4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A Magyar Elektronikus Műsorszolgáltatók Egyesülete közzétette a 2006. évi televíziós és rádiós reklámtorta adatait. Ezek szerint a televíziós reklámpiac összárbevétele - 21 csatorna adatianak összesítése alapján - mindössze 65 milliárd forint volt. A becsült adatok viszont sokszor ennek öt-hatszorosáról szólnak. Mfor.hu háttér.

A tévé még emelkedett

Ismét meglepetést okoztak azok a reklámokból befolyt tényleges árbevételre vonatkozó adatok, amelyeket a Műsorszolgáltatók Egyesülete sajtótájékoztató keretében közölt a múlt héten. Az egyesület másodjára próbálkozott azzal, hogy tiszta vizet öntsön a pohárba: számszerűsítette a tévés és a rádiós reklámtortát, amelyhez mintegy 21 tévécsatorna és a négy legnagyobb rádióadó szolgáltatott információkat.

Az Ernst & Young összesítése alapján 2006-ban a "net-net" (ügynökségi és egyéb kedvezményekkel csökkentett, barterrel kapcsolatos bevételeket nem tartalmazó) televíziós reklámpiac mérete 65,088 milliárd, a rádiós reklámpiacé pedig 7,971 milliárd forint volt. Ez a tévék esetében az egy évvel korábbi adatokhoz képest mintegy 7,7 százalékos növekedést jelent, a rádióknál pedig 2,3 százalékosat.

A televízióra vonatkozó növekedési arány valós. Tavalyhoz képest mindössze négy kisebb reklámbevételű csatornával nőtt az adatszolgáltatók száma: az A+, a Film+, a Hálózat és a SportKlub azonban jelentősen nem befolyásolta az egész szegmens teljesítményét.

Ellenben a rádióadóknál a felmérés készítőinek nehézséget okozott az összehasonlításban, hogy a tavalyi évben a Magyar Rádió még nem közölt adatokat, csupán a Danubius, a Juventus és a Sláger Rádió. Így a 2006-os évre vonatkozó 2,3 százalékos növekedés teljes egészében az új adatszolgáltatónak köszönhető: a Magyar Rádió reklámokból származó bevétele tavaly mintegy 910 millió forint volt.

Ha csak a három tavalyi szereplő eredményeit vizsgáljuk, csökkent a reklámokból befolyt pénz. Ezt Málnay B. Levente, a Műsorszolgáltatók Egyesületének elnöke elsősorban az éleződő verseny számlájára írta. A négy adatszolgáltató ugyan a rádiós szegmens 80 százalékát lefedi, ám az egyesület szeretné, ha jövőre olyan piaci szereplők is csatlakoznának hozzá, mint a Rádió1. A hallgatóság azonban hiányolta a listáról a Klub Rádiót és a Rádió Cafét is.

A korábbi esztendőhöz képest újításként szerepelt két további bontás. Az egyesület külön is közölte az országos, földi sugárzású (56,048 milliárd) és az egyéb televíziók reklámbevételeit (9,040 milliárd). Ezek szerint a reklámbevételek mintegy 86-14 százalékban oszlottak meg a két szegmens között. Ez az arány a jövőben bizonyosan el fog mozdulni az egyéb tévék irányába.

A két nagy kereskedelmi csatorna nézettsége a nyugati tendenciákhoz hasonlóan csökken, a hirdetők pedig egyre nyitottabbak az egy-egy célcsoport biztosabb elérését garantáló tematikus csatornák iránt.

A bontásban szerepelt még a tévék szpot és nem-szpot jellegű (szponzorációs) bevétele is. A reklámszpotokból mintegy 62,047 milliárd forint bevétel származott. A jövőben bizonyosan nőni fog a nem-szpot jellegű bevételek aránya, nyilatkozta lapunknak Málnay B. Levente.

"Ugyan a termékelhelyezés Magyarországon nem engedélyezett, de számos egyéb eszköz akad a bevételnövelésre" - tette hozzá.

Az elnök nem bocsátkozott jóslatokba az idei esztendővel kapcsolatban. A tényleges adatok közlésével a céljuk, hogy mindenkivel megértessék: a több száz milliárdos bevételre vonatkozó adatok köszönő viszonyban sincsenek a valós bevételekkel.

A becsült és valós adatok közti eltérés visszásságainak legutóbbi példája a TNS Media Intelligence

januárban közölt

, a tavalyi év hirdetési piacára vonatkozó tanulmánya. Az adatok listaárasak, azaz bruttó bevételekre és a teljes piacra (televízió, sajtó, rádió, közterület, indoor médiumok, internet) vonatkoznak, így mintegy 540 milliárd forintos reklámköltéssel számolt 2006-ban a piackutató.

A Magyar Reklámszövetség (MRSZ) a tavalyi évre még nem prezentált adatokat, de 2005-ben például becslésük szerint a hazai reklámköltés 166, 6 milliárd forint volt. A TNS erre az időszakra is jóval magasabb összeget állapított meg.

A becsült adatok közti jelentős eltérés oka nemcsak a barterek és egyéb kedvezmények száma. Még a reklámtorta szeletei sem azonosak a két felmérésben. A TNS 2005-ben 65,8 százalékos televíziós részesedéssel számolt, míg az MRSZ ugyanezt a szegmenst 41,8 százalékosra taksálta.

Istvánko Viktória

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!