Halasi Zoltán, a VDSZSZ MÁV Start társasági vezető ügyvivője szerint a munkáltató nem hajlandó egyik kérdésben sem előrehaladni; a MÁV Start fenntartja azt a jelszót, hogy "nincs alku". Az ügyvivő a munkáltató merev álláspontját tapasztalva nem lát esélyt a megállapodásra. Balogh-Fazekas Anita, a MÁV Start Zrt. szóvivője megerősítette, hogy nem közeledtek az álláspontok.
Elégséges szolgáltatás sincs
Kákosy Csaba szerint a munkabeszüntetés politikai indíttatású, és akár március 9-ig, a Fidesz által kezdeményezett népszavazás kezdetéig elhúzódhat. A politikai összefüggések feltevést a VDSZSZ elnöke visszautasította. Szerinte éppen a MÁV alkutól elzárkózó magatartása enged következtetni politikai indíttatásra, hiszen a vasúttársaság az elégséges szolgáltatásokkal kapcsolatos ajánlatot is elutasítja, és szerinte ez okolható a kialakult káoszért.
A vasúttársaság azért nem fogadta el ezt a javaslatot, mert a kevesebb vonattal, illetve a kisebb, két-két órás idősávval nem biztosítható az a minimális szolgáltatás, amit az utasok joggal elvárnak. Vagyis a szakszervezeti javaslat csökkentett menetrendjével éppen a rendszeres napi utazók - az iskolába és munkába járók - nem érnék el úti céljaikat, emeli ki a MÁV.
A szakszervezet azt követeli a munkáltatóktól, hogy a sztrájkban érintett három társaság (MÁV Zrt., MÁV-START Zrt., MÁV Gépészeti Zrt.) munkavállalói kapjanak fejenként nettó 250 ezer forintot a Máv Cargo privatizációs bevételéből, illetve – az idei évre már megajánlott 6,9 százalék felett - további tíz százalékos, azaz összesen 16,9 százalékos bérfejlesztést kér a kiszervezett MÁV-társaságok (MÁV-START Zrt., MÁV-Trakció Zrt., MÁV Gépészet Zrt.) dolgozóinak.
Kákosy: nem engedünk
A vasúttársaság ezzel szemben Kákosy Csaba álláspontjához tartja magát. "Azt is figyelembe véve, hogy tavaly a MÁV dolgozói négy százalékos reálbér-növekedést könyvelhettek el, miközben országosan 5-6 százalékos csökkenés volt, az idei évre megállapított 6,9 százalékos keresetemelés fair és tisztességes megállapodásnak tekinthető. Ennél több nincs benne a rendszerben" – felelte a miniszter hétfői sajtótájékoztatóján az mfor.hu kérdésére.
A MÁV a szakszervezet másik követelését – részesedés a MÁV Cargo privatizációs bevételéből – sem tartja reálisnak. A vasúttársaság szerint a VDSZSZ a szakszervezetekkel 2007 májusában lezajlott konzultáció során nem jelezte igényét erre, ráadásul a törvények sem teszik lehetővé, hogy az állami vagyonra - így a privatizációból származó bevételre - tetszés szerint nyújtsák be igényüket a magyar állampolgárok, érvel a vasúttársaság.
Kitart-e a sztrájkalap?
A miniszter szerint fel kell készülnie arra, hogy azokat a közszolgáltatási feladatokat, amelyeket a MÁV az akció idején nem képes ellátni, a Volán-társaságokra hárítsák át - a szükséges finanszírozási források átcsoportosításával.
A VDSZSZ szerint a sztrájkalapban lévő összeg akár több hónapos munkabeszüntetés esetén is kitart, azaz sokáig képesek folytatni az akciót. (Mivel a sztrájk időtartama alatt a dolgozóknak nem jár fizetés, ezért kárpótlásul a szakszervezet úgynevezett sztrájksegélyt ad számukra.)
Gaskó István, az érdekképviseleti szerv elnöke korábbi nyilatkozata szerint a "sztrájk, felfüggesztés, sztrájk" technikát alkalmazzák majd.
Napi százmillió mínusz
A MÁV szerint egy átlagos munkanapon valamivel több mint bruttó százmillió forint bevétele származik jegyeladásokból, így a MÁV Start naponta ilyen nagyságrendű összegtől esik el. A múlt pénteken hajnali 3 órától 12-ig tartó sztrájk miatt eddig mintegy ötmillió forintot igényeltek vissza az utasok. A VDSZSZ a MÁV Zrt.-vel kedden, a MÁV Start Zrt.-vel szerdán folytatja a tárgyalásokat.
Mint ismert, a VDSZSZ – a múlt pénteki, félnapos munkabeszüntetés után - hétfő hajnal három órától folytatta a határozatlan idejű sztrájkot, aminek következtében egész nap kiszámíthatatlanná vált a vasúti közlekedés, a budapesti főpályaudvarok megbénultak, délelőtt például országosan a menetrend szerinti vonatoknak alig több mint az ötöde járt.
W. B.
Menedzsment Fórum