3p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Hatalmas ütemben növekszik Romániában a diszkont-légitársaságok utasszáma év eleje óta. Szintén jól kezdték az évet a hagyományos légitársaságok, bár esetükben a növekedési ütem jóval kisebb a low cost szegmensénél.

A hagyományos légitársaságokkal átlagosan 15 százalékkal utaztak többen Románia 2007 januári uniós csatlakozása óta. A nemzeti légitársaság (TAROM) 2007 első két hónapjában például 10 százalékos utasszám-növekedést regisztrált nemzetközi járatain a tavalyi év azonos időszakához képest, belföldi viszonylatban pedig 25 százalékos bővülést ért, számol be a Ziarul Financiar.

Másfélszeres növekedés

A román low-cost légiközlekedési piac ennél lényegesen nagyobb ütemben, több mint 50 százalékkal bővült. A mindeddig egyetlen román fapados társaság, a Blue Air 148 százalékos növekedésről számol be az elmúlt 12 hónapra vetítve. Utasaik jelentős hányada a külföldön dolgozó román vendégmunkások közül kerül ki, emellett sok a turistaként utazó román is.

A Romániából mindeddig csak olasz célállomásokra repülő itáliai MyAir társaság romániai képviselője az utasszám 70 százalékos emelkedéséről számolt be egy év alatt. A növekvő igény láttán a MyAir júniustól már nem csak Olaszországba, hanem Barcelonába, Párizsba és a spanyolországi üdülőhelyre, Ibizára is indít járatokat Bukarestből.

Szintén jó eredményeket produkált a SkyEurope Bukarest-Róma (Fiumicino) járata, amely január 12-i beindítása óta folyamatosan 90 százalék feletti foglaltságot mutat. Március utolsó hetében pedig elindult a román fővárosból az állandó, közvetlen bécsi járat is, amely helyettesíteni fogja az eddig Pozsonyig repülővel, onnan a császárvárosig pedig busszal történő utazásokat. Mihaela Badic, a SkyEurope sales managere erre a járatra is legalább 80 százalékos kihasználtságot prognosztizál 2007-ben.

A lap írása szerint a SkyEurope egyik legnagyobb vetélytársa, a Wizz Air romániai járatain eddig 80 százalék feletti helyfoglalási arányt könyvelhetett el. A társaság szerint kiemelkedően sikeresek a marosvásárhelyi járatok, amelyek az erdélyi várost már nemcsak Budapesttel, hanem Barcelonával és Rómával is összekötik. Előrejelzések szerint ebben az évben mintegy félmillióan fogják igénybe venni a magyar fapados légitársaság szolgáltatásait Romániában.

Florin Fulger, a low-cost légitársaságok által használt Baneasa-i Nemzetközi Repülőtér igazgatója szerint az idei év első két hónapjában 15 százalékkal több utas fordult meg az általa irányított légikikötőben, mint 2006 azonos időszakában.

Zárva lesz a reptér két hónapig

Részben ez az oka annak, hogy - korszerűsítési munkálatok céljából - az idén nyáron valószínűleg két hónapra bezárják a Baneasa-i repteret. Ez idő alatt előreláthatóan a másik bukaresti repülőtér, az Otopeni lesz a low-cost és a charter-járatok terminálja.

Mint ismert, Magyarországról a fapadosok közül elsőként a Wizz Air indított járatokat Romániába: a Budapest-Marosvásárhely vonal még 2006 júliusában startolt, Bukarestbe pedig 2007. január közepe óta repül a cég. A SkyEurope jelenleg nem közlekedik Magyarország és Románia között, a 2007 elejére bejelentett Budapest-Bukarest járatot ugyanis március végére megszüntette. A Wizz Air jelenléte egyébként a Malévnak is nagy kihívást jelent, hiszen a nemzeti légitársaság - Bukarest mellett - 2006 januárjától szintén repül Marosvásárhelyre.

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!