Bár a VDSZSZ elnöke egy héttel ezelőtt még úgy nyilatkozott, hogy eredménytelen tárgyalások esetén legkésőbb február 15-én folytatják a február 7-én felfüggesztett munkabeszüntetést, csütörtöki sajtótájékoztatóján bejelentette: február 20-ig biztosan nem hirdetnek újabb sztrájkot.
Közvetítővel folytatják
"Elfogadjuk a Munkaügyi Közvetítői és Döntőbírói Szolgálat (MKDSZ) felajánlását, miszerint közvetítő segítségével folytassuk az egyeztetéseket" - indokolta a változást csütörtöki sajtótájékoztatóján Gaskó István. Erre a szerepre a VDSZSZ - a MÁV-val egyetértésben - dr. Herczogh Lászlót, a munkaügyi tárca szakállamtitkárát, az MKDSZ szakemberét kérte fel. Gaskó emlékeztetett arra, hogy Herczogh már az 1995-ös vasutassztrájk idején is közvetített a felek között.
Az újságírók rendelkezésére bocsátott dokumentumokból egyébként kiderül, hogy Kovács Géza, az MKDSZ igazgatója már korábban is felajánlotta a VDSZSZ-nek segítségét, ám a szakszervezet eddig ezzel nem élt. Gaskó István szerint most azért döntöttek mégis emellett, mert az eddigi tárgyalások eredménytelenek voltak, és "a helyzet válságosra fordult".
Veszélyben voltak-e az utasok?
Utalt arra, hogy február 7-én a vasútnál kialakult kaotikus állapotok miatt határoztak a február negyedikén újrakezdett sztrájk felfüggesztése mellett. Jelzéseket kaptak ugyanis arról, hogy az utasokkal való viszonyban és a vasutastársadalmon belül is feszültség alakult ki, ráadásul a MÁV a sztrájk alatt nem tudta garantálni a vonatok biztonságos közlekedését.
Utóbbi állítást mind a vasúttársaság, mind az eddigi vizsgálatok cáfolták. A Kákosy Csaba gazdasági és közlekedési miniszter felkérésére vizsgálatot indító Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) még hétfőn jelezte, hogy eddig nem talált közlekedésbiztonsági jogsértésre utaló körülményeket a sztrájkkal összefüggésben. A Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) csütörtökön szintén azt közölte, hogy a közlekedés biztonságát veszélyeztető helyzet nem állt fenn, az utasok nem voltak veszélyben a sztrájk idején a VDSZSZ által megjelölt vonatokon.
A GKM a Gyurcsány Ferenc miniszterelnök megbízásából vizsgálódó Magyar Vasúti Hivatal és az NKH említett, még folyamatban lévő vizsgálatáról szóló előzetes tájékoztatása alapján mondott véleményt. Gaskó István szerint azonban utóbbi jelentés nem felel meg a valóságnak, hiszen - mint mondta - egy ilyen vizsgálat lefolytatásához több hét szükséges.
Kompromisszumokba is belemenne a VDSZSZ
Az elnök kiemelte: bár továbbra is kitartanak követeléseik mellett, hajlandók kompromisszumokra, azok nagyságát és ütemezését tekintve is. A VDSZSZ azt szeretné elérni, hogy a sztrájkban érintett három társaság (MÁV Zrt., MÁV Start Zrt., MÁV Gépészeti Zrt.) munkavállalói kapjanak fejenként nettó 250 ezer forintot a Máv Cargo privatizációs bevételéből, illetve - az idei évre már megajánlott 6,9 százalék felett - további tíz százalékos, azaz összesen 16,9 százalékos bérfejlesztést kér a kiszervezett MÁV-társaságok (MÁV Start Zrt., MÁV-Trakció Zrt., MÁV Gépészet Zrt.) dolgozóinak. Gaskó szerint előbbi követelés 35 ezer, utóbbi pedig 13-14 ezer vasutast érint.
A VDSZSZ korábban a lehetséges kompromisszumok között említette, hogy a 250 ezer forintot költségkímélő módon, például cafetéria-juttatásként fizesse ki a MÁV. A szakszervezet felvetése alapján idén 150 ezer, jövőre pedig 100 ezer forintot kapnának ilyen módon a vasutasok.
A MÁV nem enged
A MÁV tárgyalóbizottsága mindenesetre továbbra is tartja magát Heinczinger István vezérigazgató álláspontjához, miszerint "ezekben a kérdésekben a MÁV egy tapodtat sem fog előrelépni eddigi álláspontjához képest."
Zsoldos Marianna, a cég humánerőforrás igazgatója szerint a 35 ezer dolgozónak követelt 250 ezer forint kifizetése nettó összegben 8,2 milliárd forintot jelentene, bérben kifizetve pedig a költség elérheti a 22 milliárd forintot. Kákosy Csaba szerint mindkét követelés kielégítése összesen 30 milliárd forintba kerülne.
Pénteken folytatják
Az eddig semmiféle közeledést nem hozó tárgyalások péntek reggel folytatódnak, ezúttal már az MKDSZ közvetítőjének bevonásával és az érintett négy cég (MÁV Zrt., MÁV Start Zrt., MÁV Gépészet Zrt., MÁV Trakció Zrt.) együttes részvételével. Gaskó István reményei szerint az egyeztetés a nyilvánosság előtt zajlik majd, és Herczogh segítségével sikerülni fog előrelépést elérni. A szakértő által tett javaslatok egyébként semelyik félre nézve sem kötelező érvényűek.
W. B.
Menedzsment Fórum