Pénteken tette közzé októberi eladásait a Volkswagen, az autógyár eladásai októberben erősen csökkentek. Az elemezők szerint elsősorban a károsanyag kibocsátási adatok meghamisítása miatt kitört botrány áll a visszaesés mögött, igaz néhány jelentős piacon általános hanyatlás volt, amely értelemszerűen a VW-t is sújtotta.
A Volkswagen alapmárka különböző típusaiból októberben 490 ezer darabot értékesítettek, ami 5,3 százalékkal kevesebb, mint egy évvel korábban. Akkor sem lehet büszke a német gyártó, ha az első 10 hónap eredményeit nézzük, ebben az időszakban 4,84 millió járművet értékesítettek, ami 4,7 százalékos visszaesés az egy évvel korábbi időszakhoz képest.
A most közzétett adatok szerint a vállalat számára megnyugtató lehet, hogy a hazai vásárlóik kitartanak a márka mellett, hiszen Németországban 1,9 százalékkal nőttek az eladások. Az is jó hír, hogy az autóipar szempontjából kulcsfontosságú kínai piacon is növelni tudták az értékesítéseiket, 1,8 százalékos volt a távol-keleti országban a bővülés.
Egyes piacokon viszont az általános gyengülés a német vállalatot, a többieknél is jobban sújtotta,például Oroszországban 26 százalékkal estek az eladások, míg Brazíliában megfeleződtek az egy évvel korábbi adatokkal összevetve. Érdekesség, hogy az Egyesült Államokban, ahol szeptember 18-án kirobbant az emisszió-hamisítási botrány, sikerült 0,2 százalékkal több gépkocsit eladni, Kanadával együtt pedig 3,5 százalékkal több VW-kocsi talált gazdára.
Kihívásokkal teli időszakot él meg a márka, mondta el Jürgen Stackmann igazgató, aki a vállalat közleménye szerint azt hangsúlyozta, hogy a kibocsátási botrány mellett az orosz és a brazil autópiac drasztikus visszaesése is komolyan hatott a Volkswagen eladásaira.
A dízelbotrányként is emlegetett eset óriási anyagi terhet is ró a vállalatra. A VW 6,7 milliárd euró tartalékot képzett arra, hogy a károsanyag kibocsátási értékek meghamisítása következtében visszahívásra kerülő 11 millió kocsi kötelező szervizelésére. Igaz a cég elismerte, hogy ez az összeg várhatóan kevés lesz. Plusz költséget jelenthet, hogy 800 ezer jármű esetében a CO2 értékekkel is gond van. A VW szerint ez további 2 milliárd eurós terhet jelent majd a vállalat számára.
A vállalat vezetői azt is hangsúlyozták, hogy nem terveznek leépítést az alkalmazottak körében. Az ugyanakkor a VW egyik főnöke, Herbert Diess szerint, az elképzelhető, hogy az alkalmi és bérelt munkaerő állománya csökkenni fog a következő időszakban.
Az elemzők azt hangsúlyozták, hogy az első félévben ugyan a VW még a Toyota előtt tudott maradni, ám szeptemberben az első kilenc hónap összevetésében már a japán cég átvette a világ legnagyobb autógyártója címet, és ezt az év végéig már aligha fogja tőlük a Volkswagen elvenni.
mfor.hu