Hasonlóan kedvezőtlen véleményt alakított ki az on-line ügyfélszolgálatokról John Tschohl, a Service Quality Institute (Minneapolis) elnöke is. Szerinte hiba volna persze egyedül a fejletlen, vagy rosszul megválasztott technológiát okolni. A tapasztalatok szerint a kudarc előidézői közé tartozik az is, hogy a legtöbb web-kereskedő rosszul választja meg az ügyfélkapcsolatokért felelős munkatársait. Hiába mozognak otthon ezek az emberek az internetes technológia világában, ha nem rendelkeznek az ügyfélszolgálati munkához nélkülözhetetlen kommunikációs adottságokkal.. A megfelelő humán interakciót nem helyettesítheti semmiféle automatizált CRM megoldás. Miközben a legtöbb vállalkozás természetesnek veszi, hogy válaszol a telefonhívásokra, a legfrissebb vizsgálatok szerint az e-mailek 29 százaléka megválaszolatlan marad.
A rosszul működő ügyfélszolgálatok nem "csak" a vásárlók, ügyfelek hangulatát rontják, hanem közvetlenül befolyásolják a vásárlásokat. Ami még ennél is fontosabb, a hagyományos és on-line boltokat is működtető "click and mortar" kereskedések vizsgálatakor kiderült, hogy a nem megfelelő on-line ügyfélszolgálattal rendelkező "vegyeskereskedések" off-line boltjaiban a vásárlók 70 százaléka kevesebb pénzt költ. A Jupiter Media Metrix vizsgálatából az is kiderült, hogy csak a boltok 18 százalékában férnek hozzá a kereskedők a vásárlók összesített (on-line és off-line) vásárlási "előéletéhez".
A vásárlók on-line és off-line kiszolgálásának összehangolásához nyilvánvalóan a CRM eszközök összehangolása volna a megoldás. A Gartner Group előrejelzései szerint azonban nem várható, hogy a közeljövőben megélénkülne az CRM szoftverek piaca. (A következő években mindössze 10 százaléknyi növekedést prognosztizálnak a CRM szoftverek piacán.) A lassulásnak persze előnyei is vannak. Az elmúlt években hihetetlen mennyiségű új technológiát felhalmozó vállalatok most egy kis lélegzethez jutva végre elkezdhetik felmérni, mit is tudnak kezdeni szerzeményeikkel.
Stagnáló CRM üzlet
Szakértők szerint idén alaposan lelassul a CRM-piac fejlődése. Nem kell azonban feltétlenül milliós szoftvereket venni, ha valaki javítani kívánja ügyfelei kiszolgálását.