4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Az Európai Bizottság után a magyar állam is jóváhagyta Ferihegy tulajdonosváltását, így minden akadály elhárult az elől, hogy britből német kézbe kerüljön a repülőteret üzemeltető Budapest Airport. A Hochtief átvállalja a 260,6 millió eurós fejlesztést.

Továbbadták

Az ÁPV Zrt. - a kormány előzetes tudomásul vételét követően, a Kincstári Vagyoni Igazgatóság (KVI) egyetértésével - hozzájárult a brit BAA magyarországi projektvállalata, a BUD Holding Vagyonkezelő Zrt. tulajdonában lévő Budapest Airport Zrt. részvények adásvételéhez, tudatta az MTI-vel a privatizációs ügynökség.

Mindent átvállalnak

A közlemény szerint az új tulajdonos, a német Hochtief AirPort GmbH vezette befektetői konzorcium teljes mértékben átvállalja a 2005-ös privatizációs pályázat nyertese, a brit BAA által elfogadott szerződéses feltételeket és kötelezettségeket, így a fejlesztéseket is.

A szerződésben a BAA 260,6 millió euró fejlesztést és beruházást vállalt 2011-ig, ennek nem teljesítése esetén kötbért kell fizetnie. Erre 75 millió euró bankgaranciát kellett letennie.

A befektetői konzorcium a részvénycsomagot - a BAA-hoz hasonlóan - egy Magyarországon bejegyzett projekttársaság révén vásárolja meg: a vevő az Airport Hungary Kft.. amely a konzorciumi tagok tulajdonában álló projekttársaság, az Airport Holding Kft. leányvállalata.

Mint ismert, a BAA 2005 decemberében a magyar privatizációs történelem legnagyobb értékű egyszeri tranzakcióját hajtotta végre. A brit repülőtér-üzemeltető társaság 464,56 milliárd forintért vette meg a Budapest Airport részvényeinek 75 százalék mínusz egy szavazat tulajdoni hányadát, a 75 évre szóló vagyonkezelési jogokat és az üzemeléshez szükséges kincstári eszközöket. Ezeket a vagyonelemeket 2005 nyarán egy független vagyonértékelő 110 milliárd forintra becsülte. A vételáron túl a tulajdonos a vagyonkezelés 75 éve alatt az éves bevétel 0,5 százalékát, de minimum 750 ezer eurót fizet meg a KVI-nek.

A fordulópont

A történet hivatalosan akkor érkezett újabb fordulópontjához, amikor a BAA Ltd. anyavállalatát, a tőzsdére is bevezetett BAA Plc.-t 2006 nyarán felvásárolta a Ferrovial. Az irányítást átvevő spanyol csoport új üzleti stratégiája ugyanis arra kényszerítette a BAA-t, hogy adja el az összes Nagy-Britannián kívüli repülőtérben lévő érdekeltségeit.

A brit cég ennek nyomán 2006. október végén jelezte, hogy értékesíteni kívánja a Budapest Airport részvénycsomagját a privatizációs pályázaton 406 milliárd forintos ajánlatával második helyen végző Hochtiefnek.

Az ÁPV szerint a német cég vezette konzorcium már a privatizáció során is teljesítette az összes alkalmassági feltételt, és megfelelő biztosítékokat nyújt ahhoz, hogy a Budapest Airportot - központi fontosságú érdekeltségeként - hosszú távon fejlessze és működtesse.

A Hochtief "fantasztikus lehetőséget" lát Ferihegyben, amelyet Magyarország hosszú távú előnyére kíván Közép-Európa vezető repülőterévé fejleszteni, állt a csoport lapunkhoz eljuttatott korábbi közleményükben. "A Budapest Airport egy igazi kincs, amely magában rejti a növekedés minden lehetőségét" - fogalmazott Dr. Reinhard Kalenda. A Hochtief AirPort ügyvezetője hozzátette: Magyarországot és Németországot eddig is erős gazdasági szálak fűzték össze, amelyeket a mostani házasság még erősebbé tesz majd.

Előállnak a tervekkel

A Hochtief akkori kommünikéje szerint a BAA már jelentős kezdő lépéseket tett, hogy a Budapest Airportot állami vállalatból versenyképes magántársasággá alakítsa át. Cégük ezt a megkezdett utat kívánja folytatni, s ennek érdekében az infrastruktúra és a szolgáltatások területén befektetésekre is hajlandó lesz.

Akkor ígéretük szerint amint megérkezik az állam jóváhagyása (ez most megtörtént) és befejeződik a tranzakció, részletesen ismertetik elképzeléseiket Ferihegy jövőjével kapcsolatban.

A vevő és az eladó egyaránt arra törekszik, hogy a tranzakció a lehető legrövidebb időn belül létrejöhessen. A Hochtiefnél március végén úgy nyilatkoztak, hogy néhány héten belül megköthetik a szerződést.

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!