Casanova szervezte meg Párizsban a királyi lottót. Csábítási szakértelmét ezúttal arra konvertálta, hogy ő lett a legsikeresebb lottószelvény-eladó, amiből alaposan meg is gazdagodott. Az üzleti gondolkodó sem tudja ma megmondani, hogy holnap mit fog kitalálni, csak abban lehetünk biztosak, hogy minden helyzetben ki fog találni valami érdekes történetet, ami az üzletet egészen új irányba fordíthatja. Azért lehetünk ebben biztosak, mert megvan hozzá az alaptudása, és olyan körökben forog, ahol óhatatlanul találkozik a legújabb üzleti gondolatokkal, mivel tagja a képzett üzleti gondolkodók közösségének.
Az üzleti gondolkodó lehet maga is döntéshozó gazdasági vezető, lehet vezetők konzulense, lehet vállalkozó vagy szabadúszó entellektüel – attól függően, hogy milyen egyéb képességei vannak azon kívül, hogy ismeri, érti a mindenkori legnagyobb üzleti guruk gondolatait és tudja ezeket alkalmazni egy adott gazdasági helyzetre. Nem a beosztása teszi őt üzleti gondolkodóvá, hanem az, hogy a környezete így tekint rá, kíváncsi a véleményére, tőle reméli, hogy megtudja, merre van az előre.
Ma már szinte minden iPhone Kínában készül. Kérdés azonban, mennyire tekinthető egy iPhone kínai terméknek, ha egyszer gyártója minden egyes készülék után 50 százalék licencdíjat fizet az amerikai Apple cégnek. Az üzleti gondolkodó nem az volt, aki kitalálta, hogy iPhone-t gyártson a kínai cég, nem is az, aki az iPhone-t megtervezte, hanem aki ráérzett, hogy a világnak ilyen telefonra lesz szüksége, és megalkotta ezt az új sztorit.
A világ összesített gazdasági értékteremtésének egyre nagyobb, egyes becslések szerint már évtizedeken belül akár 20 százalék fölötti részét fogják alkotni az üzleti gondolkodók által vízionált újabb és újabb üzleti stratégiák, irányok, modellek – egyszóval: történetek. A globális versenyben azok lesznek a nyerő cégek, régiók, országok, amelyek a legjobb üzleti gondolkodókat képesek csatasorba állítani.
A nőket sem lehet megtanulni, de lehet sokat tudni róluk, aztán meg ráérezni. Az üzleti gondolkodó, akárcsak Casanova, intellektuális kalandor, aki alapos és elmélyült konkrét szaktudását a legkülönbözőbb helyzetekben tudja alkalmazni.
Mérő László
Mérő László az ELTE Gazdaságpszichológiai Központjának professzora, matematikus és publicista, a KÜRT Akadémia Üzleti Gondolkodó Iskolájának témavezető tanára. Eddig hat könyve jelent meg (összesen nyolc nyelven) a szélesebb intellektuális olvasóközönség számára.