Mivel az új törvényi szabályozás szerint a cégek évente háromszor, 5 700 forint értékben adómentesen megajándékozhatják dolgozóikat, akár utalvány formájában is, egyre inkább élnek ezzel a lehetőséggel. „Az új szabályozás mindenképpen kedvező változásokat hoz, hiszen végre ismét életszerűvé vált az ajándékozás mind a megemelt összeghatár, mind az alkalmazható technika tekintetében” – véli Bessenyey Bálint, az Étkezési Utalvány Forgalmazói Egyesülés (EUFE) elnöke. „Az utalvány egy ideális közbenső lépcsőfok a pénz és a termék között, hiszen csak a terméktípust kell meghatározniuk a cégeknek. Várhatóan a legnépszerűbb kategóriák a könyv és kultúra, a ruházati termékek, illetve a műszaki és kozmetikai cikkekre váltható utalványok lesznek a munkaadók körében.”
[ajanlo=90][igazitas=left/]Bár az ajándékutalványok arányaikban kis szeletét képviselik a teljes utalványpiacnak, de így is milliárdos nagyságrendű szegmensről beszélhetünk: 2003-ban az EUFE tagjai által kibocsátott utalványok forgalma 5-10 milliárd forint között alakult. A változással az étkezési- és egyéb utalványok kibocsátására szakosodott cégek is igyekeznek lépést tartani: múlt év végén főként az új szabályozáshoz való igazodásra koncentráltak. 2005 lesz a próbaév, amikor lassan feléled és újraindul a rendszer, továbbá kiderül, mely termékkategóriákat keresik leginkább a cégek.
A korábbi gyakorlat alapján elmondható, hogy szezonalitás (főként a karácsonyi időszakban) az ajándékutalványoknál is megfigyelhető. „Ugyanakkor az egyre inkább terjedő cafeteria-rendszerekbe való beépülés következtében év közben is egyre jobban eloszlik majd a kereslet az utalványok iránt” – tette hozzá Bessenyey. Az is elképzelhető, hogy a céges alkalmakhoz igazítják az ilyen típusú jutalmazást, ami szintén az évközi felhasználás arányát növeli.
Molnár Anikó
Menedzsment Fórum
Sablonajándék helyett utalvánnyal jutalmazott dolgozók
A Menedzsment Fórum körképéből kiderül, Magyarországon újra népszerűvé válhatnak az ajándékutalványok, leginkább a céges keresletnek köszönhetően.