[ajanlo=101][igazitas=left/]A hazai légifuvarozási piac az uniós csatlakozás óta teljesen liberalizálódott, ám ez egyelőre csődöket nem, csupán olcsó repülőjegyeket, egymás ellen folytatott médiakampányokat és lobbicsatákat hozott. A konkurensek támadásaival kellett szembesülnie például a Wizz Airnek, amikor az easyJet indított médiakampányt ellene. Az első ferihegyi bázisú fapados, a SkyEurope megjelenésekor pedig épp a Malévet vádolta meg azzal, hogy akadályozza piacra kerülését: a diszkont-légitársaság hetekig csak Pozsonyon keresztül szállíthatta az utasokat, mivel itt nem kapott működési engedélyt.
Szakértők szerint hosszú távon az a cég lesz sikeres, amely képes finanszírozni a piacszerzést - ez egyet jelent az olcsó repülőjegyekkel és a veszteséges üzemeléssel. A felesleges kapacitások, a fapados légitársaságok okozta árnyomás és a magas kerozinárak mára ugyanis felemésztették a társaságok tartalékait, így a versenyképtelen, tőkehiányos légitársaságok halálra vannak ítélve.
A Népszabadság elemzője szerint noha a Malévnak egyelőre sikerült talpon maradnia, idén várhatóan eladják az üzemanyag-értékesítési üzletágat, és napirenden van a négy darab Bombardier CRJ-200-as repülőgép értékesítése is.
Bár a müncheni Monitor Group tanácsadó cég a fapadosoknál 27 százalékos, a hagyományos és a regionális légitársaságoknál 6 százalékos utasszám-növekedést valószínűsít idén, az európai repülési ipar egésze - a tavalyi 7,5 százalékos utasszám-növekedés ellenére - továbbra is veszteséges, írja a Népszabadság.
Szelekció előtt a magyar légifuvarozási piac
Míg Európában az elmúlt évben tizenkét diszkont légitársaság tűnt el, addig a magyar légifuvarozási piacon egyelőre elmaradt a vérfürdő. Szakértők szerint azonban a légitársaságok itthon is a túlélésre játszanak, s ennek előbb-utóbb vesztesei lesznek, írja elemzésében a Népszabadság.