Hegmanné Nemes Sára, a kiemelt állami szerződéseket és támogatásokat vizsgáló államtitkár pénteken elmondta, hogy a tárca augusztusban hosszas vizsgálat után küldte meg előzetes jelentését a főváros és a magánpartner számára. A minisztérium állásfoglalásában azt javasolta a főváros vezetésének, hogy a szerződést szüntessék meg vagy módosítsák, mert az jelenlegi formájában előnytelen Budapest számára.
Kifejtette, hogy a fővárosi önkormányzat jelentősen több kockázatot vállalt, a PPP-konstrukcióba a Porto "húzta be" a fővárost, és nem közfeladat ellátásra jött létre a megállapodás. A szerződés túlzott garanciákat is tartalmazott a Porto részére, és a banki kezesség, amelyet Budapest vállalt, tiltott állami támogatásnak minősülhet az EU versenyjogi szabályai szerint.
Az államtitkár elmondása szerint folyamatos konzultációban együttműködnek a főváros jogi és pénzügyi szakembereivel. Az államtitkárság a főváros számára az előnytelen szerződés megszüntetésének lehetséges módjairól és azok jogi következményeiről - az NFM által kezelt PPP-szerződések tapasztalatai alapján - iránymutatást adott.
Az államtitkár kitért arra is, hogy a fővárosi önkormányzat korábbi vezetése által kötött előnytelen szerződés felveti a felelősség kérdését is, amelyre az Állami Számvevőszék által kezdeményezett feljelentés és nyomozás eredménye adhat választ.
A Porto Investment pénteken közölte, hogy megkapták a minisztérium állásfoglalását, az abban foglaltakkal nem értenek egyet, és a szaktárca véleménye nem játszott közre abban, hogy szerdán felmondták a szolgáltatási szerződést.
A CET fejlesztője, a Porto Investment szerda délelőtt közölte, hogy a főváros által elkövetett súlyos szerződésszegések miatt felbontotta a fővárossal kötött közszolgáltatási szerződését. A Porto Investment a projektben részt vevő összes fél és "a Fővárosi Önkormányzat érdekeinek védelmében" a napokban újabb büntetőfeljelentést tesz különösen nagy vagyoni hátrányt okozó hűtlen kezelés gyanúja és különösen jelentős vagyoni hátrányt okozó hűtlen kezelés kísérletének gyanúja miatt - közölték.
A Főpolgármesteri Hivatal szerdai közleménye szerint a Duna-parti CET fejlesztője, a Porto Investment nem tudja vagy nem akarja befejezni a projektet, így a közszolgáltatási szerződés felbontása a fejlesztő tehetetlenségének nyílt beismerése.
Mint írták, a kulcsrakész állapothoz a szerződés szerint 56 elem megléte kell, az augusztus 26-i helyszíni bejárás során azonban ezekből 16 hiányzott. A főváros nem tehet mást, mint hogy megkeresi azt a megoldást, amelynek révén akár a Porto közreműködése nélkül is mielőbb átadhatja Budapest polgárainak a létesítményt - tették hozzá.
A Duna-parti Közraktáraknál létrehozott mintegy 27 ezer négyzetméteres komplexum kialakítását 2010 augusztusában kellett volna befejezni. Az épületegyüttes 25 éves üzemeltetési és hasznosítási jogait a Porto Investment Hungary Kft. nyerte el közbeszerzési pályázaton 2007 júniusában.
MTI