140 milliós magyar rekord
Hamis, vagy nem hamis?
Szakértők szerint a magyarok érdeklődése ezzel együtt nem csökkent a műtárgyak iránt, a vágyaiknak azonban határt szab a szűkös pénztárcájuk. Egy értékes alkotás megvétele ugyanakkor jó befektetésnek is bizonyulhat, ez azonban nálunk koránt sem nevezhető általánosnak.
Sajnálatos tény, de a kétes eredetű festmények is kalapács alá kerülhetnek, a hamisítványokat ugyanis egyáltalán nem könnyű kiszúrni. Gyakori, hogy a művészettörténészek és más szakértők véleménye is megoszlik egy-egy kép valódisága kapcsán. Az is megeshet, hogy hosszú évekig elhúzódik a vita közöttük, amíg fény derül az igazságra. Nagyházi Csaba szerint ha egy festmény eredete körül bármilyen kétely felmerül, akkor már nem szabad árverésre bocsátani.
"Ha mégis felkerül a listára, azonnal vissza kell vonni" - mondta az elnök. "Ha azt követően derül ki a turpisság, hogy valaki megvette a képet, akkor a kártalanítást is vállalni kell." Az aukciós házak emiatt több szakértővel konzultálnak az árverések előtt. Ma már nem csak a festmény eredetiségét kell megvizsgálni, hanem a tanúsítványokét is, amelyeket szintén előszeretettel meghamisítanak.
Az év meglepetése
A kezdeti vizsgálódások után a galériában úgy vélték, hogy a festmény valójában a festőóriás műhelyéből került ki, így a licitet 2,5-3 millió forintról kívánták indítani. Miután azonban több művészettörténész is elmélyedt a tanulmányozásában, már az sem lehetet kizárni, hogy Tiziano ecsetvonásai is felkerültek a vászonra. Sőt, a további vizsgálódások után már neki is tulajdonították a festményt, amely lényegében azt feltételezte, hogy a képet ő festette.
A tulajdonos ugyanakkor nem kívánta megvárni a végleges eredményt az aukción 140 millió forintos áron új gazdára talált a műremek, ami jelenleg is megtekinthető a Szépművészeti Múzeumban. "Később bizonyíthatóan is megállapítást nyert, hogy valóban Tiziano Vecillio festményéről van szó" - mondta Nagyházi Csaba. "Ez azt is jelenti, hogy a kép a 140 millió forint tízszeresét éri."
Kiss Gergely