A kormánynak világos és egyértelmű elképzelése, hogy stratégiai váltást hozzon létre az energiaszektorban, ennek kiváló üzleti megjelenése az MVM-csoport működése - hangzott el a cég sajtótájékoztatóján. A nemzeti fejlesztési miniszter azt is kiemelte, hogy az MVM kiváló példa arra, hogy az állami vállalatok is tudnak jól működni, az állam is lehet jó gazda.
Gázárcsökkentés piaci eszközökkel
"Kiemelten fontos, hogy hosszútávon stabil, hiteles és kiszámítható energiapolitika legyen, ebbe tud majd az MVM is beilleszkedni és megfelelni" - hangsúlyozta Fellegi Tamás nemzeti fejlesztési miniszter. Hozzátette: az egyik legfontosabb cél, hogy az MVM profilbővítése megtörténjen, ebből a szempontból fontos volt a cégcsoport belépése a gázpiacra is.
Fellegi kiemelte, hogy a kormány számára fontos cél, hogy piaci eszközökkel próbálja szabályozni az árakat a gázpiacon. "Az MVM gázpiaci megjelenése már most komoly hatással van a piacon a versenyre és az árakra" - szögezte le. A miniszter elmondta, hogy a kormány stratégiájában fontos, hogy olyan cégek legyenek a magyar piacon, melyek olcsó energiával tudják ellátni a lakosságot.
"Diszkriminációmentes környezetet teremtenénk, melyben az MVM megjelenhet a gázpiacon kereskedőként és szállítóként is. Az Európai Bizottságnál már kezdeményeztük, hogy az elkészülő magyar-szlovák gázvezeték üzemeltetése is a cégcsoporthoz kerüljön" - mondta Fellegi.
A miniszter szerint fontos lenne, hogy a magyar cégcsoport a régióban is vezető szerepet töltsön be, az ország energiastratégiájában a kormány kiemelt szerepet szán a cégnek úgy, hogy a közjó érvényesülése mellett az üzleti működés se kerüljön veszélybe. Fellegi szerint a stratégiai energiaszektorban elsietett volt a privatizáció, ezt követően torz liberalizáció alakult ki, melyben a közjó nem tudott érvényesülni. A kormánynak feltett szándéka, hogy ezen változtat, ebbe a körbe tartozott a Mol-részvények visszavásárlása, illetve az MVM regionális vezető szerepe is - tette hozzá.
Ősszel dönthetnek Paks bővítéséről
"Személy szerint én azon a párton állok, hogy Magyarország nincs abban a helyzetben, hogy kiiktassa az atomenergiát. Ennek feltételei sem a megújuló energiaforrások növelésével, sem a gázenergia felfuttatásával nem adottak" - hangsúlyozta Fellegi Tamás. A fentiek miatt a készülő kormányzati energiastratégia tartalmazza a paksi atomerőmű bővítését.
A nemzeti fejlesztési miniszter kiemelte, hogy végleges kormányzati döntés csak ősszel születhet majd az atomerőmű bővítéséről, a döntésnek összhangban kell lennie a közeljövőben megvalósuló stresszteszttel. Fellegi szerint a teszt minden létező előírásnak megfelel, a lehető legmagasabb követelményeket támasztották. A tesztet majd bővíteni kell utólag a fukushimai tapasztalatokkal, melyek még nem állnak rendelkezésre.
Arra a kérdésre, hogy az atomerőmű bővítésével kapcsolatos tender nyílt lesz-e, a miniszter elmondta, hogy a kormány arra törekszik majd, hogy amennyire csak lehet átlátható legyen az eljárás, hiszen ez garantálja, hogy a legjobb ajánlat tudjon nyerni. A Mol és az MVM együttműködésével kapcsolatban Fellegi kiemelte, hogy nem politikai döntés fog születni, a két cég fogja meghatározni, milyen módon tudnak majd együttműködni.
Majdnem háromszoroznák az eredményt
"Az első fél év a korábbi működés hibáinak feltérképezésével és a hibák kijavításával telt, a fő célkitűzés egy sikeres, nemzeti, regionálisan meghatározó vállalatcsoport létrehozása" - mondta Baji Csaba Sándor, az MVM elnök-vezérigazgatója. Szerinte fontos, hogy a cégcsoport menedzsmentje támogassa a kormány céljait, illetve növekedési pályára állítsák a céget.
Az MVM középtávú tervei között szerepel, hogy javítsa az ellátás biztonságát, közben csökkentse az energiafüggőséget. Emellett középtávon növelnék a megújuló energiaforrások használatát, továbbra is kiemelt cél a hálózatfenntartás és fejlesztés, illetve a regionális lehetőségek kihasználása. "Érdekeltek vagyunk abban, hogy a magyar gazdaság szereplői minél olcsóbban jussanak energiához, ezen keresztül a gazdaság élénkítése is elérhető" - tette hozzá Baji Csaba Sándor.
Számszerűleg 2020-ra 250 milliárd forintos EBITDA-t érne el a cégcsoport a tavalyi 90 milliárd forint után. "Meg akarjuk teremteni a hosszútávú eredményes működés alapjait, emellett fel akarunk zárkózni a versenytársakhoz a működési eredményt tekintve" - hangsúlyozta Bács Zalán, az MVM stratégiai vezérigazgató-helyettese.
Az eredménynövekedésen belül 2013-ig mintegy 150 milliárd forintra növelnék az EBITDA-t, ehhez a stratégiában rögzített versenyképesség-javítás és hatékonyságjavítás 50-60 milliárd forinttal járulhat hozzá. Bács Zalán hozzátette: a regionális terjeszkedéssel kapcsolatban elsősorban a Nyugat-Balkánon és Romániában vizsgálják a lehetőségeket, tárgyalnak az érintett cégekkel.
Beke Károly
mfor.hu