Az idei 960 milliárd forint helyett jövőre csak 605 milliárd forintot fordíthat kiadásokra a GKM a 2008. évi költségvetési törvényjavaslat szerint, jelentette be keddi sajtótájékoztatóján dr. Kákosy Csaba.
A csökkenés három nagy területen végbemenő változásokból tevődik össze. Egyrészt jövőre nem lesz tőkeemelés a MÁV-nál, ami több mint százmilliárdos terhet vesz le a tárca válláról. (Idén 111,6 milliárd forintot költött e célra a minisztérium.) Másrészt jövőre a GKM-től a Nemzeti Fejlesztési Ügynökséghez kerül az uniós források tervezése, ami mintegy 180 milliárddal csökkenti a tárca költségvetését.
Harmadrészt az idei 205 milliárd forint helyett jövőre mindössze 103,5 milliárd forint jut majd a gyorsforgalmi utak fejlesztésére. "Ennek oka, hogy sok ezzel kapcsolatos projekt az idei évben már kifutott, s így jövőre csökken a fejlesztendő utak száma” - magyarázta az mfor.hu kérdésére Kákosy. A 103 milliárd forintból elsősorban az M7-est, az MO-ást és az M6-ost fejlesztik jövőre.
Ami a további kiadásokat illeti, az idei 103 milliárd forint után jövőre 135 milliárd forintot fog a kabinet a személyszállítási szolgáltatások veszteségeinek kiegyenlítésére költeni. Ebből nyolc milliárdot kap majd a Volán, a többi a MÁV-hoz folyik majd be. Az útpénztár az idei 106 milliárd forint után 127 milliárd forinttal gazdálkodhat jövőre, az egységes, minden szolgáltatónál érvényes BKV-bérlet bevezetésének támogatására pedig 2,3 milliárd forint jut majd.
A kabinetfőnök szerint a GKM-nél az elmúlt években mintegy húsz százalékos létszámleépítést hajtottak végre, ami – a dologi kiadások lefaragásával együtt - hétmilliárd forintos megtakarítást jelentett a tárcának. Jövőre előreláthatólag már nem lesz szükség további elbocsátásokra.
W. B.
Menedzsment Fórum