4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Sikerült megegyeznie a BKV vezetőségének és a sztrájkbizottságnak a keddi tárgyaláson, így elmarad a csütörtökre kilátásba helyezett kétnapos munkabeszüntetés - jelentette be Nemes Gábor, a sztrájkbizottság szóvivője az egyeztetés után.

Mozgásban maradnak (MTI)

A szóvivő az MTI-nek elmondta: a szakszervezetek engedtek azon követelésükből, hogy vonják vissza a paraméterkönyv-tervezetet és bevonásukkal készítsenek egy újat. Cserébe a cég vezetősége beleegyezett abba, hogy a kollektív szerződést 2009 végéig hosszabbítsák meg.

Mindkét fél engedett


Az elmúlt napokban egyébként a szakszervezetek tizenegy követeléséből már csak kettőben (a paraméterkönyv visszavonása és egy új készítése az érdekképviseletek bevonásával, illetve a kollektív szerződés meghosszabbítása) volt lényeges nézetkülönbség. Most mindkét fél engedett, ezért sikerült megegyezni.       

A tizenegy pontos megállapodás azt is rögzíti, hogy a cég eláll a tervezett csoportos létszámleépítéstől, a társaság a szakszervezetek bevonásával azonnal megkezdi a működési feltételek felülvizsgálatát, a BKV vállalja a munkakörülmények javítását, és lépéseket tesz a munkavédelmi ellenőrzések során feltárt hiányosságok megszüntetésére.

Szeptember végéig nem lesz sztrájk

A szóvivő szerint szeptember 30-ig nyugvópontra került a BKV kérdése, ugyanis eddig adtak haladékot a szakszervezetek a döntéshozóknak, hogy megnyugtatóan kidolgozzák a cég rövid, közép és hosszú távú stratégiáját. "Szeptember 30-ig biztosan nem lesz sztrájk, sem csoportos elbocsátás, sem telephelyeladás" - tette hozzá Nemes Gábor. A szakszervezetek elérték azt is, hogy a paraméterkönyv 2009-ben megvalósuló kidolgozásába őket is bevonják majd, fűzte hozzá.

Regőczi Miklós, a BKV vezérigazgató-helyettese szerint a megegyezés után elkezdődhet az érdemi munka a cég finanszírozása és a munkakörülmények javítása érdekében. Egyúttal közölte, hogy a kollektív szerződés elfogadása nyomán másfél évre elhárult a sztrájkveszély ebben a kérdésben.

Mint ismert, a BKV-szakszervezetek április hetedikén félnapos, április 18-án pedig egész napos sztrájkot tartottak. A dolgozók túlnyomó többsége mindkét alkalommal részt vett az akcióban, így a főváros tömegközlekedése – néhány kósza villamostól és egyes, alvállalkozók által üzemeltetett buszjárattól eltekintve - szinte teljes egészében leállt a munkabeszüntetések idején.

A sztrájkbizottság tagjai ezek után, április végén átnyújtottak a cég vezetőségének egy javaslatcsomagot (a BKV Zrt. kibontakozási csomagot), amely elvárásokat, rendelet- és törvénymódosítási javaslatokat, továbbá indítványokat tartalmaz a társaság gazdasági és műszaki problémáinak megoldására.

Új finanszírozási rendszert akarnak

A dokumentumban foglaltak szerint a szakszervezetek indítványozzák a közúti közlekedésről szóló 1988-as törvény módosítását, és szeretnék tisztázni a tömegközlekedést érintő paragrafusokat. Pontosabb megfogalmazásokkal, évenkénti felülvizsgálattal módosításra javasolják a költségvetési törvénnyel kapcsolatos, normatív szabályozásról szóló rendeletet, emellett indítványozzák az árkiegészítésről szóló rendelet megváltoztatását is.



A szakszervezetek elvárják, hogy a kormány és az önkormányzat olyan finanszírozási rendszert dolgozzon ki, amely megállítja a BKV-nál az adósságspirál-növekedést, és garantálja 2008 és 2012 között az adózás előtti nullszaldós működést.

A dokumentum szerint a cél Budapest közösségi közlekedésének elvárt szintű biztosítása, és ez a "minimum", amit akár programnak is lehet nevezni. A "program" tervezésének, elkészítésének csak akkor van értelme, ha a tömegközlekedés megmentéséért, fenntartásáért és fejlesztéséért a főváros és az állam is érdemi lépéseket tesz, s a szakszervezeteket és a BKV Zrt.-t is bevonják a céget érintő összes kérdés rendezésébe, áll a javaslatcsomagban.

A szakszervezetek már ekkor kiemelték: szükségesnek tartanak egy olyan programot is, amely a tömegközlekedés fenntartását és egybentartását tűzi ki célul; erre akkor szintén szeptember elsejéig adtak határidőt.

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!