynek köszönhetően hamarosan a forgalom és a nyereség is látványosan megugrik. Így a cég esetében az előre mutató P/E mutató alkalmazása indokolt.

Tény, hogy a hat éve létrehozott, és kezdetben csupán a Harvard diákjai számára elérhető Facebook megalapítása óta töretlenül fejlődik. Ennek köszönhető, hogy 2006-ban minden 13 évnél idősebb ember számára lehetővé vált a regisztráció, és az elmúlt 4 évben félmilliárd regisztrált tagja lett a közösségi oldalnak. A Földi populációt tekintve ugyan elvi növekedés lehetséges, ám mivel a fejlett országok mindegyikében viszonylag rövid időn belül piacvezetővé vált a Facebook, ezért a nagy kérdés valóban az, hogy a regisztráltakat hogyan lehet minél több dollárra váltani. A vállalat sikereiben hívő szakértőknek erre az a válasza, hogy a fizetős szolgáltatások hihetetlen gyors növekedéssel büszkélkednek, hiszen a Zynga nevű online játék, vagy a Zooks tárkereső rekord idő alatt ért el több tízmilliós létszámot.

Ráadásul a cég 2009 szeptemberében történetében először nyereséget könyvelhetett el, és sajtóhírek szerint a vállalat azóta is profitot termel.

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!