Hányszor hallottuk már: „Tanulj fiam, mert megbuksz!”. Aztán eljött az érettségi vagy államvizsga, és elmondhattuk: végre befejeztük a tanulást, kiléptünk a nagybetűsbe.
Mostanra elmúlt az az idő, amikor a középiskolában, vagy felsőoktatásban szerzett tudás elegendő egész életünk során. Felgyorsult világunkban követni kell a változásokat, az ismeretanyag hamar elavul – ahogy például újra meg kell tanulnunk az elektronikai berendezések kezelését (mobiltelefon, számítógép, stb.). Sőt, az információkról áttevődött a hangsúly a globális szemléletre, képességekre.
Állandóan változó környezetünk miatt a lexikális tudás mellett megnő azon készségek és képességek szerepe, amelyek túlmutatnak egy konkrét szakmai terület ismeretanyagán. Az ilyen készségek és képességek, ún. kompetenciák – mint például az olvasás, írás, számolás – szükségesek az élet más területén is, mint az életvitel, kapcsolatteremtés, tanulás, társadalmi beilleszkedés. Manapság számos egyéb kompetencia is elengedhetetlenné válik a munkaerőpiacon, mint például a számítógépes- és idegen nyelvi ismeretek, illetve a kommunikációs készség. Emiatt az iskola elhagyása után is kiemelt szerepet kap a tanulási képesség.
A folyamatos tudás-, illetve készségfejlesztés egyre fontosabbá válik mind egyéni, mind gazdasági, mind össztársadalmi szinten. Nem véletlen, hogy az Európai Unió is alapvető célul tűzte ki tudásalapú társadalom kialakítását, megerősítését.
Az egész életen át tartó tanulásra szerencsére számtalan lehetőség kínálkozik. A széles választék természetesen jó hír, a döntés azonban már nem egyszerű. Az iskolarendszerű képzések mellett tanfolyamok, állandó vagy alkalmi vállalati tréningek, egyéni oktatások közül választhatunk. Mindegyik megoldásnak meg van az előnye, illetve hátránya.
A(z egész életen át tartó) tanulás mind a munkavállaló, mind a vállalat érdeke. A dolgozók felkészültsége a cég számára versenyelőnyt jelent, hiszen a munka hatékonyságát növeli. Megfelelő oktatással nem csak a tárgyi tudása, képességei fejlődnek a munkatársnak, hanem motiváltsága, elkötelezettsége is a szervezet iránt. Nehéz gazdasági helyzetben sem lehet mellékes a képzés, a versenyképesség fenntartása érdekében.
A munkaadók ennek ellenére elhanyagolják a képzéseket, vagy egyszerűen nem támogatják a tanulmányokat. A vállalatok legfőbb aggálya az oktatásnál jelentkező „veszteség” mind időben, mind pénzben. Ez az álláspont azonban a hosszú távon, s felelősen gondolkodók számára nem tartható. Ráadásul számos támogatás is igénybe vehető hazánkban, amely ösztönzi a képzéseket.
A magasabb tudásszint jobb lehetőségeket biztosít az egyéneknek is a munkaerőpiacon, valamint a személyes életkörülményekre is döntő hatással van. A legszerencsésebb eset természetesen az, ha a munkáltató és munkavállaló közös célként definiálják a tanulást, és együtt alakítják ki a fejlődési irányokat. Az egyéni motiváció is fontos, erőszakkal nem célszerű beiskolázni senkit.
A téma fontosságára, összetettségére tekintettel létrejött internetes oldal: www.kepezz.hu
A honlapon megismerteti a felnőttképzést, és megtudhatja a legfontosabb információkat ebben a témakörben. Emellett gyakorlati eseteken keresztül mutatjuk be a folyamatos tanulás szükségszerűségét, folyamatát, előnyeit.
Az weboldalon mind a munkavállalói, mind a munkaadói oldal talál olyan információkat, amelyek segítenek az első lépések megtételében.
Célunk az összetett rendszerben való eligazodás megkönnyítése, egy hatékonyabb munka megteremtésének segítése! (X)
A program megvalósulását az Országos Foglalkoztatási Közalapítvány a Munkaerő-piaci Alapból támogatja.