A kutatás egyik összefoglaló megállapítása az, hogy egyelőre az interjúalanyoknak csak kis része látja a társadalmi felelősségvállalást a vállalati stratégia tudatosan integrált elemének - összehangolt, a külső és belső érintetteket egyaránt figyelembe vevő, koordinált tevékenységnek. A vállalatvezetők, döntéshozók a fontolva haladó taktikát követik. Ennek valószínűleg az az oka, hogy Magyarországon a tudatos társadalmi felelősségvállalás még korai fejlődési szakaszban van, azaz most kezd a vállalatok tudatos működésében megjelenni. A vállalati döntéshozók érzik a nyomást az érintettek részéről, ám ezt a nyomást még nem érzik olyan erősnek, hogy azonnal reagálniuk kellene rá.
A nagy áttörés még előttünk van - derül ki a kutatásból. Különböző kezdeményezések, vállalati programok korábban is léteztek, ugyanakkor ezek általában a vezetők személyes elkötelezettségét vagy a külföldi tulajdonos elvárásait tükrözték. "A CSR az elmúlt évek során kezdett stratégiai szintre emelkedni és "a kutatás tanúsága szerint "feltehetően néhány éven belül megkülönböztető, versenyelőnyt biztosító tényezővé válhat" - mondta el Kozák Ákos, a GfK Hungária Piackutató Intézet igazgatója. "Az ezirányú tevékenységek többsége egyelőre adományozásra és különböző szponzorációkra korlátozódik, ám e paletta a jövőben várhatóan kiszélesedik."
Nincsenek lemaradva a magyar cégek a külföldiekkel szemben
Mindazonáltal a külföldi kutatások eredményeit vizsgálva érdekes a tény, miszerint a magyar vállalatok nincsenek jelentős lemaradásban a külföldi vállalatokhoz képest. Egy Németországban, 20 nagyvállalat megkérdezésével elvégzett felmérés során kiderült ugyanis, hogy bár a vállalatok többsége kiemelt figyelmet fordít a társadalmi felelősségvállalásra és fontos sikertényezőnek is tartja azt, közülük csupán háromról mondható el, hogy a társadalmi felelősség a stratégia és a menedzsmentfolyamatok integrált részét képezi. A társadalmi felelősségvállalás most kezd megjelenni nemzetközi szinten is a vállalatok alaptevékenységében.
"A hazai pénzügyi szektorban a fontolva haladó CSR tevékenység hátterében egyértelműen annak kommunikációjával kapcsolatos tartózkodás, az érintettek reakciójával kapcsolatos bizonytalanság húzódik meg - mondta el Braun Róbert, a Braun & Partners vezetője. Jellemző, hogy a CSR tevékenység nyilvános vállalásával kapcsolatban a vállalatok a "belülről kifelé haladás elvét követik": azaz először a belső kommunikációra helyezik a hangsúlyt, s csak a megvalósítás későbbi fázisában igyekeznek a többi érintettek, elsősorban az ügyfelek beleegyezését megnyerni.
A kutatásról
A GfK Hungária Piackutató Intézet és a Braun & Partners CSR Research együttműködésében elkészült az első ágazati felmérés, mely a pénzügyi szektorban tevékeny vállalkozások és intézmények társadalmi felelősségvállalás terén folytatott tevékenységéről szól.
A tanulmány 32 pénzügyi vállalkozás - bankok, biztosítók, kártyacégek, faktoringházak, befektetési tanácsadók, nyugdíjpénztárak, a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete (PSZÁF) és a Budapesti Értéktőzsde (BÉT) - képviselőivel készült mélyinterjúk eredményére épül.