3p

A rendszerváltás után fellendülő műkincspiac az elmúlt években hullámvölgybe került. A szakemberek szerint a bizalmatlanságot erősíti, hogy szinte nincs olyan esztendő, amikor ne bukkanjanak fel kétes eredetű festmények a hazai árveréseken.

140 milliós magyar rekord

Hamis, vagy nem hamis?

Szakértők szerint a magyarok érdeklődése ezzel együtt nem csökkent a műtárgyak iránt, a vágyaiknak azonban határt szab a szűkös pénztárcájuk. Egy értékes alkotás megvétele ugyanakkor jó befektetésnek is bizonyulhat, ez azonban nálunk koránt sem nevezhető általánosnak. Ehhez ugyanis nem csak pénzre, hanem szakértelemre és szerencsére is szükség van. A befektetők és a gyűjtők számára ezért is fontos a bizalom, amelyet igen könnyű elveszíteni. Az árveréseken kínált műtárgyak elvileg alaposabb ellenőrzésen esnek át, de a gyakorlat azt mutatja itt sem lehet mindig biztosra menni.

Sajnálatos tény, de a kétes eredetű festmények is kalapács alá kerülhetnek, a hamisítványokat ugyanis egyáltalán nem könnyű kiszúrni. Gyakori, hogy a művészettörténészek és más szakértők véleménye is megoszlik egy-egy kép valódisága kapcsán. Az is megeshet, hogy hosszú évekig elhúzódik a vita közöttük, amíg fény derül az igazságra. Nagyházi Csaba szerint ha egy festmény eredete körül bármilyen kétely felmerül, akkor már nem szabad árverésre bocsátani.

"Ha mégis felkerül a listára, azonnal vissza kell vonni" - mondta az elnök. "Ha azt követően derül ki a turpisság, hogy valaki megvette a képet, akkor a kártalanítást is vállalni kell." Az aukciós házak emiatt több szakértővel konzultálnak az árverések előtt. Ma már nem csak a festmény eredetiségét kell megvizsgálni, hanem a tanúsítványokét is, amelyeket szintén előszeretettel meghamisítanak.

Az év meglepetése

Az alapos vizsgálattok eredménye szerencsére egészen kellemes meglepetéssel is szolgálhat. Jó példa erre tavaly előbukkant Tiziano kép. "Az elmúlt esztendőben bekerült hozzánk egy védett festmény, amelyről úgy tudták, hogy Tiziano utáni időből való" - mesélte Nagyházi Csaba, aki egyben a Nagyházi Galéria tulajdonosa is. "Az alkotás 1923 óta nem látta olyan szakember, aki kellőképpen ismerte volna az olasz reneszánsz művészetét. "

A kezdeti vizsgálódások után a galériában úgy vélték, hogy a festmény valójában a festőóriás műhelyéből került ki, így a licitet 2,5-3 millió forintról kívánták indítani. Miután azonban több művészettörténész is elmélyedt a tanulmányozásában, már az sem lehetet kizárni, hogy Tiziano ecsetvonásai is felkerültek a vászonra. Sőt, a további vizsgálódások után már neki is tulajdonították a festményt, amely lényegében azt feltételezte, hogy a képet ő festette.

A tulajdonos ugyanakkor nem kívánta megvárni a végleges eredményt az aukción 140 millió forintos áron új gazdára talált a műremek, ami jelenleg is megtekinthető a Szépművészeti Múzeumban. "Később bizonyíthatóan is megállapítást nyert, hogy valóban Tiziano Vecillio festményéről van szó" - mondta Nagyházi Csaba. "Ez azt is jelenti, hogy a kép a 140 millió forint tízszeresét éri."

Kiss Gergely

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!