Miért esett vissza a fapados piac?
Newman ezzel minden bizonnyal arra is célzott, hogy tavaly két meghatározó fapados is részleges visszavonulót fújt Ferihegyen. A Ryanair legnagyobb vetélytársának számító Easyjet ugyanis megszüntette az állítólag nyolcvan-kilencven százalékos kihasználtsággal működő Budapest-Newcastle és Budapest-Bristol járatát, és inkább a rövidebb, de nagyobb hasznot hozó távokra csoportosította át erőforrásait. Szintén visszatáncolt a német AirBerlin, amely hárommal csökkentette célállomásainak számát.
Túl drága Ferihegy?
A problémát egyébként már a BA is észlelte, és tavaly ősszel ígéretet tett a 2006 elején már kis mértékben csökkentett díjak további mérséklésére. Erre azonban információink szerint mégsem került sor, elsősorban a tulajdonosváltás miatt. (Mint ismert, a repülőtér a brit BAA-tól a német Hochtief Airport vezette konzorcium tulajdonába kerül. Az erről szóló szerződést egy héttel ezelőtt már alá is írták.)
A BA korábban a visszaesés okaként jelölte meg azt is, hogy a bejáratott desztinációk már telítettek, újakat pedig alig kínálnak fel a légitársaságok. A repülőtér-üzemeltető társaság emiatt különböző tervekkel "házal" náluk, hogy felhívja a figyelmüket, milyen új célpontokra lenne érdemes gépeket indítani.
Jön az új gazdaA jövővel kapcsolatban Dave Newman mindenesetre bizakodó: "A Ryanair mostani döntésével bizalmat szavazott Ferihegynek. A magyar piacban továbbra is nagy potenciált látunk, és mostani kilátásaink jók" - közölte kérdésünkre. Az azonban még kérdéses, megmutatkozik-e ez majd a jövőben az utasszámokban is, s ha igen, mikortól.
A tulajdonosváltás és az azzal járó változások teljes lezárulása jót tenne a cégnek, hiszen akkor már egy, az "új gazda" által is támogatott, végleges koncepció alapján lehetne tárgyalni a légitársaságokkal, így például a már bizonyítottan hatalmas erőket mozgatni képes Ryanairrel is.
Wéber Balázs Menedzsment Fórum