Az Európai Unió és az Egyesült Államok képviselői a múlt héten pénteken állapodtak meg a transzatlanti légügyi egyezmény tervezetében. Ennek a célja, hogy az amerikai, illetve az uniós légitársaságok korlátozás nélkül repülhessenek az EU és az USA légikikötői között.
Ennek elsősorban az utasok élvezhetik majd az előnyeit, mert a liberalizált piacon a légitársaságok a jövőben teljesen szabadon választhatják meg az útvonalat, az árakat, a verseny éleződése nyomán csökkenhetnek a jegyárak. A világ légi forgalmának hatvan százalékát az Egyesült Államok és Európa közötti forgalom teszi ki.
Jelenleg az Európai Unió és az Egyesült Államok között a légi forgalmat kétoldalú megállapodások bonyolult és meglehetősen korlátozó rendszere szabályozza: az európai légitársaságok bármelyik amerikai légikikötőbe repülhetnek, de csak a saját országuk valamelyik repülőteréről. Ugyanez érvényes az Egyesült Államokból induló járatokra.
Az illetékes közlekedési miniszterek évek óta tárgyalnak az egyezményről. Az európai légitársaságok általában azt kifogásolják, hogy a transzatlanti légi forgalmat szabályozó megállapodás előnyösebb lenne az Egyesült Államok, mint Európa légitársaságainak. Az amerikai gépek jobb feltételekkel szállhatnának le az amerikai járatok legnagyobb európai légikikötőjének számító londoni Heathrow repülőtéren, mint az európaiak az amerikai belföldi reptereken. Az Egyesült Államok pedig attól vonakodik, hogy módosítsa azt a törvényt, amely 25 százalékban maximalizálja a külföldiek tulajdonszerzésének mértékét amerikai légi cégekben.