A kommunikációs iparág a Magyar Reklámszövetség összefogásával a tavalyi és idei évben tárgyalásokat folytatott a kormányzattal az iparágat érintő esetleges új adónemek kapcsán. Ezen folyamatok alapján az iparágat és meghatározó szervezeteit meglepetésként érte, hogy az elmúlt napokban a sajtó tényként kezelte a reklámadó bevezetését, majd az arról szóló törvényjavaslat benyújtásra is került a parlamenthez. A kormányzat ugyanis erről nem tájékoztatta az iparágat.
"A tervezet a tavalyi javaslatnál is súlyosabb terhet róna a magyar médiavállalkozásokra, amelyek jelenleg is számos adónem formájában járulnak hozzá a közös teherviseléshez. További versenyhátrányt jelent a kivetendő adó a magyar kommunikációs iparág számára az olyan globális szereplőkkel (pl. Google, Facebook) szemben, akik a magyar reklámpiaci bevételek jelentős részét képviselik" - véli a szövetség.
Úgy vélik, mivel a reklámadó összege a médiavállalkozások oldalán költségként jelentkezik, ezért félő, hogy a kieső bevételre adott válasz csak a munkahelyek megszüntetése, valamint a magyar nyelvű tartalomelőállítás visszafogása lehet.
A Reklámszövetség szerint különösen súlyos következményyekkel járhat az adó kivetése a televíziós szektorban, amely az adó sávos szerkezete miatt a legnagyobb befizető lehet. Az adó összegének kigazdálkodására adott végső válasz a magyar székhelyű vállalkozások külföldre költöztetése lehet, amely még nagyobb volumenű munkahely-csökkenéssel, illetve költségvetési bevételkieséssel járna.
Kapcsolódó cikkek:
"Adónak álcázva tenné tönkre a kormány az RTL-t"
Itt van Orbánék új adója - parlament előtt a reklámadó
A közlemény szerint a médiavállalkozások mellett áttételeken keresztül az egész kommunikációs iparágat, a hirdetőket, reklámügynökségeket, és az egyéb kiegészítő szolgálatásokat végző magyar kkv-kból álló szegmenseket is károsan érintené.
A Magyar Reklámszövetség tavalyi kimutatása szerint minden reklámra költött 10 forint 47 forinttal járul hozzá a nemzetgazdaság növekedéséhez. Így az adóból remélt költségvetési bevétel eltörpül azon káros hatásokhoz képest, amely az iparág szűküléséből, ilyen módon az innováció csökkenéséből, a munkahelyek elvesztéséből és a fogyasztás csökkenéséből érintheti a költségvetést.
A közlemény végén az ipari szervezetek arra kérik a kormányt, hogy vizsgálja felül a reklámadó bevezetésére vonatkozó javaslatot, illetve tartsa fenn az iparággal a párbeszédet.
mfor.hu