Bár a magyar kiskereskedelmi piac még csak az éledezés jeleit mutatja, a jelek szerint a nagy világmárkák nem akarnak lemaradni a kedvező terjeszkedést lehetőségről. Egyelőre a jelek szerint az éttermek és a kávézók aktivizálták magukat a magyar fővárosban, de a divatmárkák terén is hallani puhatolózó tárgyalásokról egy esetleges piacra lépéssel kapcsolatban.
Jönnek a rocklegendák
Jövő ősszel nyílik az első budapesti Hard Rock Café a VÁCI1 üzletházban. A magyar közönség számára eddig csak külföldön látogatható amerikai étteremlánc összesen közel 1100 négyzetmétert bérel az épületben.
A nemzetközi márka több éves előkészület után döntött úgy, hogy Magyarországon is piacra lép. A régióban, Lengyelországban, Csehországban és Romániában jelen lévő étteremlánc a vendéglátói egységen túl kültéri terasszal és a közismert Hard Rock Café üzlettel várja leendő látogatóit. A budapesti Hard Rock Café igazi kuriózumnak számít, mivel a cég eredeti zenei ereklyéket fog kiállítani a VÁCI1-ben.
"A VÁCI1 bérlői mixét úgy alakítjuk, hogy a legigényesebb, legkülönlegesebb márkákat hozzunk be a házba” – mondta Kalapács Kornél, a VÁCI1-et építő ORCO magyarországi fejlesztője. „A célunk az, hogy mind az építészeti megoldásokkal, mind az épületben található márkák színvonalával, illetve az árukínálat minőségével egy európai színvonalú, izgalmas üzletházat hozzunk létre.” A Váci1-ben nem csak vásárolni lesz érdemes, kiváló lehetőségek is lesznek a kikapcsolódásra.
Az üzletház fő iránya továbbra is a divat marad. A ház további fő bérlői nemzetközi divat-és kiegészítő szolgáltatásokat kínáló közép és felső-közép márkák. A VÁCI1-be vetett bizalmat az is jól mutatja, hogy a fenti bérlők mind új üzleteket nyitnak, nem máshonnan költöztetik át boltjaikat. A jelen gazdasági körülmények között ennek jelentősége abban rejlik, hogy a nagy kiskereskedelmi láncok jelentősen visszafogták terjeszkedési stratégiájukat, új egységeket csak olyan helyeken, házakban nyitnak, ahol megfelelő forgalomra számítanak.
Bezenyén kaszinót akartak
A Hard Rock Café jelenleg a világ 53 országában van jelen, 149 üzletet működtet. A céget 1971-ben alapította Peter Morton és Isaac Tigrett, majd 2006-ban a szemioli indiánok tulajdonába került, a központja jelenleg Orlandóban van.
Magyarországon nem először vetődik fel a Hard Rock neve: nagyjából másfél éve sajtótájékoztatón jelentették be, hogy 2012-ben nyílhat meg a Hard Rock Casino Bezenyén. A tervek szerint a cég tíz év alatt ötmilliárd eurót fektet be hazánkban, az évek óta tervezés alatt lévő EuroVegas szórakoztatóparkon belül nyitna kaszinót.
A szálloda és kaszinó a tervek szerint 2012-ben nyitja meg kapuit Bezenyén, végleges formáját pedig 2015 körülre érheti el. Az első ütemben több mint 300 hotelszoba, 1500 játékautomata, 100 játékasztal, egy 10 asztalos pókerszoba, sportfogadó és fürdő készül el. Később ezek a számok fokozatosan emelkednek majd, a beruházás végére több mint 1200 hotelszoba és 6000 játékautomata lesz. Igaz, a beruházásról azóta nagy a csend.
Az EuroVegast 2005 óta tervezik, a kormány 2006 januárjában írt ki koncessziós pályázatot kaszinó üzemeltetésére, amit a beruházó megnyert. "A megállapodásban nem szerepel olyan kitétel, hogy kétszáz kilométeres körzetben nem lehet hasonló létesítmény, mint ahogy a pályázati kiírásban sem volt ilyen kikötés" - oszlatta el a kételyeket Veres János, korábbi pénzügyminiszter. Az EuroVegas egyébként 20 plusz 10 évre nyerte el a kaszinóüzemeltetési koncessziót Magyarországon.
A Starbucks is beszáll a buliba
A Hard Rock Café hazai nyitásával egybeesik a Starbucks terjeszkedése: a nyáron itthon bemutatkozó amerikai lánc csütörtökön nyitotta meg harmadik magyarországi üzletét az Erzsébet krt. 53-as szám alatt. A cég alig több mint egy hete a Mammut bevásárlóközpontban avatta második üzletét.
A most nyílt üzlet egyébként a legnagyobb hazai Starbucks a maga 300 négyzetméterével. "A kikapcsolódást próbáljuk elősegíteni könyvespolcunkkal is, melyről bárki leveheti és átlapozgathatja a neki tetsző könyvet, miközben kávéját szürcsöli. A Király utca forgalmas, jól frekventált helyen található, így biztosan sokak kedvenc helyévé válik éppen munkába-, vagy hazafelé igyekvés előtt” – nyilatkozta Szabó Orsolya, a Starbucks marketing specialistája.
Szintén csütörtökön avatta első budapesti üzletét a Váci utcában a Gusto Burger & Café, mely ígérete szerint gyors kiszolgálás mellett versenyképes árakon, minőségi alapanyagokból készült ételeket kínál vendégeinek. "New Yorkban, Londonban vagy Stockholmban az elmúlt években sorra nyíltak azon gyorséttermek, amelyek kompromisszumok nélkül kínálnak minőséget: adalékanyagoktól mentes marhahúsból készült hamburgert, friss salátát, kiváló kávét, kézműves süteményeket, minőségi borokat" - olvasható a cég közleményében.
A Gusto Burger & Cafe nem használ adalékanyagokat hústermékeiben: a hamburgerek húspogácsái nem tartalmaznak mást, mint szín marhahúst, a szendvicsekbe húspép helyett valódi csirkemell kerül, a kávét 100 százalékos arabica alapanyagból frissen készítik.
Az étterem üzleti filozófiája, hogy amennyiben módja van rá, magas minőségű, hazai termelésű alapanyagokból dolgozzon. Így a nyitást követően a legjobb argentin marhahúsból készítik a hamburgerek húspogácsáit, de keresik azt a magyar beszállítót, aki a későbbiekben hasonló stabil minőséget tud szállítani hazai marhából.
Beke Károly
mfor.hu