Már elegendő pénzeszköz áll a csődeljárás alatt álló dél-koreai szállítmányozó, a Hanjin rendelkezésére ahhoz, hogy kirakodhassanak a teherhajói, amelyek hetek óta vesztegelnek a világ különféle kikötőinek bejáratánál - jelentette be pénteken a dél-koreai kormány pénzügyminiszter-helyettese.
A tájékoztatás szerint a Hanjin főrészvényese, a Korean Air beleegyezett, hogy a csődben lévő szállítmányozó rendelkezésére bocsát egy átszámítva 54 millió dolláros (14,8 milliárd forint) hitelt. Ez elegendő a kikötői díjak kiegyenlítéséhez.
Ilyen hajókról csak vastag pénztárcával érdemes álmodozni
Ez azt jelenti, hogy a világ hetedik legnagyobb tengeri szállítmányozási vállalatának hajói kirakodhatják azt a 14 milliárd dollár értékű árut, amellyel a fedélzetükön hetek óta vesztegelnek a világ kikötőinél, többek között az Egyesült Államokban, Ausztráliában, Japánban, Szingapúrban, Mexikóban, Nagy-Britanniában, Spanyolországban, Olaszországban, Belgiumban. A patthelyzet összesen több tucat teherhajót sújtott, ezeken összesen több mint 1200 ember teljesít szolgálatot. A rakomány egy része a hírek szerint a távol-keleti üzemekből származó elektronikai cikkek voltak. Több elemző pedig azzal riogattt, hogy a társaság problémái akár a karácsonyi forgalmat is visszavetheti világszerte, miután ellátási gondok adódhatnak.
Az augusztus végén csődvédelmet kért koreai vállalat 97 konténerhajót üzemeltet, amelyből 37-nek tulajdonosa is. A hajókat azért nem akarták fogadni az amerikai, kínai és kanadai kikötőkben, mert a kiszolgálócégek és a kikötői alkalmazottak attól tartanak, nem fogja őket kifizetni a Hanjin. A világ hetedik legnagyobb konténerszállítójának vesztét a globális gazdaság növekedésének lassulása okozta.
25 éves az ország legnagyob piaca
A csőd közvetlen oka az, hogy a Hanjin legnagyobb hitelezője, az állami tulajdonú KDB Bank kedden közölte: nem támogatja tovább a vállalatot, mert nem tartja kivitelezhetőnek a cég konszolidálására kidolgozott tervet. A bejelentés után 24 százalékot zuhant a Hanjin-részvények árfolyama.
A koreai pénzügyminiszter a csődvédelem bejelentésekor jelezte, próbálják minimalizálni a koreai ipart és ezen keresztül az ország egész gazdaságát érő negatív hatásokat, például a szállítási késedelmeket, a hirtelen fellépő kikötői kapacitásfelesleget, amelyeket a nagyvállalat csődje eredményez.
A második legnagyobb koreai hajózási vállalat, a Hyundai Merchant Marine máris jelezte, vizsgálja annak lehetőségét, hogy át tudja-e venni a Hanjin nyereséges eszközeit és a munkavállalók egy részét. A dél-koreai vállalat hajóit nem engedték be a világ több kikötőjébe, attól tartva, hogy a Hanjin nem fogja tudni megfizetni a kikötőhasználati díjakat.
A koreai központi bank és a szöuli kormány júniusban megállapodott: létrehoznak egy átszámítva 9,8 milliárd dolláros (2700 milliárd forint) pénzalapot, amelyből kisegíthetik azokat az állami tulajdonban lévő bankokat, amelyek hitelt nyújtottak gyengélkedő hajózási vagy hajóépítő vállalatoknak.
Az Alphaliner tanácsadó cég szerint az ágazat történetében még soha nem jutott csődbe ekkora óriásvállalat, mint a Hanjin. A cég teljes adósságállománya 5,5 milliárd euróra rúgott június végén. Idén az első fél évben több mint 400 millió dollár veszteséget termelt.
MTI/mfor.hu