Az oktatás megreformálásának szándéka nem ismer határokat, se geográfiai, se szakmai értelemben. Hazánkban a struktúra áll az újítók fmeókuszában, másutt a tanító-tanuló, a tanár-diák, az oktató-hallgató viszony foglalkoztatja a hozzáértőket.
Április közepén Krakkóban tartotta a European Regional Information Society Association (eris@) az éves konferenciáját, amelyen az információs társadalom alapkérdései kerültek terítékre. Roy Leitch, független oktatási tanácsadó (Edinburgh, Skócia) azt hangsúlyozta, hogy az oktatásban változásra van szükség, mégpedig a tanító és a tanuló viszonyában.
Mester Sándor (Infotér) kérdéseire válaszolva Roy Leitch videointerjúban foglalta össze mondandójának lényegét.
Az alábbiakban közzétesszük a videointerjú szövegét:
- Roy, itt Krakkóban, az ERIS@ konferencián a változásról beszéltél. Ha jól értettem, azt mondtad, hogy meg kell változtatnunk, ahogyan az oktatásról gondolkodunk, meg kell változtatnunk az oktatók felfogását, akiknek másként kell oktatniuk, a tanulóknak másként kell tanulniuk, az oktatás egész architektúráját meg kell változtatni. Miért gondolod, hogy az infokommunikációs megoldásokat intenzíven alkalmazó oktatás jobb állampolgárokat fog adni a társadalmaknak?
- Ami az én személyes tapasztalataimat illeti, nagy szerencsémre vannak unokáim és láthatom fejlődésüket. Ők a saját környezetükhöz igazodva tanulnak. Nézd csak a fiatalokat, akik maguk fedezik fel a dolgokat, ők akarják eldönteni, hogy mit akarnak tanulni és mikor, és azt is, hogy milyen tanulási mód a kényelmes számukra. Ha az oktatás formális világát tekintjük, a fókusz a tanulótól a tanárra állítódik át. A legtöbb oktatási rendszerben, az iskolákban és az egyetemeken, a tanár az, aki a tudással rendelkezik, és a tudást átadja a tanulónak, aki passzívan ül és figyel. Ez a tudásátadási folyamat nem eléggé hatékony, hiszen a tanuló éppen másra gondolhat, a barátjára, barátnőjére, a focicsapatra, viszont ha a tanulót tesszük az oktatás középpontjába, és ő határozza meg, mikor tanul, és azt is, hogyan a megfelelőbb számára, akkor motiváltabbá és aktívabbá válik az oktatás folyamatában.
- Ha változásról beszélünk, a sebesség alapvető fontosságú. Mit gondolsz, ha az evolúció útját választjuk a revolúcióé helyett, juthatunk-e messzire?
- Az evolúcióban hiszek igazán, de tudnunk kell, hogy hova tartunk. Amit e konferencián is próbáltunk hangsúlyozni, az az, hogy tiszta elképzelésünk kell, hogy legyen arról, hogy a tanulókat az oktatás középpontjába helyezzük. Nem gondolom, hogy mindent ki kell dobnunk egyetlen perc alatt, de az evolúciót meg kell kezdeni. Ez olyan, mint bármilyen változási folyamat, tisztán kell látnod a célokat, és tegyél kis lépéseket a célok felé. Nagy szerencsénkre a gyorsan fejlődő információs technológia korában élünk és e technológia segít nekünk e lépések megtételében. Hangsúlyozni szeretném, hogy az alapvető reform abban áll, hogy az oktatást a tanulók igényei szerint alakítjuk és nem a tanár tudása szerint.
Forrás: Infotér