4p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Új cikksorozat keretében tekinti át az mfor.hu a TESK Tanácsadó Kft. közreműködésével a munkaerő felvétel legfontosabb tudnivalóit, a toborzás legújabb trendjeit. Az első részben azt mutatjuk be, hogyan biztosítható kellő számú jelölt annak érdekében, hogy az üres pozíció megfelelő szakemberrel betölthető legyen.

Vegyünk egy átlagos toborzási, helyesebben felvételi folyamatot: megjelenik a szervezeti igény egy új munkaerő felvételére; azonosítják a munkakört és ezt követően a keresési profilt; elindul a toborzás; a forrásokból akad végre két, alkalmasnak tűnő jelölt; majd ez egyikük végül a szakmai interjúkon csúszik el, de szerencsére a másik jelölt megfelel. Azután ajánlattételre kerül a sor; a jelölt ajánlatot kap, mígnem a belépés előtt 2 nappal visszalép. Kezdődik minden elölről, két hónap után…

A fenti példa csaknem mindennapos olyan esetekben, amikor nem százával jelentkeznek a meghirdetett pozícióra a szakemberek.

A kudarcot persze senki nem szereti, és még akkor is kellemetlen a helyzet – hiszen a munkakör nincs betöltve, az idő pedig telik – ha sem a HR-es, sem a közvetítő iroda tanácsadója nem gondolja, hogy bármit is rosszul csinált volna.

Hol van hát mégis a hiba? Vagy tekintsük inkább így: hogyan lehet kiküszöbölni az ilyen szituációkat, gyorsítva a felvételi folyamatokat, kevesebb kudarcot felhalmozva?

A megoldást erre a "humán" problémára a "reál" tantárgyakból vettük. Ugyanis a nagy számok törvénye az olyan esetekben, amikor bizonyos valószínűségek fennállnak, de előre nem megjósolható a kimenetelük, megoldást szolgáltat.

Mely liftgyártó cég alkalmazna csupán egyetlen kötelet egy lift emelésére, ha mégoly megbízható is egy kötél? Vagy ahogyan a Navy Seal (az amerikai hadsereg különleges alakulata) alapelve mondja: "two is one, and one is none" (forrás: Marketingkommandó, Wolf Gábor). Vagyis a kettő az egy, és az egy az semmi.

A kettő az egy, és az egy az semmi

Alkalmazzuk hát ezt az elvet a toborzásra. A dolog titka, hogy mindig több főben gondolkodjunk, mint ami éppen előttünk van. Állítsunk több jelöltet, mint amire feltétlen szükség volna. Ha egyet kérnek, szerezzünk 5-6 jelöltet. Ahogy a Navy Seal esetében: többszörös túlbiztosítással kell csinálnunk a toborzást. Tehát mindenhol több jelöltet kell állítani, mint amire szükség lenne. Több közül nagyobb eséllyel lesz jobb jelölt, és kisebb az esélye, hogy egyetlen jelölt sem marad a folyamat végére.

Tehát a többszörös túlbiztosítás az, ami bebiztosítja a toborzási eredményeinket. Kiváló példát és bizonyítékot szolgáltatnak erre a nagy létszámú toborzásos projektek. Nemrégiben közreműködtünk egy 20 fős létszámbővítést megcélzó munkában egyik nemzetközi megbízónk számára. Tudtuk, hogy ahhoz, hogy valódi, mérhető eredményeket érjünk el, nagyon sokszoros túlbiztosítás szükséges. Végül a bemutatott jelöltek közül 11 kapott ajánlatot, és közülük nyolc jelölt fogadta el azt. De a túlbiztosítás ezt jelentette:

Összesen megkeresett jelöltek száma a projektben:         414 fő
Tanácsadói interjúkon részt vettek száma:               34 fő
Továbbküldhető (bemutatható) jelöltek száma:               32 fő
Ajánlatot kapott jelöltek száma:                       11 fő
Elfogadott ajánlatok száma:                           8 fő

Ez 52-szeres túlbiztosítás a megkeresettek számát tekintve, és 4-szeres a végül interjún megjelentek számát alapul véve. Persze nem mindenhol szükséges ilyen arányban túlbiztosítanunk. De tudnunk kell, hogy ahol nincs túlbiztosítás, tehát 1 jelöltet akarnak, és van mindössze 2 alkalmasnak tűnő jelölt, ott a sikertelen kimenetel kockázata jelentős.

Rendben – tehát a kimenetel és eredményesség bebiztosítására a megoldás a túlbiztosítás. Több jelöltet kell állítani, mint eddig.

De hogyan lesz több jelölt? A cikksorozat következő részében erre is kitérünk majd.

Tokár Péter
ügyvezető igazgató
TESK Tanácsadó Kft

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!