A Google pénteken jelentette be, hogy 130 millió font (53,5 milliárd forint) adót fog fizetni Nagy-Britanniában. A lépés abból a szempontból meglepő volt, hogy hosszú ideje próbált a vállalat az adófizetési kötelezettség alól kibújni, annak ellenére, hogy komoly nyomás nehezedett a cégre. A Google – több más hasonló multinacionális óriáshoz hasonlóan – nem fizetett adót, illetve időnként olyan bevallásokat tett, amely miatt támadható volt. 2013-ban például kiderült, hogy több száz értékesítési munkatársa volt a cégnek Nagy-Britanniában. A cég ezzel szemben korábban azt állította, hogy nem folytat értékesítést az országban, így ugyanis elkerülhető lett volna az adófizetés.
A Google és a brit adóhivatal közötti megegyezésre reagálva mind a politikusok, mind az üzleti életben érintettek finoman fogalmazva is kedvezőnek találják az összeget a vállalat szemszögéből. Az ellenzéki Munkáspárt szerint az adóhivatalnak közzé kellene tenni az adószámítás részleteit. A párt közleménye szerint a brit reklámpiaci súlyához képest 10 évre ez a 130 millió font nagyon kevésnek tűnik. A parlament egyik tagja, Meg Hillier a Twitteren is megerősítette, hogy további információkat kellene közzétenni az ügyletről.
A Google és a britek közötti alku nem egyedülálló, az utóbbi hónapokban több olyan vállalat is egyezségre jutott különböző országok adóhivatalaival, amelyek igyekeznek minden fillér adófizetést megspórolni. A CNN beszámolója szerint a McDonald’s például decemberben állapodott meg az EU-val, így a vállalat a luxembourgi és az amerikai adóhivatalnak is fog valamennyit fizetni. A legnagyobb adókerülőnek tartott vállalat, az Apple pedig Olaszországban vállalata 318 millió euró adó befizetését. Hasonló lépésre kényszerítenék az uniós hatóságok a Starbucksot és a Fiat Chryslert, ezeknek a cégeknek Luxembourgban és Hollandiában kell pótolni az adókötelezettségüket.
Más kérdés, hogy az elemzők úgy látják, hogy ezek az összegek még a jéghegy csúcsának sem igazán tekinthetők, hiszen az összességében 1-2 millió dollárnyi pótlólagos adófizetéssel szemben év 240 milliárd dollár összegű adókerülés áll. Az igazsághoz hozzátartozik, hogy a vállalatok legális kiskapukat használnak ki, amelyek az egyes államok eltérő szabályozásából, illetve abból adódnak, hogy nagyon kevés olyan együttműködés van az országok között, amely az adóelkerülést és a hatékonyabb beszedést támogatná.
Ezek hiányában leginkább kommunikációs eszközökre tudnak támaszkodni az egyes országok, így gyakorolva nyomást a vállalatokra. Ilyen módszert alkalmazott az ausztrál adóhivatal (ATO) is, amely tavaly év végén nyilvánosságra hozta azoknak a nagyobb vállalatoknak a listáját, amelyek alig vagy egyáltalán nem fizettek adót Ausztráliában megszerzett jövedelmük után.
mfor.hu