4p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Tarlós István főpolgármester szerint ha nem születik megállapodás a budapesti közösségi közlekedés hosszú távú finanszírozásáról, elképzelhető, hogy a BKV csak a közigazgatási határokig biztosítja majd a szolgáltatását.

A főváros kormánypárti vezetője pénteken, Budapesten tartott sajtótájékoztatóján hangsúlyozta, ez nem zsarolás, de be kell látnia mindenkinek, hogy csak annyi szolgáltatás rendelhető meg, amennyire fedezet van.

Tarlós István közölte, a Miniszterelnökséget vezető Lázár János által csütörtökön bejelentett, a BKV finanszírozására szánt 24 milliárd forintból hétfőig egy 22 milliárd forintos első részlet érkezik meg. A főpolgármester ezt "kis szépséghibának" nevezte, de kiemelte, bízik a hosszú távú megállapodásban.

Ehhez az államnak finanszíroznia kellene a BKV nem kötelezően vállalt feladataiból eredő, évente összesen mintegy 31 milliárd forintos kiadásait, amelyek az agglomerációs közlekedés biztosításából, valamint az állam által adott díjkedvezményekből erednek.

Tarlós István azt mondta, nem akarják becsapni "saját kormányukat", ennek bebizonyítására pedig felajánlotta, hogy a budapesti közösségi közlekedés fenntartása jövőre kerüljön Lázár Jánoshoz abban az esetben, ha a BKV hosszú távú finanszírozásáról nem születik megállapodás az év végéig. A városvezető szerint így kiderülne, "ki hazudik", vagyis a Miniszterelnökség vezetője változatlan finanszírozás mellett képes lenne-e üzemeltetni a budapesti közlekedést a szükséges fejlesztéseket is elvégezve.

Kitért arra is, értesülései szerint nem igaz Lázár János azon kijelentése, hogy a miniszterelnök a csütörtöki kormányülésen további tárgyalásokra kérte a nemzetgazdasági minisztert. A főpolgármester szerint ilyen egyeztetések feleslegesek is lennének, hiszen a közlekedési társaság finanszírozási problémái 26 éve ismertek. Szerinte ugyanis az évenkénti összesen 31,4 milliárd forintos működési hiányból 11,7 milliárd forintot a törvényileg nem kötelező, tehát önként átvállalt agglomerációs közlekedés fenntartása hoz létre, míg további 19,7 milliárd forintot az állam által adott, de nem finanszírozott díjkedvezmények. Kérdésekre válaszolva kijelentette, decemberben és a jövő év első hónapjaiban biztosított a BKV működése.     

Tarlós István emellett a támogatási szerződések idei elkészítésére sürgette a Miniszterelnökséget a 3-as metró felújításáról és a Csillaghegyi-öblözet árvízvédelméről szóló beruházások esetében. Szerinte ugyanis a főváros azok hiányában nem tudja majd kiírni a kivitelezésről szóló tendereket, ami komoly csúszást jelenthet ezeknél a beruházásoknál.  

Így törték össze a szupervillamost

A CAF balesete

Tarlós elmondta: az egyik CAF-villamos november 9-i balesetét nem műszaki hiba, hanem kettős emberi mulasztás okozta, így az érintett típusok szombattól ismét forgalomba állhatnak. Egy, a közlekedési hatóság közreműködésével készült szakértői vizsgálatra hivatkozva azt mondta, bebizonyosodott, hogy a CAF-villamosok fékrendszerének nincs konstrukciós hibája, a balesetet egy kikapcsolva felejtett berendezés okozta.

Tarlós István hangsúlyozta, a gyártó a hasonló esetek megelőzése érdekében egy olyan szoftverfrissítést hajt végre a járműveken, amely a jövőben jelzi a vezetőnek a szóban forgó berendezés működését.

A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) a baleset részleteiről azt írta: a próbafutást megelőzően töltötték a jármű akkumulátorait, azonban a töltés után a sínfék-áramkört védő kismegszakítót elmulasztották visszakapcsolni, továbbá a sínfék üzemképességét a próbafutás előtt és alatt sem ellenőrizték. Emiatt a villamos sínféke nem működött.

További elemzést igényel, hogy a járművezető kellő körültekintéssel, az időjárási viszonyoknak megfelelő módon közelítette-e meg a másik járművet, amivel a sínfék használata indokolatlan lett volna - tették hozzá az MTI-hez eljuttatott közleményben. Az 1-es járat vonalán november 9-én este egy új típusú, hosszú CAF-tesztjárat hátulról szaladt bele egy megállók között álló, régebbi  szerelvénybe. A BKV ezt követően forgalombiztonsági okokból felfüggesztette a már átvett, a balesetet szenvedettnél rövidebb CAF Urbos 3-asok közlekedtetését.     

Tarlós István közlése szerint ezen szerelvények - a spanyol gyártó fejlesztését követően - szombaton állhatnak ismét forgalomba. A BKK közleményében hozzáfűzték: a hosszú, 56 méteres villamosokat illetően a próbafutások a Nemzeti Közlekedési Hatóság írásos döntésének kiadását követően folytatódhatnak.

MTI

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!