17:05
A Malév csődje szociális válsággal fenyeget, egy kisvárosnyi ember veszítheti el a megélhetését a tél közepén - áll a Magyar Polgári Légiközlekedési Szövetség (MAPLESZ) közleményében.
A szövetség szerint eljött az idő, amikor a tulajdonos magyar állam képviselőinek kell megnyugtató megoldást találniuk a helyzetre.
A MAPLESZ közleménye rögzíti: a Malév összesen 2600 főnek ad munkát. A repülőtéren dolgozó szakembergárda sorsáról egyelőre nincs hivatalos információ, értesülések szerint a jövő héten jelentik be a csoportos létszámleépítéseket.
Azonban jóval több, mint 2600 család megélhetése került hirtelen veszélybe. A mostani helyzet még akkor is egy kisvárosnyi ember megélhetését veszélyezteti, ha nem kerül sor a legrosszabbra, az 1-es terminál bezárására - véli a szakszervezeti szövetség. Egyes cégeknél a szakszervezetek értesülései szerint már hetekkel korábban felkészültek a kényszerszabadságolásokra, és komoly elbocsátási hullám is következhet.
16:50
Déri Tamás, aki a Malév vezérigazgatója volt a 90-es évek első felében, kifejezte bánatát amiatt, hogy a jól kiképzett humán erőforrás és az elmúlt több mint 60 év szakmakultúrája elvész. Azért szükséges egy magyar nemzeti légitársaság - hangsúlyozta -, mert ha ilyen nincs, a magyar piacon lévő légitársaságok bármikor, bármilyen okból kivonulhatnak, ami hatalmas nemzetgazdasági veszteséget okozhat. Miközben a nemzeti fuvarozó olyan útvonalakra is repül, amely Magyarország érdekeit szolgálja, de esetleg 500 millió forint veszteséget jelenthetne, ugyanakkor nemzetgazdasági szinten 5-10 milliárd forint bevételt hozhat. Ezért van szükség az összefogásra - hangsúlyozta a szakértő.
Déri Tamás hiányolja a tevékenység megszüntetésének felkészülési tervét. Szerinte átmenetet kellett volna teremteni a működő Malév és az új légitársaság létrehozása között, mert így átkerülhettek volna a jogok és a szakmai tudás is. Így viszont elveszhet a Malév piaca és a jogok, többek között a repülőtéri résidők, azaz a leszállásra és felszállásra megjelölt időpontok.
A magyar légitársaság egyik érteke, Déri Tamás megfogalmazása szerint "fő erőssége" az volt, hogy forgalmának több mint 60 százaléka átmenő, így a visszatérő utasok többletbevételt hozhatnak a magyar gazdaságnak.
A szakértő szerint egy új nemzeti légitársaság létrehozásához vállalkozási kedv és - többek között - az állami szervek, a turizmus és mások támogatására lenne szükség. Az új légitársaságot a jelenlegi helyzetben kisebb flottával kellene létrehozni és fokozatosan bővíteni a gazdaságos üzemelési méretig. Ugyanakkor a flottába hosszú távú járatokat is be kellene építeni, például olyat, amely Japánba repül, mert ezen a jegyárak jóval magasabbak lehetnek, mint az európai útvonalakon.
Mivel nulláról kell indulni, az engedélyek, a kereskedési rendszer felállítása miatt minimum három, de akár hat hónap is szükség lehet egy új légi fuvarozó létrehozására, de nagyon nehéz lesz a piacokat visszaszerezni. Ebben az esetben a legnagyobb kockázat az a veszteség, hogy sajnos a "semmiből" kell megalakítani a légitársaságot.
Az új magyar nemzeti légitársaság megalakításához össze lehetne fogni a közép-kelet-európai térség kisebb légitársaságaival - magyarázta Déri Tamás, a Tensi Csoport résztulajdonos elnöke. Hozzáfűzte: az érdekek ugyanis közösek.
16:30
Völner Pál közlése szerint ez az új cég zöldmezős beruházásként jöhet létre, a Malévet várhatóan felszámolják.
Az Európai Bizottság elmarasztaló határozata nyomán 100 milliárdot kellett volna visszafizetnie a társaságnak, a cég jelenlegi adóssága mellett erre nem lett volna képes, és a hitelezők türelme is elfogyott - mondta az államtitkár.
A leállás melletti döntés a cég menedzsmentjének felelős magatartása volt - tette hozzá Völner Pál.
Arról, hogy az állam beszáll-e egy új légitársaságba, az államtitkár azt mondta, hogy további tárgyalásoktól függ. Optimista forgatókönyvnek azt nevezte, ha magánbefektetők hoznák létre az új céget.
Több érdeklődő volt eddig is a Malév iránt, de a helyzet a cég leállásával megváltozott - hívta fel a figyelmet Völner Pál. Ebben a helyzetben a befektetési elképzeléseket is újra kell értékelniük az érdeklődőknek - mondta nevek említése nélkül. Az MTI kérdésére kifejtette: az új társaságnak kell hogy legyen gépe, a hatósági engedélyek kiadása pedig hónapokba telhet, de elsősorban nem ezen, hanem a piacon múlik, hogy mikorra állhat fel egy új cég.
A Budapest Airport privatizációs szerződését, az utasforgalom visszaesése esetén a költségvetést terhelő 450 milliárd forint kifizetését firtató kérdésre azt mondta: a versenytársak már most megkezdték a kapacitásbővítést.
Lehet, hogy nem is lesz utasforgalom-visszaesés - tette hozzá, megjegyezve, hogy ellenkező esetben tárgyalnak a Budapest Airporttal. Jelezte azt is, hogy a tárca álláspontja eltérhet a BA-étól.
Emlékeztetett: a kormány 2 milliárd forintot különített el a következő napokra repülőjegyekkel rendelkezők megsegítésére. A minisztériumban válságstáb működik, felvették a konzulátusokkal is a kapcsolatot.
A rendkívüli vagyonfelügyelő minden kifizetést jóváhagy, ami az utasokkal kapcsolatos, és a dolgozók januári bérét is elkülönítették. Felmérték a következő hónap jegyfoglalásait és összegzik a jegyárak visszatérítésének lehetőségeit - összegezte az intézkedéseket Völner Pál.
Jobb helyzetben vannak azok, akik később utaznának, az ő jegyük ára ugyanis még nem került a légitársasághoz. Elindult a kárfelmérés, a légitársaság átvilágítása - fűzte hozzá.
Ismertetése szerint az elmúlt időszakban 26 milliárd forint állami pénzt kapott a 100 milliárdos árbevételű társaság.
A Malév-cégcsoportban mintegy 2.600-zan dolgoznak, a munkavállalók fele az anyacégnél.
A társaság helyzetéért Völner Pál elsősorban az elhibázott privatizációt, az "orosz privatizációs kalandot" okolta. A cég államosítása később olyan feltételek mellett történt, amely gátja volt a további privatizációnak - mondta.
14:14
Két hét múlva visszatér Magyarországra a Ryanair, amely a Malév leállását követően 4 Boeing gépét telepíti Budapestre. A két hét múlva megnyíló budapesti bázisra pedig várja a Malév-dolgozók jelentkezését. A visszatérés januári bejelentésekor még 5 új útvonalat terveztek, ám a nemzeti légitársaság leállása után a kapacitások bővítése mellett döntöttek. Ezzel 2 millió utasra számítanak éves szinten az első évben Budapesten és 2.000 új, megmentett munkahelyet teremtenek. Mivel a Ryanair a téli időszakban 80 repülőgépét leállította, így lesz szabad kapacitása az azonnali járatindításra.
13:43
A Malév leállásával a cég áruszállító üzletága is megszűnt. A Malév áruszállító üzletága 2010-ben 565,4 millió forint nyereséget ért el.
13:35
Noha egészen az elmúlt napokig lehetősége volt a repülőjegyet vásárlóknak, hogy utasbiztosításuk mellé csődbiztosítást is kössenek, a MABISZ Utasbiztosítási Bizottságának elnöke szerint két-három tucat utasnak lehet ilyen biztosítása.
Azok, akiknek volt ilyen biztosításuk, visszakaphatják a jegy árát, legalábbis azt a részét, amelyet más nem térít meg az utasnak. A kifizetéshez azonban meg kell várni a csődeljárás vagy a felszámolási eljárás megindulását.
13:14
Búcsúzik az utolsó Malév-gép...
12:55
Az Európai Bizottság az illetékességi körébe tartozó minden segítséget megad a magyar hatóságoknak, hogy kezelni tudják a Malév leállása után kialakult helyzetet.
A testület közlekedési szóvivője, Helen Kearns sajnálatosnak mondta, hogy a társaság nem talált hatékony és életképes megoldást arra, hogy versenyképes maradjon a piacon, de azt is megerősítette, hogy az Európai Bizottság továbbra is érvényesíteni fogja a verseny tisztaságát segíteni hivatott politikáját az állami támogatásokkal kapcsolatban.
12:53
Limburger Lóránt, a Malév vezérigazgatója tájékoztató levelet írt munkatársainak a légitársaság leállásáról pénteken reggel hatkor - számolt be az atv.hu.
A levél szerint a vezérigazgató azt írta: "tegnap még bíztunk abban, hogy a fejünk felett egyre gyorsabban gyülekező felhők eloszlanak. A Malév összes munkavállalója, köztük a menedzsment is reménykedett, hogy egy magánbefektető segítségével új lapot nyithatunk."
Mint írják, "ma reggel sajnos azonban bekövetkezett az, amitől a legjobban tartottunk, és aminek elkerüléséért mi is és Önök is egytől-egyig - azáltal, hogy munkájukat eddig a pillanatig kitartóan és becsülettel végezték - mindent megtettünk".
"A fájdalom elmondhatatlan, amit most érzünk. Sokan szinte gyerekként kerültünk ide, vannak, akiket csak rövid ideje ejtett rabul a kerozin gőze. Úgy érzem, mindannyiunk nevében mondhatom, életünk értelme volt ez a cég. Generációk dolgoztak itt és most családok élete fordul fel egy csapásra, a Malévben élt életünk lezárul. Nincs végszavam, nehéz búcsúzni" – írta a vezérigazgató az atv.hu szerint.
12:50
A Malév repülőgépeit szolgáltató amerikai lízingcég kora délután kilenc gépet szállítana vissza írországi bázisára. Az MTI úgy tudja, hogy 14 órától hat percenként szállna fel a kilenc repülőgép, amelyeket az írországi bázisra vinne vissza az International Lease Finance Corporation (ILFC).
12:30
A Magyar Posta nemzetközi postai küldeményforgalma zavartalanul működik - közölte a társaság pénteken.
11:50
A Malév Helsinkiből indult, a légitársaság leállása után utolsóként érkező repülőgépe száll le a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren.
11:47
Anthony Cane, a British Airways médiakapcsolati igazgatója rövid nyilatkozatában úgy fogalmazott, hogy a BA "minden lehetőséget mérlegel" a Malév utasainak megsegítésére, beleértve a megváltott Malév-jegyek átfoglalását a British Airways járataira, illetve a jelenleginél nagyobb repülőgépek forgalomba állítását a londoni Heathrow és a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér között.
11:40
A Travel Service május elsejétől Smartwings márkanéven menetrendszerinti járatokat indít Budapestről - közölte Farkas Attila, a Travel Service charter légitársaság ügyvezető igazgatója.
Farkas Attila úgy fogalmazott: a Travel Service megmenti azokat a szerződéseket, amelyeket a Malévval kötöttek az utazási irodák, azokat átvállalja és a nyári üzemeltetésben ki fogja szolgálni az utazási irodákat. Így az összes szerződésben rögzített teljesítés meg fog történni - tette hozzá.
Az ügyvezető igazgató kijelentette: a Malév bejelentése óta jelentősen nőtt a kereslet a társaság szolgáltatásai iránt, "reggel óta folyamatosan csörögnek a telefonok". Hozzátette: a piac azonnal reagálni fog erre a kiesésre. "Nemcsak a Travel Service, de a kereskedelmi légitársaságok is órákon, napokon belül pótolják majd a Malév kieső kapacitását".
A Wizz Air 66 százalékkal bővíti kapacitásait Budapestről, az utasok száma 50 százalékkal bővül, a jelenlegi 3 helyett 5 repülőgéppel közlekednek, a tavalyi 1,4 millió után 2 milliós magyarországi utasszámmal számolnak és új célállomásokra indulnak, az első Bukarest lesz - jelentette be Váradi József, a Wizz Air vezérigazgatója.
A cég 25 milliárd forintos beruházással bővíti kapacitását, amelynek köszönhetően közvetlenül és közvetetten 700 új munkahelyet teremtenek.
11:27
A Volánbusz Zrt. fél áron kínál nemzetközi menetjegyeket azon utasoknak, akik Malév jeggyel rendelkeznek, de a légitársaság járatainak leállítása miatt már nem tudnak elutazni - közölte a társaság.
A Volánbusz egyebek közt Bécsbe, Prágába, Krakkóba, Brüsszelbe, Amszterdamba, Genfbe, Londonba, Párizsba, Madridba, Firenzébe továbbá több németországi nagyvárosokba indít járatokat.
11:17
A Wizz Air fapados társaság speciális, csökkentett árú jegyeket ajánl fel 14 járatára, azoknak az utasoknak, akik a Malév működésének felfüggesztése miatt nem tudnak utazni. A német Lufthansa vizsgálja annak lehetőségét, hogy nagyobb gépeket küld müncheni és frankfurti járataira. Az Austrian Airlines (AUA) légitársaság nagyobb repülőgépeket állít forgalomba egyes járatain, ha erre a Malév-járatok kiesése miatt megfelelő igény jelentkezik. A kínai Hainan légitársaság azt közölte, hogy a Malévvel közös pénteki pekingi járatát nem érinti a Malév bejelentése.
10:59
Péntek délelőtt a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér B terminálján a személyzeti kijáratnál a Malév munkatársai sorra hagyják el az épületet személyes csomagjaikkal, ruháikkal. Egyikük az MTI-nek azt mondta: "mindenki menti az értékeit, amíg menthető. Nem tudjuk, mi lesz, elvisszük a ruháinkat". Távozásukat azzal indokolták, nem tudni, mikor jön a vagyonkezelő lezárni az épületet.
10:45
Kiss Kálmán a pilóták szakszervezetének, a HUNALPA-nak az alelnöke pénteken, a Malév csoportos leépítése okán azt mondta, hogy a cég pilótái el tudnak helyezkedni indiai, koreai és arab légitársaságoknál, van irántuk kereslet.
Megjegyezte, hogy kapitányként, amihez a tudást Magyarországon szerezte meg, külföldön havi nettó 15-20 ezer dollár nettó jövedelmet érhet el. A Malév pilótái azért maradtak itthon - fűzte hozzá - mert Magyarországot szerették volna képviselni. Hozzátette: ugyancsak jó eséllyel kereshetnek külföldön munkát a műszakiak is.
Az alelnök hangsúlyozta: döbbenten állnak a döntés előtt. "Ez a nemzeti vagyon elherdálását jelenti". "Én kapitányként aláírom felszállás előtt, hogy a repülőgépet átvettem és minden döntésért felelősséget vállalok. Most ki döntött, ez kinek a felelőssége" - tette fel a kérdést.
Az alelnök emlékeztetett arra, hogy akkor, amikor a Swissair illetve a belga Sabena csődbe ment, akkor mindkét légitársaság bázisrepülőtere kihalt, s ez várhat a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérre is.
10:40
Nem érte váratlanul a Malév leállása a Budapest Airport Zrt. (BA) fő tulajdonosát, a Hochtief német társaságot.
Donatella Gasser, a cég kommunikációs vezetője elmondta: a leállás "szomorú", de előre látható fejlemény volt, amelyre így készülni is lehetett.
Hozzátette: a német cég nem csupán a magyar érdekeltség menedzsmentjével egyeztet arról, hogy a jelenlegi helyzetben mit érdemes tenni, hanem "szoros kapcsolatban áll a budapesti kormánnyal és a Malév vezetésével" is. Ugyanakkor a tervezett lépésekre vonatkozó kérdésre csupán annyit mondott, hogy korai lenne ezeket a nyilvánosság elé tárni. Megjegyezte viszont, hogy a cég reméli: "jó vége" lesz a történetnek.
A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium egy korábbi háttértanulmányban azt írta, hogy a Malév a BA egyik legjelentősebb partnere, a légitársaság a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér forgalmának 40 százalékát biztosítja. Évente mintegy 15 milliárd forintot fizet ki légiközlekedési bevételek, ingatlanbérlet, kiskereskedelmi bérlet jogcímen. A Malév nélkül ennek jelentős része kieshet a reptér üzemeltetőjének költségvetéséből.
10:00
A Malév hamarosan bejelenti a csoportos létszámleépítést
A Malév rendkívüli vagyonfelügyelője hamarosan bejelenti a csoportos létszámleépítést, csak az operatív működéshez szükséges létszámot tartják meg, a többieket elbocsátják, a létszám azonban ma még nem ismert. Az elbocsátás nem érinti a leánycégeket.
A vállalat munkavállalói a januári béreket megkapják.
Más légitársaságok is segítenek
A légitársaság utasait az ügyfélszolgálaton Magyarországról: 06-40-21-21-21, külföldről: +361-802-11-11 számon hívhatják. Azok, akik külföldről szeretnének hazajutni, más légitársaságnál kell hogy jegyet vásároljanak, hivatkozva a Malév leállására, a számlát pedig a Malévhoz kell benyújtani. Limburger Lóránt szerint ilyen helyzetekben a légitársaságok kedvezményes áron kínálják a jegyeket.
Azoknak is a Malévhez kell fordulniuk, akiknek a következő hónapokra van jegyük, de ezek sorsa egyelőre bizonytalan. A bankkártyával vásárolt jegyek tulajdonosainak a bankhoz kell fordulniuk. Arra a kérdésre, hogy miért lehetett még csütörtökön délután is Malév jegyet vásárolni azt válaszolta: felelősen jártak el, "addig amíg van remény a működésre el kell adni a jegyeket, a helyzet azonban éjszaka változott jelentősen.
9:15
Nyugodtan és türelmesen viselik az utasok, hogy péntek reggel hat órakor leállt a Malév, és nem indultak el a járatok. Az emberek átfoglalásokkal próbálják elérni úti céljukat, de sokan visszautaznak a városba - tapasztalta az MTI tudósítója a Liszt Ferenc Repülőtéren a reggeli órákban.
Az utasok a Malév jegyeladó pultjánál állnak sorban információért, a munkatársak sorszámokat osztanak. Péntek reggel 8 óra után nem sokkal már a háromszázadik sorszámot adták ki az utasoknak, akiknek többsége átfoglalását próbálta elintézni, sikertelenül. A várakozóknak ásványvizet osztanak a repülőtér dolgozói.
Az információs pulttól távozó néhány utas az MTI tudósítójának azt mondta, mivel nem sikerült az átfoglalást elintéznie, visszautazik a fővárosba. A várakozók szavaiból az derült ki, nem érte őket meglepetésként a Malév leállása, mert már napokkal ezelőtt értesültek erről az eshetőségről a sajtóból.
9:09
A Malév rendkívüli vagyonfelügyelője hamarosan bejelenti a csoportos létszámleépítést, csak az operatív működéshez szükséges létszámot tartják meg, a többieket elbocsátják, a létszám azonban ma még nem ismert - ismertette a rendkívüli vagyonfelügyelő.
Limburger Lóránt, a cég megbízott vezérigazgatója hozzátette, hogy az elbocsátás nem érinti a leánycégeket. Az anyavállalat munkavállalói a januári béreket megkapják.
Azok az utasok, akik külföldön rekedtek úgy juthatnak Budapestre, ha másik légitársaságnál vesznek jegyet a visszaútra hivatkozva a Malév leállásra. Általában a légitársaságok kedvezményes jegyeket szoktak ilyen helyzetekben ajánlani - mondta. A számlát pedig itthon kell benyújtaniuk - mondta Limburger Lóránt.
Arra a kérdésre, hogy miért lehetett még csütörtökön délután is Malév jegyet vásárolni azt válaszolta: felelősen jártak el, "addig amíg van remény a működésre el kell adni a jegyeket, a helyzet azonban éjszaka változott jelentősen.
9:06
A Malév felvette a kapcsolatot más légitársaságokkal a pénteki mintegy 7700 utas elszállítása érdekében. Az igazgatóság elnöke hajnalban kapta a vészjelzést arról, hogy a Tel Aviv-i járat már nem tudott visszaindulni, ekkor hívták össze az igazgatósági ülést és döntöttek a leállásról. Ez azonban nem vonatkozik a leánycégekre, azok tovább üzemelnek - mondta a péntek reggeli sajtótájékoztatón Limburger Lóránt, a Malév vezérigazgatója. Hozzátette, hogy a gépek egy kivételével Budapesten vannak.
Berényi János az igazgatóság elnöke pedig arról számolt be, hogy a Tel Aviv-i gépet nem akarták kiszolgálni, csak tetemes összeg fejében. Ha ezt a cég kifizeti precedenst teremtett volna, erre pedig a cégnek nincs megfelelő likviditása - tette hozzá.
9:03
Akik pénteken, vagy a következő három napban utaztak volna, forduljanak az ügyfélszolgálathoz - javasolta Berényi János, a Malév igazgatóságának elnöke. Azok, akik a következő hónapokra vásároltak jegyet, pedig a Malévhez nyújthatják be igényeiket, ennek sorsa később dőlhet el.
Berényi János pénteken sajtótájékoztatón hozzátette, a lízingcéggel tárgyalásokat kezdenek, és visszaadják a gépeket rövid határidőn belül. Külföldön 3726-n vannak a pénteken utazók közül, Budapesten pedig több mint 3470-n "ragadtak". A mai járat Helsinkiből érkezett utoljára.
9:01
A szolgáltató partnerek elvesztették bizalmukat, egyik napról a másikra elkezdték kérni a pénzt előre a szolgáltatásaikért. Ez felgyorsítota a pénzkiáramlást, ellehetetlenült a működés. A tulajdonos az EU elmaraztaló döntése után nem adhatott pénzt - mondta a péntek reggeli sajtótájékoztatón Limburger Lóránt, a Malév vezérigazgatója.
8:31
A Budapest Airport péntek reggel öt órakor kapott tájékoztatást a Malévtől, hogy nem indulnak a légitársaság járatai - közölte Hardy Mihály szóvivő az MTI-vel. A Liszt Ferenc repteret üzemeltető Budapest Airport szóvivője elmondta, hogy a péntek erős nap a reptéren, a délután folyamán indul több járat.
7:50
Orbán Viktor a MR1-Kossuth Rádió 180 perc című műsorában pénteken azt mondta, hogy két Malév-gép maradt a határokon kívül: egy Tel-Avivban, egy pedig Írországban. A többi repülőgép Magyarországon van. A miniszterelnök kijelentette: nem lehetetlen a légitársaság újraindulása.
"Ha meg tudunk szabadulni a csontvázszerűen megörökölt terheitől a múltnak, akkor lehet még magyar nemzeti légitársaság" - mondta. Orbán Viktor hangsúlyozta, hogy kellene is nemzeti légitársaság, de az európai gazdasági válság miatt nem tolonganak a befektetők az európai repülési piacon.
Azonban ha van olyan befektető, aki a saját pénzét is kockáztatva megpróbál nyereségesen, de legalábbis nem veszteségesen működtetni egy nemzeti légitársaságot, akkor létrehoznak egy ilyen új céget - jelezte. A kormányfő a Malév-leállással kapcsolatban azt mondta: a "ménkű" akkor csapott be, amikor az EU úgy döntött, hogy a magyar kormány nem adhat további pénzügyi juttatást a Malévnak.
"Próbáltuk valahogy ellökdösni, pályán tartani a Malévet, ameddig csak lehetett. Itt a vége, eddig tudtuk. Nem lehetett már tovább húzni ezt, mert fizikailag is elvesztettük volna a külföldön letartóztatott gépeinket. Tehát meg kellett állni" - zárta szavait a miniszterelnök.
7:19
"Az Igazgatóság döntése alapján a kár minimalizálása érdekében elrendeli a magyar nemzeti légitársaság üzemszerű működésének beszüntetését. Ennek értelmében február 3-án 06:00 órától, 66 évnyi csaknem folyamatos működés után, nem szálltak fel Malév repülőgépek" - jelentette be pének reggel a légitársaság.
A repülőgépére váró utas elmondta: hét óráig azt a tájékoztatást kapták a várakozó emberek, hogy késnek a légitársaság járatai.
Az utasokkal közölték, hogy két pultnál kaphatnak további információt. A 2B terminál nagyjából tele van, ilyenkor sok járat indulna, az utasok nyugodtak. A Bud.hu oldal szerint ma 64 Malév-járat indulna.
A Malév saját magáról
"Sajnos bekövetkezett az, amitől a legjobban tartottunk, és aminek elkerüléséért mindent megtettünk. Bár az utóbbi napokig még volt remény az üzemeltetés folytatására, és az utasok bizalma töretlen volt, de az utóbbi napokban megjelent információk hatására a szolgáltató partnerek elvesztették bizalmukat, és egyik napról a másikra elkezdték előre kérni az általuk nyújtott szolgáltatások kifizetését. Ez olyan mértékben gyorsította fel a pénzkiáramlást, hogy mára már tarthatatlanná vált a légitársaság helyzete. Ismert az is, hogy a tulajdonos a legjobb szándéka ellenére az EU elmarasztaló határozatát követően nem tud további anyagi forrást biztosítani a működéshez. Mindezeket figyelembe véve az Igazgatóság úgy döntött, hogy elrendeli a magyar nemzeti légitársaság üzemszerű működésének beszüntetését. Valamennyi utasunktól elnézést kérünk." – jelentette be Limburger Lóránt vezérigazgató a társaság közleményében.
A légitársaság utasait az ügyfélszolgálati munkatársak tájékoztatják arról, hogyan utazhatnak el célállomásukra, illetve milyen lehetőségeik vannak a kártalanításra.
A január 31-én hatályba lépett kormányrendelet szerint segítségnyújtás azon utasok számára biztosítható, akik érvényes menetjegyüket a Malév Zrt. leállási napját megelőzően vásárolták meg, és akiknek a Malév-járatra szóló menetjegye a leállás napján vagy az azt követő három naptári napon belül biztosít jogot az utazásra. Továbbá azoknak, akik a Malév leállásának napján vagy azt megelőzően a célállomásra már elutaztak és a visszaútra érvényes Malév-járatokra szóló menetjeggyel rendelkeznek nem későbbi időpontra 2012. február 29-nél. A jogosultak célállomásra való eljutásában a Malév segítséget nyújt a meglévő menetjegyek más járatokra történő átfoglalásával, vagy más közlekedési módok igénybe vételének biztosításával.
Az elmúlt napok Malév szemüvegen át
A magyar gazdasági sajtó - köztük az mfor.hu is - a napokban elég sötét képet festett a nemzeti légitársaság jövőjéről miután az Európai Bizottság január elején körülbelül 100 milliárd forintnyi állami támogatás visszafizetésére kötelezte a Malévot és ráadásul múlt héten ismét nem született döntés a társaság tőkéjének megemeléséről.
Hétfőn aztán Állami védőernyő alá kerül a magyar légitársaság, mi pedig azt találgattuk, hogy a lépés azt jelenti-e, hogy "Az állam viszi csődbe a Malévet?" Kedden Berényi János, a társaság igazgatóságának elnöke elég sötét tónusú sajtótájékoztatót tartott, ahol kifejetette: "remélhetőleg holnap is repülünk". Szerdán és csütörtökön valóban felszálltak a Malév gépei, de tegnap már vagyonfelügyelőt neveztek ki a társaság mellé, akivel Berényi csütörtök délután újabb sajtótájékoztatót tartott, ahol elmondták péntekre kell elkészülnie a társaság likviditási tervének, melyből kiderülhet, hogy a jelenlegi formában meddig tud működni a cég, mi pedig azt írtuk, kulcsfontosságú lesz a mai nap. Úgy tűnik, fatális lett.
A Malév reggel 8-kor sajtótájékoztatót tart, amiről az mfor.hu is beszámol
mfor.hu/MTI