Lassult Kínában Európa legnagyobb autógyártójának terjeszkedése. A gépjárműipar által rendkívűl fontosnak tartott piacon a vállalatnak az értékesítési számok esésével kellett szembenéznie. A VW kínai elnöke a rossz eredményeket a konkurencia elővételi árainak csökkenésével indokolja, de a Touran integrációja sem érintette jól a vállalatot, ami ideiglenesen megszakította más modellek gyártását. Az elnök azt is megjegyezte, hogy egy fiatal és igen ingatag piacon a rövid távú kimutatások helyett inkább a hosszú távú adatokra érdemes figyelni. Reményei szerint az év végi számok továbbra is azt fogják mutatni, hogy megmaradnak piacvezetőnek. Részesedésük 2002-ben több, mint 50 százalék volt, s az idei év elején is meghaladta a 30 százalékot.
A General Motors leányvállalatának júniusban sikerült először felülmúlnia a VW mutatóit. Ugyanezen hónap kínai autóeladásainak száma éves szinten mindössze 2,2 százalékkal nőtt, ami igen csekély a múlt évi, valamint év eleji robbanáshoz képest. A külföldi vállalatok már régóta várják a lassulást, s csak kevesen feltételezték, hogy a német autó óriás dominanciája örökké tarthat. Egy, az ázsiai autóiparban jártas szakember szerint minden olyan cég, amely a VW után érkezett a kínai piacra, a németek részesedésére tör, amely számára a legfontosabb feladat, hogy mindenáron megvédje megszerzett pozícióját.
A cég az elkövetkezendő 5 évben 5,3 milliárd eurós beruházásra készül, s 2008-ra szeretné megduplázni kapacitását. Máris megkezdte a költségcsökkentést néhány német iroda, valamint az új sebességváltó és motorgyár Ázsiába történő áthelyezésével. A kínai elnök elmondta, hogy új, jóval agresszívebb stratégiára váltanak, s az év végén, valamint a következő év elején bővítik a termékek körét.
A hétfőn közzétett júliusi eredmények mindenesetre már pozitívabb képet mutattak, s az adatok szerint a vállalatnak sikerült visszaszereznie a GM által veszélyeztetett piaci elsőbbséget is. Valószínűleg a VW modellek megújulása lesz a legjobb, rövid távú gyógyír, a vállalat csökkenő eladási mutatóira.
Korábban az agresszív marketing és ár stratégia többek között a Hyundai és a Mazda számára segített abban, hogy a VW kárára növelje pozícióit, s egyre nő a GM Buick modelljeinek eladása is. A számok tükrében úgy tűnik, hogy a GM jóval nagyobb haszonra tesz szert német riválisánál. 2003-ban 386 ezer gépjárművet értékesített Kínában, s nyeresége elérte a 437 millió USD-t, míg a VW egész Ázsiában ért el 516 millió eurós hasznot 694 ezer autó értékesítésével.
(Menedzsment Fórum)
Kapcsolódó anyagok
Spórolással kíván első lenni Kínában a Volkswagen
Tovább erősít Kínában a Volkswagen
Újabb óriáspiacon szállt be az árháborúba a Volkswagen
Még agresszívebb lehet a Volkswagen stratégiája
Többen is veszélyeztetik a német autógyártó cég ázsiai pozícióit. A vállalat megkongatta vészharangját és új, agresszívebb stratégiába kezd, hogy megőrizze elsőségét a sokak által aranybányaként emlegetett piacon.