4p

Lassan két éve húzódik a BKV midibusztendere, mely már megjárta a Közbeszerzési Döntőbizottságot (KDB) is. Elvileg jövő csütörtökig döntenie kell a közlekedési társaságnak, hogy megerősíti a korábbi nyertes Orangeways győzelmét, vagy érvényteleníti a korábbi tendert és újat ír ki - értesült az mfor.hu. A társaság vezetése súlyos milliárdokról hoz döntést, hiszen a győztes céget hat évre választja ki. Mfor.hu-háttér.

Még 2009 júliusában írt ki tendert a BKV midibuszok üzemeltetésére, melyekkel többek között a budai Várba közlekedő járműveket váltanák le. Tavaly novemberben született egy eredmény a közbeszerzésen, a közlekedési vállalat az Orangeways pályázatát hozta ki nyertesként, azonban az eredményhirdetés után a Vértes Volán megtámadta a KDB-nél az eljárást.

Túl olcsó?


A nyílt közbeszerzésre összesen hét ajánlat érkezett, ezek közül három jutott el az utolsó tárgyalási körig: az Orangeways 379 forintos működtetési költséget számolt fel kocsikilométerenként, a VT-Transman Személyszállító és Szolgáltató Kft. (VTT) 475 forintot, a Vértes Volán pedig 610 forintot ajánlott. 2010 első féléves adatok alapján a BKV-nak a vonalak üzemeltetése 541 forintos közvetlen önköltséget jelent, tehát két pályázó is ez alá tudott menni.

A három cég egyébként ugyanolyan típusú buszokkal vállalná a vonalak működtetését, így erre nem fogható az árkülönbség. A BKV már a tender kiírásakor jelezte, hogy a legalacsonyabb üzemeltetési költséget vállaló pályázó lehet majd a befutó, így nem volt meglepő, hogy az Orangeways-t hirdették ki nyertesként.

A Vértes Volán azonban megtámadta a KDB-nél az eljárást, a Döntőbizottság két kérdésben elutasította a panaszt, hiszen szerinte a BKV lehetőséget adott az iratokba való betekintésre és egyenlő és megkülönböztetés-mentes bánásmódban részesítette az ajánlattevőket. Ugyanakkor a KDB szerint a közlekedési vállalatnak még meg kell vizsgálnia részletesen, nem volt-e túl alacsony az Orangeways által ajánlott ár.

A KDB január 10-én hozta meg a döntését, melynek kézhezvételétől számítva harminc napja van a BKV-nak arra, hogy lefolytassa a vizsgálatot. Az mfor.hu kérdésére a vállalat sajtóosztálya közölte: január 18-án kapták kézhez a határozatot, onnan számítva harminc napon belül kell reagálniuk. "Amennyiben eredmény születik az ügyben, természetes haladéktalanul tájékoztatjuk a médiát és az érdeklődőket" - tették hozzá.

A határidő pedig jövő csütörtökön letelik, így napokon belül döntést kell hozni. Az Orangeways már január 24-én elküldte a részletes dokumentációt a BKV-nek, ami alapján a további vizsgálat megtörténhet.

Milliárdos üzletről van szó


Gyakorlatilag a közlekedési cég kétféle döntést hozhat: vagy érvényteleníti a tendert és újat ír ki, vagy megerősíti az Orangeways győzelmét. Utóbbi esetben a vesztes pályázóknak nem lenne további jogorvoslati lehetőségük, bele kellene nyugodniuk a végleges döntésbe.

„Reméljük, mihamarabb sikerül lezárni a procedúrát, hiszen a midibuszok cseréje halaszthatatlan” - olvasható a BKV január 12-i közleményében. Ez adhat némi támpontot a döntést illetően, ugyanis ha fenntartják az Orangeways győzelmét, akkor a kiírás értelmében júniustól új buszok járhatnak az érintett vonalakon, míg egy esetleges újabb pályázat még legalább hónapokig húzná a megoldást, miközben a most közlekedő Ikarus 405-ös buszok sorra mondják fel a szolgálatot.

Ráadásul a tender elfogadása egyértelműen Vitézy Dávid BKK vezérigazgató koncepciójának megvalósulását jelentené, hiszen a hírek szerint éppen ő kardoskodott az alvállalkozás szükségességéért, a több, egymással versengő szereplő bevonását szorgalmazta a BKV jelenlegi szolgáltatási körébe. Az általa képviselt út az, hogy a költségeket csökkentse a vállalat. Márpedig jelen esetben a győztes ajánlat elfogadása hat év alatt kétmilliárd forint megtakarítását biztosítaná a közlekedési cég számára a mostani állapot fenntartásához képest. Ráadásul a BKV hosszú évek után végre ismét színvonalas új buszokat tudna felmutatni az utazóközönség felé.

A tenderkiírás értelmében a nyertes pályázó hat évig üzemeltethet 40 midibuszt az érintett vonalakon évi 2,3 millió vonali kocsiklométer plusz 150 százalék teljesítéssel. Mindez azt jelenti, hogy még ha a legolcsóbb 379 forintos ajánlatot vesszük figyelembe, akkor is évi 871,7 millió és 1,3 milliárd között van az üzlet nagysága. Hat évre pedig ez legalább 5,2 milliárdot jelentene. Egy ilyen üzlet elnyerésével az Orangeways –amely Európa 44 országába közlekedő járatai mellett idehaza többek között Baja, Dombóvár és Tamási közösségi közlekedését szervezi - például harmadával növelhetné tavalyi 2,4 milliárd forintos árbevételét évente.

Beke Károly

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!