Mol: kikerülhetetlenek az oroszok?
Szlovákiában és Horvátországban erős a Mol
Az OTP-hez hasonlóan a Mol is vásárolt külföldön: Szlovákiában megvette ottani olajipari megfelelőjét, a Slovnaftot, és 25 százalékos tulajdonrésszel rendelkezik a horvát INA-ban, melyben további részesedésvásárlást is tervez. Finomítói érdekeltségekkel ebben a három országban bír. Emellett több kis orosz olajkitermelő cég kisebb-nagyobb tulajdonrészét is megvásárolta, melyek között a Zapadno-Malobalyk mezőt üzemeltető közös vállalatban meglévő ötven százalékos hányada a legjelentősebb.
Végül a tavalyi év folyamán 33,5 százalékot (az INA-val közösen pedig többséget) vásárolt a bosnyák üzemanyagpiac vezetőjében, az Energopetrol kiskereskedelmi cégben. Ennek a két társaságnak az eredményeit ugyanakkor, miután nincs többségi tulajdona, nem konszolidálja.
A Mol zöldmezős beruházásokat is végzett, kiterjesztve kiskereskedelmi hálózatát a szomszédos országokra, mindenekelőtt Romániára. A csoportnak 2007 március végére 358 magyar és 210 szlovák benzinkút mellett 117 román és 34 osztrák kútja üzemelt, emellett Csehországban, Szlovéniában és Szerbiában is rendelkezik töltőállomásokkal. A kőolajtermék-értékesítés volumenében már csak 37 százalékos súlyt tett ki Magyarország, 11 százalékot Szlovákia, miközben a fennmaradó 52 százalék értékesítése harmadik országokba, mindenekelőtt Romániába és Ausztriába irányult.
Mindeközben a Mol olajtermelésében már 59 százalékos súlyt kaptak az orosz leányvállalatok, földgázt pedig - a hazai kitermelés mellett - kis mennyiségben már Pakisztánban is felszínre hoztak.
A bevételek fele már külföldről jön
Tavaly összeségében a Mol-csoport értékesítésének fő célpontja Magyarország (46,2 százalék) mellett Ausztria (9,7), Szlovákia (8,4), Csehország (6,8) és Románia (5,3) volt. Ausztria és Csehország esetében a nagykereskedelmi forgalom tette ki az árbevétel oroszlánrészét, a többi országban a végfelhasználói értékesítés is jelentős. Ezek a számok 2007-ben változhatnak, de aligha jelentős mértékben.
Az OTP példájával ellentétben, amely esetében az eredmények országon belül viszonylag stabilak, illetve trendszerűen növekednek, és a csoport összprofitját elsősorban a földrajzi terjeszkedés mozgatja, a Mol teljesítménye változatlan földrajzi terület mellett is erősen ingadozik. Tevékenysége sokkal kiszolgáltatottabb olyan külső tényezőknek, mint az olajár, a finomítói marginok mozgása, a profiltisztítás vagy a devizaárfolyamok változása (hiszen a nyersanyagok alapvetően dollárban, a késztermékek árai euróban vagy a helyi devizákban vannak megállapítva). ((Lásd a mellékelt galéria 6. ábráját)
Lehetséges akvizíciók
Ezek a törekvések mindenekelőtt azt célozzák, hogy csökkenjen a különbség a Mol viszonylag nagy finomítói kapacitása és az általa kontrollált olajkitermelés nagysága között, és így kevésbé legyen rászorulva a volatilis árazású és időnként bizonytalan külső szállításokra.
Emellett hallani lehet olyan cégvásárlási tervekről, melyek a kereskedelmi hálózat kiterjesztését szolgálják: az Energopetrol mellett ide tartozhat a Montenegro Bonus esetleges megvásárlása. A nagy, bekebelezhető cégek ugyanis már elfogytak: Közép-Európa olajipari vállalatai az osztrák ÖMV, a lengyel PKN vagy a Mol kezébe kerültek, illetve az elmúlt években felerősödött az orosz vállalatok, mindenekelőtt a Lukoil jelenléte. Így a magyar cég számára csak nagyon komoly változások, vagy egészen kis lépések tűnnek - még közepes távon is - reálisnak.
Az orosz szál
A komolyabb átalakulásnak két lehetséges útját valószínűsítik. Egyfelől időnként felröppennek olyan hírek, hogy a három említett csoport közül valamelyik kettő fúzióra vagy szorosabb együttműködésre lépne. Ennek valószínűsége ugyanakkor kicsi: az európai versenyhatóságok - jogosan - aligha engedélyeznének a régióban ilyen mérvű versenykorlátozást.
A másik lehetséges szcenárió az lehet, hogy valamelyik csoport egy orosz szállítóval (például a Lukoillal vagy az olajipar felé is nyitó Gazprommal) fog össze, ami az orosz félnek a biztos piacot és a szállítási infrastruktúrához való hozzáférést biztosítaná, a közép-európai partnernek pedig biztos - és korrekt árú - szénhidrogén-ellátást adna.
Ez az összefonódás tehát racionális, de nagyon komoly külpolitikai problémákat vet fel. Egyes elemzők ilyen terveket valószínűsítettek a Mol-részvények árfolyamának legutóbbi megugrásával kapcsolatban is. Az ugyanakkor a jövő titka, mit szólna mindehhez a magyar kormányzat, vagy a közös energiapolitikát tervező Európai Unió.
Scheidler TamásMenedzsment Fórum