4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A VDSZSZ nem függeszti fel a hétfőn hajnalban újrakezdett sztrájkot, azt határozatlan ideig fenntartja, mondta Gaskó István, a munkabeszüntetést meghirdető Vasutas Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ) elnöke, miután hétfőn is eredménytelenül zárultak a tárgyalások az érdekképviseleti szerv és a MÁV Zrt., illetve a MÁV Start Zrt. között a bérkövetelésről és a sztrájk alatt nyújtandó még elégséges szolgáltatásról. Az egyeztetések kedden, illetve szerdán folytatódnak, a vasúti közlekedés továbbra is kiszámíthatatlan.

Halasi Zoltán, a VDSZSZ MÁV Start társasági vezető ügyvivője szerint a munkáltató nem hajlandó egyik kérdésben sem előrehaladni; a MÁV Start fenntartja azt a jelszót, hogy "nincs alku". Az ügyvivő a munkáltató merev álláspontját tapasztalva nem lát esélyt a megállapodásra. Balogh-Fazekas Anita, a MÁV Start Zrt. szóvivője megerősítette, hogy nem közeledtek az álláspontok.

Elégséges szolgáltatás sincs

Kákosy Csaba szerint a munkabeszüntetés politikai indíttatású, és akár március 9-ig, a Fidesz által kezdeményezett népszavazás kezdetéig elhúzódhat. A politikai összefüggések feltevést a VDSZSZ elnöke visszautasította. Szerinte éppen a MÁV alkutól elzárkózó magatartása enged következtetni politikai indíttatásra, hiszen a vasúttársaság az elégséges szolgáltatásokkal kapcsolatos ajánlatot is elutasítja, és szerinte ez okolható a kialakult káoszért.

A vasúttársaság azért nem fogadta el ezt a javaslatot, mert a kevesebb vonattal, illetve a kisebb, két-két órás idősávval nem biztosítható az a minimális szolgáltatás, amit az utasok joggal elvárnak. Vagyis a szakszervezeti javaslat csökkentett menetrendjével éppen a rendszeres napi utazók - az iskolába és munkába járók - nem érnék el úti céljaikat, emeli ki a MÁV.

A szakszervezet azt követeli a munkáltatóktól, hogy a sztrájkban érintett három társaság (MÁV Zrt., MÁV-START Zrt., MÁV Gépészeti Zrt.) munkavállalói kapjanak fejenként nettó 250 ezer forintot a Máv Cargo privatizációs bevételéből, illetve – az idei évre már megajánlott 6,9 százalék felett - további tíz százalékos, azaz összesen 16,9 százalékos bérfejlesztést kér a kiszervezett MÁV-társaságok (MÁV-START Zrt., MÁV-Trakció Zrt., MÁV Gépészet Zrt.) dolgozóinak.

Kákosy: nem engedünk

A vasúttársaság ezzel szemben Kákosy Csaba álláspontjához tartja magát. "Azt is figyelembe véve, hogy tavaly a MÁV dolgozói négy százalékos reálbér-növekedést könyvelhettek el, miközben országosan 5-6 százalékos csökkenés volt, az idei évre megállapított 6,9 százalékos keresetemelés fair és tisztességes megállapodásnak tekinthető. Ennél több nincs benne a rendszerben" – felelte a miniszter hétfői sajtótájékoztatóján az mfor.hu kérdésére.

A MÁV a szakszervezet másik követelését – részesedés a MÁV Cargo privatizációs bevételéből – sem tartja reálisnak. A vasúttársaság szerint a VDSZSZ a szakszervezetekkel 2007 májusában lezajlott konzultáció során nem jelezte igényét erre, ráadásul a törvények sem teszik lehetővé, hogy az állami vagyonra - így a privatizációból származó bevételre - tetszés szerint nyújtsák be igényüket a magyar állampolgárok, érvel a vasúttársaság.

Kitart-e a sztrájkalap?

A miniszter szerint fel kell készülnie arra, hogy azokat a közszolgáltatási feladatokat, amelyeket a MÁV az akció idején nem képes ellátni, a Volán-társaságokra hárítsák át - a szükséges finanszírozási források átcsoportosításával.

A VDSZSZ szerint a sztrájkalapban lévő összeg akár több hónapos munkabeszüntetés esetén is kitart, azaz sokáig képesek folytatni az akciót. (Mivel a sztrájk időtartama alatt a dolgozóknak nem jár fizetés, ezért kárpótlásul a szakszervezet úgynevezett sztrájksegélyt ad számukra.)

Gaskó István, az érdekképviseleti szerv elnöke korábbi nyilatkozata szerint a "sztrájk, felfüggesztés, sztrájk" technikát alkalmazzák majd.

Napi százmillió mínusz

A MÁV szerint egy átlagos munkanapon valamivel több mint bruttó százmillió forint bevétele származik jegyeladásokból, így a MÁV Start naponta ilyen nagyságrendű összegtől esik el. A múlt pénteken hajnali 3 órától 12-ig tartó sztrájk miatt eddig mintegy ötmillió forintot igényeltek vissza az utasok. A VDSZSZ a MÁV Zrt.-vel kedden, a MÁV Start Zrt.-vel szerdán folytatja a tárgyalásokat.

Mint ismert, a VDSZSZ – a múlt pénteki, félnapos munkabeszüntetés után - hétfő hajnal három órától folytatta a határozatlan idejű sztrájkot, aminek következtében egész nap kiszámíthatatlanná vált a vasúti közlekedés, a budapesti főpályaudvarok megbénultak, délelőtt például országosan a menetrend szerinti vonatoknak alig több mint az ötöde járt.

W. B.

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!