5p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Magánszemélyként egyre több autós próbálja lefaragni kiadásait, ám a csúcson lévő benzinár mellett ez nem igazán sikerül. Miközben mennyiségben egyre kevesebb benzint vásárolunk, értékben folyamatosan nő az üzemanyagra fordított kiadásunk. Ráadásul szakértők szerint a következő időszakban tovább drágulhatnak az üzemanyagok. Mfor.hu-háttér.

Miközben az átlagos magyar fogyasztó továbbra is mindennap szembesül azzal, hogy jövedelmét hogyan ossza el, hogy az fedezze – a svájci frankban felvett hitelek törlesztőrészletei miatt is - megnövekedett kiadásait és (például élelmiszerre fordított) költését se kelljen drasztikusan visszafognia, egy "újabb tényező” rondít bele a képletbe. Az üzemanyagok árának immár két éve gyakorlatilag töretlen szárnyalása sokak számára okoz fejtörést.


Bár a felmérések és statisztikák szerint egyre kevesebb benzint vásárolunk, a magas árak miatt idén májusban soha nem látott értéket értek el az üzemanyagra fordított összegek. A KSH májusi kiskereskedelmi adata szerint a 123,5 milliárd forintos havi érték ugyan csak minimálisan haladja meg a tavaly júliusi csúcsot, ám a szezonálisan miatt a nyári hónapokban további növekedéssel lehet számolni.


Igaz, ebben közrejátszik az is, hogy a dübörgőnek mondható ipar és export miatt a szállítási teljesítmények jelentősen nőttek, ami jótékonyan hatott a gázolajfogyasztásra. Mivel a magyar autópark az elmúlt években minimális mértékben változott, így a közületi fogyasztók mellett kis mértékben az eltérő jövedelmi viszonyok jellemezte típuskülönbséget lehet indokként felhozni. Vagyis a magasabb jövedelműek tulajdonában, akik viszont valószínűleg kevésbé fogták vissza üzemanyagra költött kiadásaikat, relatív kevesebb benzinüzemű és több dízel gépkocsi van.

A fenti két ok miatt a két üzemanyag típus közötti fogyasztás mennyiségben nagyon durván elvált az elmúlt egy évben. Míg 2010 tavaszán még 50 ezer literen belül volt a különbség a gázolaj javára a negyedéves fogyasztásban, addig idén az év áprilisától júniusáig tartó időszakában már 170 ezer literrel kevesebb benzin fogyott, mint dízel.

Szakértők szerint egyébként a nyári hetekben még tovább emelkedhet az üzemanyagok ára. Vultur Csaba, a holtankoljak.hu szerkesztője a Népszavának nyilatkozva úgy vélte, hogy szezonális hatások miatt további áremelkedés várható augusztus végéig, és addigra akár 420 forint is lehet egy liter benzin a drágább kutaknál. A szakember szerint a "lélektani határ" már a 350 forintos benzinárnál volt tavaly, amikor egyébként 12 százalékkal csökkent a benzin, hattal pedig a gázolaj forgalma. A lap megszólaltatta Hegedűs Miklóst, a GKI Gazdaságkutató Intézet ügyvezetőjét is, aki szintén azon a véleményen volt, hogy az árat elsősorban az nyomja fölfelé, hogy még mindig magasabb a kereslet, mint a kínálat. Ezt a nyár, vagyis a turistaszezon még inkább erősíti. Hegedűs Miklós is úgy látja, nem kizárt, hogy Magyarországon eléri a 400 forintot a benzin átlagára.

A szakértői magyarázatok között a nyári szabadságolások miatt útra kelő hazai és külföldi autósok is szerepelnek. Ha regionális összevetésben nézzük, akkor a nyaralni induló autósoknak érdemesebb a magyar határ előtt vagy után tankolniuk, hiszen a környező országok közül kizárólag Szlovákia az, ahol hasonlóan magas a benzinár, mindenhol máshol kedvezőbb. Európai összevetésben is az élbolyban található Magyarország, hiszen számottevően csak Németországban, illetve Olaszországban drágább az üzemanyag.



Nem véletlen, hogy mind több autós állítja, spórolni szeretne a benzinen, és mivel az árak ezt nem teszik lehetővé, hát leteszi a kocsiját. A Forensis Autóklub felmérése szerint például az autósok mindössze harmada mondja azt, hogy az áremelkedések hatására továbbra is ugyanannyit autózik, mint egy évvel ezelőtt, miközben a megkérdezett autóvezetők több mint fele már 25-50 százalékkal kevesebb kilométert tesz meg autójával a magasabb üzemanyagárak miatt.

Mintegy 90 százalékuk sokkal jobban megnézi, hogy olyan benzinkúton tankoljon, ahol alacsonyabbak az üzemanyagárak, miközben a megkérdezettek több mint harmada 5-10 ezer forinttal kevesebbet költ havonta tankolásra, mint a múlt évben, 10 százalékuk pedig már nem tankol rendszeresen.

A Forensis szerint a felmérés egyik legfontosabb üzenete az, hogy az autós családok 35 százaléka a kevesebb tankolással, 31 százaléka pedig a szórakozásra költött összegek csökkentésével próbálja ellensúlyozni az üzemanyagok drágulásával járó plusz kiadásokat. Arra a kérdésre, hogy vajon milyen üzemanyagár esetében nem lennének hajlandók rendszeresen tankolni az autósok, 2-3 százalékuk azt mondta, már most sem tankol rendszeresen, közel 50 százalékuk pedig abbahagyná a rendszeres üzemanyag vásárlást, ha a benzin illetve a dízel ára elérné a 400 forintos literenkénti szintet. Ezzel szemben negyedük úgy gondolja, hogy bármilyen üzemanyagár mellett rendszeresen tankolna.

A ritkább tankolást a statisztikai adatok is alátámasztják, a Magyar Ásványolaj Szövetség (MÁSZ) számai szerint benzinből már az első negyedév is közel 6 százalékos visszaesést hozott, ám a második negyedévben még nagyobb, 7 százalékos volt a csökkenés. Ugyanez a tendencia a gázolaj esetében nem érvényesül, ott ugyanis nem csak értékben, de mennyiségben is több fogyott az egy évvel korábbiakhoz képest az elmúlt negyedévekben.

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!