3p

Hol éri a magyar gazdaságot a globális recesszió?
Lehet idén is költségvetési osztogatás? Bóvliba vágják Magyarországot?

Online Klasszis Klub élőben László Csabával!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. május 7. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A Neue Zürcher Zeitung című svájci lap csütörtöki számában terjedelmes cikket szentelt a kelet-európai légitársaságoknak az Európai Unió bővítése kapcsán, s ebben részletesen szólt a Malévról is.

Az írás megállapította, hogy az európai polgári repülés jelentős növekedési impulzust remél a tíz új tagállam uniós csatlakozásától, hiszen a földi közlekedési útvonalakat nem lehet egyik napról a másikra kiépíteni, s így egyelőre különleges jelentősége lesz a légi közlekedésnek – számolt be az MTI.

Példaként először a cikk Lengyelországot hozza fel, amely a legjelentősebb új piac lesz, s ahol a 11 repülőtér utasforgalma 6,3 millió embert tesz ki, ám a csatlakozás után várhatóan növekvő vásárlóerővel ez 2010-ig 10 millióra nő majd. Részletesen szólt a lap a LOT lengyel és a CSA cseh légitársaságról, majd a Malévra térve azt írta:

"A Malév magyar nemzeti légitársaság (a CSA-ho képest) az uniós csatlakozásra kevésbé jól felkészült állapotban van. Március végén Váradi Józsefnek, a 2001. júliusa óta hivatalban lévő vezérigazgatónak vennie kellett a kalapját. Az állami privatizációs holding, a Malév 97 százalékos tulajdonosa arra a következtetésre jutott, hogy a vezetés néhány tagja nem a várakozásoknak megfelelően töltötte be feladatát, és az operatív vezetés lemondását követelte. A vezetésváltás elodázza a stratégiai döntéseket.

A budapesti repülőtér szerepének kiépítése lehetetlen egy nagy nemzetközi szövetséghez tartozó, saját erős légitársaság nélkül. A holland KLM-mel fennálló partneri szerződés önmagában nem elég. Az EU liberalizált piacán a Malévnak alighanem nehéz dolga lesz mai struktúráival. A versenyt erősítik az úgynevezett fapados légitársaságok, mint a Ryanair és a Virgin Express, amelyek érdeklődés tanúsítanak aziránt, hogy Budapesten rendezzenek be támaszpontot. Az Arc Air alakulásával ezen kívül jelentkezik az első magyar olcsó légitársaság is."

Végül a cikk rámutat: a fapados társaságok számára azonban a kelet-európai üzlet nem könnyű: például Lengyelországban csak a lakosság kisebbsége rendelkezik hitelkártyával, az internetet pedig egyelőre csekély mértékben használják megrendelésekre, ez pedig nemigen tesz jót az olcsó társaságok közvetlen és költségkímélő jegyárusítási rendszereinek. A kelet-európai légitársaságok vezetői azonban nem csupán az EU bővítésében reménykednek, hanem nagy növekedési távlatokat nyitnak meg számukra az olyan országokba vezető összeköttetések, mint Ukrajna, Moldova, vagy Fehéroroszország: a kelet-európai légitársaságok e térségben ki akarják használni helyzeti előnyüket - írta a Neue Zürcher Zeitung.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!