2p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A szervezetnél keletkező információk kezelésére szolgáló megoldások keresésekor sokan csak a valamilyen fizikai formában is megjelenő információkra (adatbázisok, dokumentumok) gondolnak. Legalább ilyen fontos az az érték is, ami nem itt, hanem a dolgozók fejében található.

Aki látott már "halott", senki által nem használt intranetet, abban joggal merül fel a kérdés, hogyan lehet rávenni az embereket a tudásmegosztó rendszerek használatára. Az AskMe Corporation, az Orbital Software, vagy a Tacit Knowledge Systems weboldalain számos esettanulmány szól erről a kérdésről. Ezeknek legfőbb tanulsága, hogy a tudásmenedzsmenthez való hozzáállást alapvetően a vállalati kultúra határozza meg. A hierarchikus, piramisszerűen felépülő vállalatoknál a vezetők hajlamosak saját magukat, vagy a hozzájuk közelálló személyeket kijelölni "szakértőknek" Az "alulról" érkező kérdéseket ezután is "felülről" válaszolják meg, vagyis a hagyományos felállás nem hogy nem változik, de még tovább erősödik. A laposabb szervezeteknél a vezetők rendszerint olyan hálózatok kialakítására törekednek, ahol bárki lehet szakértő. Bár ez esetleg átrendezheti a korábban kialakult belső viszonyokat, mindez bőven megéri az így megszerzett tudás fejében.

A szakértővé válás lehetősége a legtöbb embert ösztönzik a tudásmegosztó rendszerek használatára. Jól mutatja ezt a nyilvános tudásmegosztó hálózatok népszerűsége. Az olyan portálok, mint az All Experts, vagy a Yahoo! Experts milliókat vonz. Az itt válaszoló önkéntes szakértők díjazása a kérdezők által adott pontokból kialakuló rangsor. A vállalati tudásmegosztó szoftverek bevezetésénél és használatánál szerzett tapasztalatok szerint is az adott témává szakértővé "előléptetett" dolgozók örültek új szerepüknek és mindent megtettek, hogy a "kiemelt" szakértők közé kerülhessenek. Ennél általában lényegesen nehezebb a tudásmegosztó rendszerek használatának beépítése a napi gyakorlatba.

Ami a tudásmegosztás közvetlen hasznát illeti, az könnyen kiszámítható. Egyszerűen meg kell szorozni az információvadászattól felszabaduló időt a dolgozó órabérével. Talán még ennél is nagyobb viszont az az előny, ami az addig csak a fejekben rejtőzködő ismereteknek a vállalati tudásbázisba való átalakítása révén érhető el.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!