A Fessel-GfK piackutató intézet összesen 1200 12 és 24 év közötti gyereket, illetve fiatalt kérdezett meg arról, milyen szempontok szerint intézi bevásárlásait. A kutatócsoport a válaszok alapján végül négy csoportba sorolta a megkérdezetteket, adja hírül az APA hírügynökség.
Az első kategóriába (35 százalék) elsősorban képzett, általában a gyengébb nemhez tartozó fiatalok tartoznak. Számukra rendkívül fontos a termék márkája, viszont a magas ár miatt csak az árengedményes akciók során vásárolják meg a kinézett árucikket. Általában kritikus fogyasztónak tartják magukat, s mielőtt kiadnák valamiért a pénzüket, alaposan megvizsgálják, hogy az ár és a szolgáltatás arányban áll-e egymással.
A második legnagyobb csoportba (26 százalék) tartozó tinédzsereket az új technológiák iránti vonzalom köti össze. Nekik elsősorban a technikai termékek esetében számít a márka, és ők használják leginkább az internetet vásárlásra. A válaszok szerint ezek a fiatalok különösen autonóm fogyasztóként viselkednek.
A felmérésbe bevontak 23 százaléka az "álmodozók" kategóriájába tartozik: nekik még nincs elég pénzük arra, hogy megvalósítsák vásárlási elképzeléseiket. Ellenben már most erős márkafüggőség alakult ki bennük, emiatt a cégek a jövő potenciális ügyfeleinek tartják őket.
A legkisebb csoportot (16 százalék) azok a tinédzserek alkotják, akik ugyan márkaorientáltak, viszont nem eléggé kritikusak. Jellemzően az alsó társadalmi rétegekből származnak, rendkívül takarékosak, viszont fogyasztási vágyuk szinte határtalan.
A megkérdezettek több mint fele még mindig elsősorban a szülők pénzéből él, arányuk még a 20-24 éves közötti korosztályban is egyötödre tehető.
(Menedzsment Fórum)
Márkaorientált és spórolós a mai fiatalok többsége
Egy osztrák kutatócsoport felmérése során arra volt kíváncsi, mennyire különböznek a mai fiatalok fogyasztási szokásaikat tekintve. Az eredmény szerint a többség a márkás termékeket részesíti előnyben, és annak során még mindig a szülők pénztárcájára appellál.