21p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Február 3-án 06:00 órától, 66 évnyi csaknem folyamatos működés után nem szálltak fel a Malév repülőgépek. Percről-percre az mfor.hu-n.

17:05

A Malév csődje szociális válsággal fenyeget, egy kisvárosnyi ember veszítheti el a megélhetését a tél közepén - áll a Magyar Polgári Légiközlekedési Szövetség (MAPLESZ) közleményében.

A szövetség szerint eljött az idő, amikor a tulajdonos magyar állam képviselőinek kell megnyugtató megoldást találniuk a helyzetre.

A MAPLESZ közleménye rögzíti: a Malév összesen 2600 főnek ad munkát. A repülőtéren dolgozó szakembergárda sorsáról egyelőre nincs hivatalos információ, értesülések szerint a jövő héten jelentik be a csoportos létszámleépítéseket.

Azonban jóval több, mint 2600 család megélhetése került hirtelen veszélybe. A mostani helyzet még akkor is egy kisvárosnyi ember megélhetését veszélyezteti, ha nem kerül sor a legrosszabbra, az 1-es terminál bezárására - véli a szakszervezeti szövetség. Egyes cégeknél a szakszervezetek értesülései szerint már hetekkel korábban felkészültek a kényszerszabadságolásokra, és komoly elbocsátási hullám is következhet.

16:50

Déri Tamás, aki a Malév vezérigazgatója volt a 90-es évek első felében, kifejezte bánatát amiatt, hogy a jól kiképzett humán erőforrás és az elmúlt több mint 60 év szakmakultúrája elvész. Azért szükséges egy magyar nemzeti légitársaság - hangsúlyozta -, mert ha ilyen nincs, a magyar piacon lévő légitársaságok bármikor, bármilyen okból kivonulhatnak, ami hatalmas nemzetgazdasági veszteséget okozhat. Miközben a nemzeti fuvarozó olyan útvonalakra is repül, amely Magyarország érdekeit szolgálja, de esetleg 500 millió forint veszteséget jelenthetne, ugyanakkor nemzetgazdasági szinten 5-10 milliárd forint bevételt hozhat. Ezért van szükség az összefogásra - hangsúlyozta a szakértő.

Déri Tamás hiányolja a tevékenység megszüntetésének felkészülési tervét. Szerinte átmenetet kellett volna teremteni a működő Malév és az új légitársaság létrehozása között, mert így átkerülhettek volna a jogok és a szakmai tudás is. Így viszont elveszhet a Malév piaca és a jogok, többek között a repülőtéri résidők, azaz a leszállásra és felszállásra megjelölt időpontok.

A magyar légitársaság egyik érteke, Déri Tamás megfogalmazása szerint "fő erőssége" az volt, hogy forgalmának több mint 60 százaléka  átmenő, így a visszatérő utasok többletbevételt hozhatnak a magyar gazdaságnak.

A szakértő szerint egy új nemzeti légitársaság létrehozásához vállalkozási kedv és - többek között - az állami szervek, a turizmus és mások támogatására lenne szükség. Az új légitársaságot a jelenlegi helyzetben kisebb flottával kellene létrehozni és fokozatosan bővíteni a gazdaságos üzemelési méretig. Ugyanakkor a flottába hosszú távú járatokat is be kellene építeni, például olyat, amely Japánba repül, mert ezen a jegyárak jóval magasabbak lehetnek, mint az európai útvonalakon.

Mivel nulláról kell indulni, az engedélyek, a kereskedési rendszer felállítása miatt minimum három, de akár hat hónap is szükség lehet egy új légi fuvarozó létrehozására, de nagyon nehéz lesz a piacokat visszaszerezni. Ebben az esetben a legnagyobb kockázat az a veszteség, hogy sajnos a "semmiből" kell megalakítani a légitársaságot.

Az új magyar nemzeti légitársaság megalakításához össze lehetne fogni a közép-kelet-európai térség kisebb légitársaságaival - magyarázta Déri Tamás, a Tensi Csoport résztulajdonos elnöke. Hozzáfűzte: az érdekek ugyanis közösek.

16:30

Völner Pál közlése szerint ez az új cég zöldmezős beruházásként jöhet létre, a Malévet várhatóan felszámolják.

Az Európai Bizottság elmarasztaló határozata nyomán 100 milliárdot kellett volna visszafizetnie a társaságnak, a cég jelenlegi adóssága mellett erre nem lett volna képes, és a hitelezők türelme is elfogyott - mondta az államtitkár.

A leállás melletti döntés a cég menedzsmentjének felelős magatartása volt - tette hozzá Völner Pál.

Arról, hogy az állam beszáll-e egy új légitársaságba, az államtitkár azt mondta, hogy további tárgyalásoktól függ. Optimista forgatókönyvnek azt nevezte, ha magánbefektetők hoznák létre az új céget.

Több érdeklődő volt eddig is a Malév iránt, de a helyzet a cég leállásával megváltozott - hívta fel a figyelmet Völner Pál. Ebben a helyzetben a befektetési elképzeléseket is újra kell értékelniük az érdeklődőknek - mondta nevek említése nélkül. Az MTI kérdésére kifejtette: az új társaságnak kell hogy legyen gépe, a hatósági engedélyek kiadása pedig hónapokba telhet, de elsősorban nem ezen, hanem a piacon múlik, hogy mikorra állhat fel egy új cég.

A Budapest Airport privatizációs szerződését, az utasforgalom visszaesése esetén a költségvetést terhelő 450 milliárd forint kifizetését firtató kérdésre azt mondta: a versenytársak már most megkezdték a kapacitásbővítést.

Lehet, hogy nem is lesz utasforgalom-visszaesés - tette hozzá, megjegyezve, hogy ellenkező esetben tárgyalnak a Budapest Airporttal. Jelezte azt is, hogy a tárca álláspontja eltérhet a BA-étól.

Emlékeztetett: a kormány 2 milliárd forintot különített el a következő napokra repülőjegyekkel rendelkezők megsegítésére. A minisztériumban válságstáb működik, felvették a konzulátusokkal is a kapcsolatot.

A rendkívüli vagyonfelügyelő minden kifizetést jóváhagy, ami az utasokkal kapcsolatos, és a dolgozók januári bérét is elkülönítették. Felmérték a következő hónap jegyfoglalásait és összegzik a jegyárak visszatérítésének lehetőségeit - összegezte az intézkedéseket Völner Pál.

Jobb helyzetben vannak azok, akik később utaznának, az ő jegyük ára ugyanis még nem került a légitársasághoz. Elindult a kárfelmérés, a légitársaság átvilágítása - fűzte hozzá.

Ismertetése szerint az elmúlt időszakban 26 milliárd forint állami pénzt kapott a 100 milliárdos árbevételű társaság.

A Malév-cégcsoportban mintegy 2.600-zan dolgoznak, a munkavállalók fele az anyacégnél.

A társaság helyzetéért Völner Pál elsősorban az elhibázott privatizációt, az "orosz privatizációs kalandot" okolta. A cég államosítása később olyan feltételek mellett történt, amely gátja volt a további privatizációnak - mondta.

14:14

Két hét múlva visszatér Magyarországra a Ryanair, amely a Malév leállását követően 4 Boeing gépét telepíti Budapestre. A két hét múlva megnyíló budapesti bázisra pedig várja a Malév-dolgozók jelentkezését. A visszatérés januári bejelentésekor még 5 új útvonalat terveztek, ám a nemzeti légitársaság leállása után a kapacitások bővítése mellett döntöttek. Ezzel 2 millió utasra számítanak éves szinten az első évben Budapesten és 2.000 új, megmentett munkahelyet teremtenek. Mivel a Ryanair a téli időszakban 80 repülőgépét leállította, így lesz szabad kapacitása az azonnali járatindításra.

13:43
A Malév leállásával a cég áruszállító üzletága is megszűnt. A Malév áruszállító üzletága 2010-ben 565,4 millió forint nyereséget ért el.

13:35
Noha egészen az elmúlt napokig lehetősége volt a repülőjegyet vásárlóknak, hogy utasbiztosításuk mellé csődbiztosítást is kössenek, a MABISZ Utasbiztosítási Bizottságának elnöke szerint két-három tucat utasnak lehet ilyen biztosítása.

Azok, akiknek volt ilyen biztosításuk, visszakaphatják a jegy árát, legalábbis azt a részét, amelyet más nem térít meg az utasnak. A kifizetéshez azonban meg kell várni a csődeljárás vagy a felszámolási eljárás megindulását.

13:14
Búcsúzik az utolsó Malév-gép...

12:55

Az Európai Bizottság az illetékességi körébe tartozó minden segítséget megad a magyar hatóságoknak, hogy kezelni tudják a Malév leállása után kialakult  helyzetet.

A testület közlekedési szóvivője, Helen Kearns sajnálatosnak mondta, hogy a társaság nem talált hatékony és életképes megoldást arra, hogy versenyképes maradjon a piacon, de azt is megerősítette, hogy az Európai Bizottság továbbra is érvényesíteni fogja a verseny tisztaságát segíteni hivatott politikáját az állami támogatásokkal kapcsolatban.

12:53

Limburger Lóránt, a Malév vezérigazgatója tájékoztató levelet írt munkatársainak a légitársaság leállásáról pénteken reggel hatkor - számolt be az atv.hu.

A levél szerint a vezérigazgató azt írta: "tegnap még bíztunk abban, hogy a fejünk felett egyre gyorsabban gyülekező felhők eloszlanak. A Malév összes munkavállalója, köztük a menedzsment is reménykedett, hogy egy magánbefektető segítségével új lapot nyithatunk."

Mint írják, "ma reggel sajnos azonban bekövetkezett az, amitől a legjobban tartottunk, és aminek elkerüléséért mi is és Önök is egytől-egyig - azáltal, hogy munkájukat eddig a pillanatig kitartóan és becsülettel végezték - mindent megtettünk".

"A fájdalom elmondhatatlan, amit most érzünk. Sokan szinte gyerekként kerültünk ide, vannak, akiket csak rövid ideje ejtett rabul a kerozin gőze. Úgy érzem, mindannyiunk nevében mondhatom, életünk értelme volt ez a cég. Generációk dolgoztak itt és most családok élete fordul fel egy csapásra, a Malévben élt életünk lezárul. Nincs végszavam, nehéz búcsúzni" – írta a vezérigazgató az atv.hu szerint.

12:50

A Malév repülőgépeit szolgáltató amerikai lízingcég kora délután kilenc gépet szállítana vissza írországi bázisára. Az MTI úgy tudja, hogy 14 órától hat percenként szállna fel a kilenc repülőgép, amelyeket az írországi bázisra vinne vissza az International Lease Finance Corporation (ILFC).

12:30

A Magyar Posta nemzetközi postai küldeményforgalma zavartalanul működik - közölte a társaság pénteken.

11:50

A Malév Helsinkiből indult, a légitársaság leállása után utolsóként érkező repülőgépe száll le a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren.

11:47

Anthony Cane, a British Airways médiakapcsolati igazgatója rövid nyilatkozatában úgy fogalmazott, hogy a BA "minden lehetőséget mérlegel" a Malév utasainak megsegítésére, beleértve a megváltott Malév-jegyek átfoglalását a British Airways járataira, illetve a jelenleginél nagyobb repülőgépek forgalomba állítását a londoni Heathrow és a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér között.

11:40

A Travel Service május elsejétől Smartwings márkanéven menetrendszerinti járatokat indít Budapestről - közölte Farkas Attila, a Travel Service  charter légitársaság ügyvezető igazgatója.

Farkas Attila úgy fogalmazott: a Travel Service megmenti azokat a szerződéseket, amelyeket a Malévval kötöttek az utazási irodák, azokat átvállalja és a nyári üzemeltetésben ki fogja szolgálni az utazási irodákat. Így az összes szerződésben rögzített teljesítés meg fog történni - tette hozzá.

Váradi József

Az ügyvezető igazgató kijelentette: a Malév bejelentése óta jelentősen nőtt a kereslet a társaság szolgáltatásai iránt, "reggel óta folyamatosan csörögnek a telefonok". Hozzátette: a piac azonnal reagálni fog erre a kiesésre. "Nemcsak a Travel Service, de a kereskedelmi légitársaságok is órákon, napokon belül pótolják majd a Malév kieső kapacitását".

A Wizz Air 66 százalékkal bővíti kapacitásait Budapestről, az utasok száma 50 százalékkal bővül, a jelenlegi 3 helyett 5 repülőgéppel közlekednek, a tavalyi 1,4 millió után 2 milliós magyarországi utasszámmal számolnak és új célállomásokra indulnak, az első Bukarest lesz - jelentette be Váradi József, a Wizz Air vezérigazgatója.

A cég 25 milliárd forintos beruházással bővíti kapacitását, amelynek köszönhetően közvetlenül és közvetetten 700 új munkahelyet teremtenek.

11:27

A Volánbusz Zrt. fél áron kínál nemzetközi menetjegyeket azon utasoknak, akik Malév jeggyel rendelkeznek, de a légitársaság járatainak leállítása miatt már nem tudnak elutazni - közölte a társaság.

A Volánbusz egyebek közt Bécsbe, Prágába, Krakkóba, Brüsszelbe, Amszterdamba, Genfbe, Londonba, Párizsba, Madridba, Firenzébe továbbá több németországi nagyvárosokba indít járatokat.

11:17

A Wizz Air fapados társaság speciális, csökkentett árú jegyeket ajánl fel 14 járatára, azoknak az utasoknak, akik a Malév működésének felfüggesztése miatt nem tudnak utazni. A német Lufthansa vizsgálja annak lehetőségét, hogy nagyobb gépeket küld müncheni és frankfurti járataira. Az Austrian Airlines (AUA) légitársaság nagyobb repülőgépeket állít forgalomba egyes járatain, ha erre a Malév-járatok kiesése miatt megfelelő igény jelentkezik. A kínai Hainan légitársaság azt közölte, hogy a Malévvel közös pénteki pekingi járatát nem érinti a Malév bejelentése.

10:59

Péntek délelőtt a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér B terminálján a személyzeti kijáratnál a Malév munkatársai sorra hagyják el az épületet személyes csomagjaikkal, ruháikkal. Egyikük az MTI-nek azt mondta: "mindenki menti az értékeit, amíg menthető. Nem tudjuk, mi lesz, elvisszük a ruháinkat". Távozásukat azzal indokolták, nem tudni, mikor jön a vagyonkezelő lezárni az épületet.

10:45

Kiss Kálmán a pilóták szakszervezetének, a HUNALPA-nak az alelnöke pénteken, a Malév csoportos leépítése okán azt mondta, hogy a cég pilótái el tudnak helyezkedni indiai, koreai és arab légitársaságoknál, van irántuk kereslet.

Megjegyezte, hogy kapitányként, amihez a tudást Magyarországon szerezte meg, külföldön havi nettó 15-20 ezer dollár nettó jövedelmet érhet el. A Malév pilótái azért maradtak itthon - fűzte hozzá - mert Magyarországot szerették volna képviselni. Hozzátette: ugyancsak jó eséllyel kereshetnek külföldön munkát a műszakiak is.

Az alelnök hangsúlyozta: döbbenten állnak a döntés előtt. "Ez a nemzeti vagyon elherdálását jelenti". "Én kapitányként aláírom felszállás előtt, hogy a repülőgépet átvettem és minden döntésért felelősséget vállalok. Most ki döntött, ez kinek a felelőssége" - tette fel a kérdést.

Az alelnök emlékeztetett arra, hogy akkor, amikor a Swissair illetve a belga Sabena csődbe ment, akkor mindkét légitársaság bázisrepülőtere kihalt, s ez várhat a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérre is.

10:40

Nem érte váratlanul a Malév leállása a Budapest Airport Zrt. (BA) fő tulajdonosát, a Hochtief német társaságot.

Donatella Gasser, a cég kommunikációs vezetője elmondta: a leállás "szomorú", de előre látható fejlemény volt, amelyre így készülni is lehetett.

Hozzátette: a német cég nem csupán a magyar érdekeltség menedzsmentjével egyeztet arról, hogy a jelenlegi helyzetben mit érdemes tenni, hanem "szoros kapcsolatban áll a budapesti kormánnyal és a Malév vezetésével" is. Ugyanakkor a tervezett lépésekre vonatkozó kérdésre csupán annyit mondott, hogy korai lenne ezeket a nyilvánosság elé tárni. Megjegyezte viszont, hogy a cég reméli: "jó vége" lesz a történetnek.

A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium egy korábbi háttértanulmányban azt írta, hogy a Malév a BA egyik legjelentősebb partnere, a légitársaság a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér forgalmának 40 százalékát biztosítja. Évente mintegy 15 milliárd forintot fizet ki légiközlekedési bevételek, ingatlanbérlet, kiskereskedelmi bérlet jogcímen. A Malév nélkül ennek jelentős része kieshet a reptér üzemeltetőjének költségvetéséből. 

10:00

A Malév hamarosan bejelenti a csoportos létszámleépítést

A Malév rendkívüli vagyonfelügyelője hamarosan bejelenti a csoportos létszámleépítést, csak az operatív működéshez szükséges létszámot tartják meg, a többieket elbocsátják, a létszám azonban ma még nem ismert. Az elbocsátás nem érinti  a leánycégeket.

A vállalat  munkavállalói a januári béreket megkapják.

Más légitársaságok is segítenek

A légitársaság utasait az ügyfélszolgálaton Magyarországról: 06-40-21-21-21, külföldről: +361-802-11-11  számon hívhatják. Azok, akik külföldről szeretnének hazajutni, más légitársaságnál kell hogy jegyet vásároljanak, hivatkozva a Malév leállására, a számlát pedig a Malévhoz kell benyújtani. Limburger Lóránt szerint ilyen helyzetekben a légitársaságok kedvezményes áron kínálják a jegyeket.

Azoknak is a Malévhez kell fordulniuk, akiknek a következő hónapokra van jegyük, de ezek sorsa egyelőre bizonytalan. A bankkártyával vásárolt jegyek tulajdonosainak a bankhoz kell fordulniuk. Arra a kérdésre, hogy miért lehetett még csütörtökön délután is Malév jegyet vásárolni azt válaszolta: felelősen jártak el, "addig amíg van remény a működésre el kell adni a jegyeket, a helyzet azonban éjszaka változott jelentősen.

9:15

Nyugodtan és türelmesen viselik az utasok, hogy péntek reggel hat órakor leállt a Malév, és nem indultak el a járatok. Az emberek átfoglalásokkal próbálják elérni úti céljukat, de sokan visszautaznak a városba - tapasztalta az MTI tudósítója a Liszt Ferenc Repülőtéren a reggeli órákban.

Az utasok a Malév jegyeladó pultjánál állnak sorban információért, a munkatársak sorszámokat osztanak. Péntek reggel 8 óra után nem sokkal már a háromszázadik sorszámot adták ki az utasoknak, akiknek többsége átfoglalását próbálta elintézni, sikertelenül. A várakozóknak ásványvizet osztanak a repülőtér dolgozói.

Az információs pulttól távozó néhány utas az MTI tudósítójának azt mondta, mivel nem sikerült az átfoglalást elintéznie, visszautazik a fővárosba. A várakozók szavaiból az derült ki, nem érte őket meglepetésként a Malév leállása, mert már napokkal ezelőtt értesültek erről az eshetőségről a sajtóból.

9:09

A Malév rendkívüli vagyonfelügyelője hamarosan bejelenti a csoportos létszámleépítést, csak az operatív működéshez szükséges létszámot tartják meg, a többieket elbocsátják, a létszám azonban ma még nem ismert - ismertette a rendkívüli vagyonfelügyelő.

Limburger Lóránt, a cég megbízott vezérigazgatója hozzátette, hogy az elbocsátás nem érinti  a leánycégeket. Az anyavállalat  munkavállalói a januári béreket megkapják.

Fábián Balázs, az állami Hitelintézeti Felszámoló Nonprofit Kft. ügyvezető igazgatója (b), Berényi János, a Malév igazgatóságának elnöke (k) és Limburger Lóránt, a cég megbízott vezérigazgatója (j) a légitársaság helyzetéről tartott sajtótájékoztatón.

Azok az utasok, akik külföldön rekedtek úgy juthatnak Budapestre, ha másik légitársaságnál vesznek jegyet a visszaútra hivatkozva a Malév leállásra. Általában a légitársaságok kedvezményes jegyeket szoktak ilyen helyzetekben ajánlani - mondta. A számlát pedig itthon kell benyújtaniuk - mondta Limburger Lóránt.

Arra a kérdésre, hogy miért lehetett még csütörtökön délután is Malév jegyet vásárolni azt válaszolta: felelősen jártak el, "addig amíg van remény a működésre el kell adni a jegyeket, a helyzet azonban éjszaka változott jelentősen.

9:06

A Malév felvette a kapcsolatot más légitársaságokkal a pénteki mintegy 7700 utas elszállítása érdekében. Az igazgatóság elnöke hajnalban kapta a vészjelzést arról, hogy a Tel Aviv-i járat már nem tudott visszaindulni, ekkor hívták össze az igazgatósági ülést és döntöttek a leállásról. Ez azonban nem vonatkozik a leánycégekre, azok tovább üzemelnek - mondta a péntek reggeli sajtótájékoztatón Limburger Lóránt, a Malév vezérigazgatója.  Hozzátette, hogy a gépek egy kivételével Budapesten vannak.   

Berényi János az igazgatóság elnöke pedig arról számolt be, hogy a Tel Aviv-i gépet nem akarták kiszolgálni, csak tetemes összeg fejében. Ha ezt a cég kifizeti precedenst teremtett volna, erre pedig a cégnek nincs megfelelő likviditása - tette hozzá.

9:03

Akik pénteken, vagy a következő három napban utaztak volna, forduljanak az ügyfélszolgálathoz - javasolta Berényi János, a Malév igazgatóságának elnöke.  Azok, akik a következő hónapokra vásároltak  jegyet, pedig a Malévhez nyújthatják be igényeiket, ennek sorsa később dőlhet el.

Berényi  János pénteken sajtótájékoztatón hozzátette, a lízingcéggel tárgyalásokat kezdenek, és visszaadják a gépeket rövid határidőn belül. Külföldön 3726-n vannak a pénteken utazók közül, Budapesten pedig több mint 3470-n "ragadtak". A mai járat Helsinkiből érkezett utoljára.

9:01

A szolgáltató partnerek elvesztették bizalmukat, egyik napról a másikra elkezdték kérni a pénzt előre a szolgáltatásaikért. Ez felgyorsítota a pénzkiáramlást, ellehetetlenült a működés. A tulajdonos az EU elmaraztaló döntése után nem adhatott pénzt - mondta a péntek reggeli sajtótájékoztatón Limburger Lóránt, a Malév vezérigazgatója. 

8:31

A Budapest Airport péntek reggel öt órakor kapott tájékoztatást a Malévtől, hogy nem indulnak a légitársaság járatai - közölte Hardy Mihály szóvivő az MTI-vel. A Liszt Ferenc repteret üzemeltető Budapest Airport szóvivője elmondta, hogy a péntek erős nap a reptéren, a délután folyamán indul több járat.

7:50

Orbán Viktor a MR1-Kossuth Rádió 180 perc című műsorában pénteken azt mondta, hogy két Malév-gép maradt a határokon kívül: egy Tel-Avivban, egy pedig Írországban. A többi repülőgép Magyarországon van. A miniszterelnök kijelentette: nem lehetetlen a légitársaság újraindulása. 

"Ha meg tudunk szabadulni a csontvázszerűen megörökölt terheitől a múltnak, akkor lehet még magyar nemzeti légitársaság" - mondta. Orbán Viktor hangsúlyozta, hogy kellene is nemzeti légitársaság, de az európai gazdasági válság miatt nem tolonganak a befektetők az európai repülési piacon.

Azonban ha van olyan befektető, aki a saját pénzét is kockáztatva megpróbál nyereségesen, de legalábbis nem veszteségesen működtetni egy nemzeti légitársaságot, akkor létrehoznak egy ilyen új céget - jelezte. A kormányfő a Malév-leállással kapcsolatban azt mondta: a "ménkű" akkor csapott be, amikor az EU úgy döntött, hogy a magyar kormány nem adhat további pénzügyi juttatást a Malévnak.

"Próbáltuk valahogy ellökdösni, pályán tartani a Malévet, ameddig csak lehetett. Itt a vége, eddig tudtuk. Nem lehetett már tovább húzni ezt, mert fizikailag is elvesztettük volna a külföldön letartóztatott gépeinket. Tehát meg kellett állni" - zárta szavait a miniszterelnök.

7:19

"Az Igazgatóság döntése alapján a kár minimalizálása érdekében elrendeli a magyar nemzeti légitársaság üzemszerű működésének beszüntetését. Ennek értelmében február 3-án 06:00 órától, 66 évnyi csaknem folyamatos működés után, nem szálltak fel Malév repülőgépek" - jelentette be pének reggel a légitársaság. 

A repülőgépére váró utas elmondta: hét óráig azt a tájékoztatást kapták a várakozó emberek, hogy késnek a légitársaság járatai.

Az utasokkal közölték, hogy két pultnál kaphatnak további információt. A 2B terminál nagyjából tele van, ilyenkor sok járat indulna, az utasok nyugodtak. A Bud.hu oldal szerint ma 64 Malév-járat indulna.

A Malév saját magáról

"Sajnos bekövetkezett az, amitől a legjobban tartottunk, és aminek elkerüléséért mindent megtettünk. Bár az utóbbi napokig még volt remény az üzemeltetés folytatására, és az utasok bizalma töretlen volt, de az utóbbi napokban megjelent információk hatására a szolgáltató partnerek elvesztették bizalmukat, és egyik napról a másikra elkezdték előre kérni az általuk nyújtott szolgáltatások kifizetését. Ez olyan mértékben gyorsította fel a pénzkiáramlást, hogy mára már tarthatatlanná vált a légitársaság helyzete. Ismert az is, hogy a tulajdonos a legjobb szándéka ellenére az EU elmarasztaló határozatát követően nem tud további anyagi forrást biztosítani a működéshez. Mindezeket figyelembe véve az Igazgatóság úgy döntött, hogy elrendeli a magyar nemzeti légitársaság üzemszerű működésének beszüntetését. Valamennyi utasunktól elnézést kérünk." – jelentette be Limburger Lóránt vezérigazgató a társaság közleményében.

A légitársaság utasait az ügyfélszolgálati munkatársak tájékoztatják arról, hogyan utazhatnak el célállomásukra, illetve milyen lehetőségeik vannak a kártalanításra.

A január 31-én hatályba lépett kormányrendelet szerint segítségnyújtás azon utasok számára biztosítható, akik érvényes menetjegyüket a Malév Zrt. leállási napját megelőzően vásárolták meg, és akiknek a Malév-járatra szóló menetjegye a leállás napján vagy az azt követő három naptári napon belül biztosít jogot az utazásra. Továbbá azoknak, akik a Malév leállásának napján vagy azt megelőzően a célállomásra már elutaztak és a visszaútra érvényes Malév-járatokra szóló menetjeggyel rendelkeznek nem későbbi időpontra 2012. február 29-nél. A jogosultak célállomásra való eljutásában a Malév segítséget nyújt a meglévő menetjegyek más járatokra történő átfoglalásával, vagy más közlekedési módok igénybe vételének biztosításával.

Az elmúlt napok Malév szemüvegen át

A magyar gazdasági sajtó - köztük az mfor.hu is - a napokban elég sötét képet festett a nemzeti légitársaság jövőjéről miután az Európai Bizottság január elején körülbelül 100 milliárd forintnyi állami támogatás visszafizetésére kötelezte a Malévot és ráadásul múlt héten ismét nem született döntés a társaság tőkéjének megemeléséről.

Hétfőn aztán Állami védőernyő alá kerül a magyar légitársaság, mi pedig azt találgattuk, hogy a lépés azt jelenti-e, hogy "Az állam viszi csődbe a Malévet?" Kedden Berényi János, a társaság igazgatóságának elnöke elég sötét tónusú sajtótájékoztatót tartott, ahol kifejetette: "remélhetőleg holnap is repülünk". Szerdán és csütörtökön valóban felszálltak a Malév gépei, de tegnap már vagyonfelügyelőt neveztek ki a társaság mellé, akivel Berényi csütörtök délután újabb sajtótájékoztatót tartott, ahol elmondták péntekre kell elkészülnie a társaság likviditási tervének, melyből kiderülhet, hogy a jelenlegi formában meddig tud működni a cég, mi pedig azt írtuk, kulcsfontosságú lesz a mai nap. Úgy tűnik, fatális lett.

A Malév reggel 8-kor sajtótájékoztatót tart, amiről az mfor.hu is beszámol

mfor.hu/MTI

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!