3p

Csütörtökön hivatalosan is bejelentették, amit már egy ideje sejteni lehetett: ősztől Budapestről is indít majd járatokat a verhetetlen árairól ismert Ryanair. A legnagyobb európai diszkont-légitársaság a komolyabb offenzívával egyelőre kivár, így idén még valószínűleg nem fogja megdobni a Budapest Airport (BA) forgalmát. Új húzóerőre pedig szükség lenne Ferihegynek, hiszen a fapadosok által bonyolított forgalom az elmúlt egy évben több mint öt százalékkal visszaesett. Mfor.hu háttér.

Miért esett vissza a fapados piac?

Arról egyelőre megoszlanak a vélemények, hogy mi áll a fapados piac visszafejlődésének hátterében. Dave Newman, a BA járatfejlesztési igazgatója az mfor.hu ezt firtató kérdése elől diplomatikusan kitért, s csupán annyit mondott: ezekből az adatokból nem szabad hosszútávú következtetéseket levonni. A csökkenés miatt nem aggódik, hiszen véleménye szerint az esetlegesen távozó cégek keltette űrt rögtön betölti egy másik légitársaság.

Newman ezzel minden bizonnyal arra is célzott, hogy tavaly két meghatározó fapados is részleges visszavonulót fújt Ferihegyen. A Ryanair legnagyobb vetélytársának számító Easyjet ugyanis megszüntette az állítólag nyolcvan-kilencven százalékos kihasználtsággal működő Budapest-Newcastle és Budapest-Bristol járatát, és inkább a rövidebb, de nagyobb hasznot hozó távokra csoportosította át erőforrásait. Szintén visszatáncolt a német AirBerlin, amely hárommal csökkentette célállomásainak számát.

Túl drága Ferihegy?

Egyes vélemények szerint a negatív trend arra vezethető vissza, hogy Ferihegy túl magas leszállási díjakat szab az olcsó, másodlagos repülőterekhez szokott fapadosoknak, és - ahogy azt Váradi József, a WizzAir diszkont-légitársaság vezére már többször megjegyezte - kihasználja a magyar piacon kétségtelenül meglévő monopolhelyzetét.

A problémát egyébként már a BA is észlelte, és tavaly ősszel ígéretet tett a 2006 elején már kis mértékben csökkentett díjak további mérséklésére. Erre azonban információink szerint mégsem került sor, elsősorban a tulajdonosváltás miatt. (Mint ismert, a repülőtér a brit BAA-tól a német Hochtief Airport vezette konzorcium tulajdonába kerül. Az erről szóló szerződést egy héttel ezelőtt már alá is írták.)

A BA korábban a visszaesés okaként jelölte meg azt is, hogy a bejáratott desztinációk már telítettek, újakat pedig alig kínálnak fel a légitársaságok. A repülőtér-üzemeltető társaság emiatt különböző tervekkel "házal" náluk, hogy felhívja a figyelmüket, milyen új célpontokra lenne érdemes gépeket indítani.

Jön az új gazda

A jövővel kapcsolatban Dave Newman mindenesetre bizakodó: "A Ryanair mostani döntésével bizalmat szavazott Ferihegynek. A magyar piacban továbbra is nagy potenciált látunk, és mostani kilátásaink jók" - közölte kérdésünkre. Az azonban még kérdéses, megmutatkozik-e ez majd a jövőben az utasszámokban is, s ha igen, mikortól.

A tulajdonosváltás és az azzal járó változások teljes lezárulása jót tenne a cégnek, hiszen akkor már egy, az "új gazda" által is támogatott, végleges koncepció alapján lehetne tárgyalni a légitársaságokkal, így például a már bizonyítottan hatalmas erőket mozgatni képes Ryanairrel is.

Wéber Balázs Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!