Az ÁPV Zrt. - a kormány előzetes tudomásul vételét követően, a Kincstári Vagyoni Igazgatóság (KVI) egyetértésével - hozzájárult a brit BAA magyarországi projektvállalata, a BUD Holding Vagyonkezelő Zrt. tulajdonában lévő Budapest Airport Zrt. részvények adásvételéhez, tudatta az MTI-vel a privatizációs ügynökség.
Mindent átvállalnak
A közlemény szerint az új tulajdonos, a német Hochtief AirPort GmbH vezette befektetői konzorcium teljes mértékben átvállalja a 2005-ös privatizációs pályázat nyertese, a brit BAA által elfogadott szerződéses feltételeket és kötelezettségeket, így a fejlesztéseket is.
A szerződésben a BAA 260,6 millió euró fejlesztést és beruházást vállalt 2011-ig, ennek nem teljesítése esetén kötbért kell fizetnie. Erre 75 millió euró bankgaranciát kellett letennie.
Mint ismert, a BAA 2005 decemberében a magyar privatizációs történelem legnagyobb értékű egyszeri tranzakcióját hajtotta végre. A brit repülőtér-üzemeltető társaság 464,56 milliárd forintért vette meg a Budapest Airport részvényeinek 75 százalék mínusz egy szavazat tulajdoni hányadát, a 75 évre szóló vagyonkezelési jogokat és az üzemeléshez szükséges kincstári eszközöket. Ezeket a vagyonelemeket 2005 nyarán egy független vagyonértékelő 110 milliárd forintra becsülte. A vételáron túl a tulajdonos a vagyonkezelés 75 éve alatt az éves bevétel 0,5 százalékát, de minimum 750 ezer eurót fizet meg a KVI-nek.
A fordulópont
A történet hivatalosan akkor érkezett újabb fordulópontjához, amikor a BAA Ltd. anyavállalatát, a tőzsdére is bevezetett BAA Plc.-t 2006 nyarán felvásárolta a Ferrovial. Az irányítást átvevő spanyol csoport új üzleti stratégiája ugyanis arra kényszerítette a BAA-t, hogy adja el az összes Nagy-Britannián kívüli repülőtérben lévő érdekeltségeit.
A brit cég ennek nyomán 2006. október végén jelezte, hogy értékesíteni kívánja a Budapest Airport részvénycsomagját a privatizációs pályázaton 406 milliárd forintos ajánlatával második helyen végző Hochtiefnek.
Az ÁPV szerint a német cég vezette konzorcium már a privatizáció során is teljesítette az összes alkalmassági feltételt, és megfelelő biztosítékokat nyújt ahhoz, hogy a Budapest Airportot - központi fontosságú érdekeltségeként - hosszú távon fejlessze és működtesse.
A Hochtief "fantasztikus lehetőséget" lát Ferihegyben, amelyet Magyarország hosszú távú előnyére kíván Közép-Európa vezető repülőterévé fejleszteni, állt a csoport lapunkhoz eljuttatott korábbi közleményükben. "A Budapest Airport egy igazi kincs, amely magában rejti a növekedés minden lehetőségét" - fogalmazott Dr. Reinhard Kalenda. A Hochtief AirPort ügyvezetője hozzátette: Magyarországot és Németországot eddig is erős gazdasági szálak fűzték össze, amelyeket a mostani házasság még erősebbé tesz majd.
Előállnak a tervekkel
A Hochtief akkori kommünikéje szerint a BAA már jelentős kezdő lépéseket tett, hogy a Budapest Airportot állami vállalatból versenyképes magántársasággá alakítsa át. Cégük ezt a megkezdett utat kívánja folytatni, s ennek érdekében az infrastruktúra és a szolgáltatások területén befektetésekre is hajlandó lesz.
Akkor ígéretük szerint amint megérkezik az állam jóváhagyása (ez most megtörtént) és befejeződik a tranzakció, részletesen ismertetik elképzeléseiket Ferihegy jövőjével kapcsolatban.
A vevő és az eladó egyaránt arra törekszik, hogy a tranzakció a lehető legrövidebb időn belül létrejöhessen. A Hochtiefnél március végén úgy nyilatkoztak, hogy néhány héten belül megköthetik a szerződést.
Menedzsment Fórum
Rábólintott a kormány Ferihegy továbbadására
Az Európai Bizottság után a magyar állam is jóváhagyta Ferihegy tulajdonosváltását, így minden akadály elhárult az elől, hogy britből német kézbe kerüljön a repülőteret üzemeltető Budapest Airport. A Hochtief átvállalja a 260,6 millió eurós fejlesztést.