5p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Drámai módon esett vissza az elmúlt években a magyar televíziók reklámbevétele, miközben a működési költségeiket alapvetően meghatározó tényezők dinamikusan drágultak.

A 2008-as válság óta finoman szólva sincs túl jó formában a magyar reklámpiac. A Magyar Reklám Szövetség pár hete mutatta be a 2012-es évre vonatkozó reklámtortáját, amely csak kisebb mértékű visszaesést mutat 2011-hez képest. Ha azonban hosszabb időszakra vonatkozó elemzést szeretnénk készíteni, arra a reklámtorta nem alkalmas, mivel készítői az elmúlt években több módszertani változást eszközöltek, így az éves adatokat nem lehet korrekt módon egymással összehasonlítani. Ezért a reklámtorta legnagyobb - bár folyamatosan csökkenő - szeletét vettük górcső alá az Ernst & Young és a Magyar Elektronikus Műsorszolgáltatók Egyesületének televíziós reklámpiaci felmérésére építve. A televíziós bevételi adatokat előbb a nominális GDP-vel, a háztartások fogyasztásával, majd a televíziók számára legfontosabb költségtényezőkkel vetettük össze. Ahogy a lenti ábrákból is látható, drámai mértékű változásokon ment keresztül a televíziós reklámpiac, és valószínűleg nem állunk messze az igazságtól ha ezt – egy két szereplőtől eltekintve – a teljes reklámpiacra kivetítjük.

Hol a bevételi lejtő alja?

A televíziók reklámbevétele 2007-ig párhuzamosan nőtt a nominális GDP, valamint a háztartások fogyasztásának bővülésével. Sőt, 2007-ig még meg is előzte azt. Aztán a 2008 őszén kiteljesedő pénzügyi válság begyűrűzése olyan folyamatokat indított el, amelyek még mind a mai napig tartanak. A televíziók reklámbevétele drasztikusan lecsökkent és 2009-re teljesen eltűnt a 2005-höz képest mutatott nominális többlet, tavaly pedig immár 20 százalékos volt a visszaesés. Eközben mind a folyó áras GDP, mind a háztartások fogyasztása, bár elsősorban az inflációnak köszönhetően, de nőni tudott.

Az is igaz persze, hogy a megtermelt éves gazdasági teljesítménynek egyre kisebb szeletét fogyasztják el a háztartások, márpedig a kisebb belső fogyasztáshoz kevesebb reklám szükséges. De hogy ennyivel?

Egy biztos, a kiskereskedelmi élelmiszertermékek értékesítése a számok alapján nem mutat nagyon negatív folyamatot, hiszen 2005-höz képest folyó áron 40 százalék feletti a növekedés. Ebben persze vastagon benne vannak az azóta többször bekövetkezett élelmiszer-árrobbanások, valamint az adóváltozások is, ráadásul a vásárolt termékek összetétele is megváltozott és jóval nagyobb volumenben vásároljuk az olcsóbb élelmiszereket.

A konjunktúrafüggőbb, a napi létfenntartáshoz nem szükséges, így jelentősebb mértékű „reklámtámogatásra szoruló” nem élelmiszer termékek (pl. tartós fogyasztási cikkek, bútorok, stb.) kiskereskedelmi értékesítése viszont már 2006-ban sem igazán tudott nőni. 2007-től pedig elindult a lejtőn és folyó áron még tavaly sem érte el a 2005-ös szintjét. És ehhez még olyan intenzíven reklámozott termékek zuhanása „jött hozzá”, mint a negyedére visszaeséső újautók értékesítése, vagy a válság előtti értékének töredékére zuhanó új építésű lakások eladása, vagy az új banki hiteltermékek folyósítása. Ezek alapján nem lehet csodálkozni a reklámpiac zsugorodásán. (A televíziók reklámbevételének természetesen a reklámtortán belüli átrendeződési folyamat, az on-line média felfutása sem kedvez.)

A kiadások viszont nőnek

A bevételekkel szemben a kiadási tételek viszont folyamatosan emelkednek. Mivel a médiában dolgozók átlagos bérének alakulására nincs statisztika, ezért a versenyszféra szellemi foglalkozású alkalmazottainak a bruttó bérét néztük meg. Ez 2008-tól, tehát a bevételek megbicsaklása óta folyamatosan emelkedik és tavaly 17 százalékkal volt magasabb, mint a válság kitörésének évében.


De nem jobb a helyzet a forint árfolyamával sem, hiszen a külföldről beszerzésre kerülő filmek, sorozatok, de akár a televíziós műsorok készítéséhez szükséges irodák, stúdiók bérletének árát is euróban (vagy dollárban) határozzák meg. Márpedig a forint a 2008-as 251 forintos éves átlagárfolyamról (2008 nyaráig nem volt ritka a 230 körüli kurzus sem) tavaly 289,4-es átlagárfolyamig csúszott le. Bár ezt a 15 százalékos leértékelődést valamelyest mérsékelhette az euróban kifejezett árak csökkenése, de a forintban számolt végső árak valószínűleg emelkedtek.

A konkrét számok

Ugyan a reklámtorta aggregált számaival szemben a konkrét televíziók tavalyi gazdálkodási számait nem ismerjük, de a fenti folyamatok a 2011-gyel bezáró adatokban is jól látszanak.

Ugyan az RTL Klubot (és még számos kábeltelevíziót) üzemeltető Magyar RTL Zrt. még milliárdos profitot termelt, de 30 milliárd forint alatti bevételre, amely 2009-et, '10-et és '11-et jellemezte 2004 előtt volt utoljára példa. És bár a társaság vezetése a számokból is jól láthatóan igyekszik a költségeket „vágni”, az üzemi eredmény 2003-as szinten van, osztalékot pedig 2010 után '11-ben sem fizették.

Ennél sokkal rosszabb helyzetben volt a TV2-t működtető MTM-SBS Zrt., amely 16,3 milliárdos 2011-es bevétele a megelőző 11 év legalacsonyabb értéke, és az üzemi eredmény során 7,9, a mérleg szerinti eredménysoron pedig 8,9 milliárdos mínusz szerepelt. Ráadásul 2012-ben még további 12 százalékkal esett vissza a televíziók összesített reklámbevétele.

szp
mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!