Egyszeri, de komoly sarc
"Az új adó egy piacralépési és fejlődési korlátot jelent" - nyilatkozta Ion Lixandru, a Román Közúti Árufuvarozók Országos Egyesületének (UNTRR) alelnöke a Capital című lapnak. "A mértéke nagyon magas, ezért gyakorlatilag ellehetetleníti a cégek működését. Számításaink szerint a gépjármű beszerzési értékének akár 12-13 százalékát is elérheti ez a költség" - mondta Lixandru.
Ellentmondásos a szabály
Az adótörvény egyes paragrafusaiban ellentmondás van az új adónem kiszámítására vonatkozóan, hiszen míg a törvény szövegében az áll, hogy a regisztrációs adót lejben kell kiszámolni, a vonatkozó mellékletekben már euro/köbcentiméter mértékegységet használnak. Ráadásul a kalkulált díj semmilyen mértékben nem függ a gépjármű beszerzési árától. "Nem hiszem hogy ebben a formában átmehet ez a szabályozás" - állítja Sergiu Plesa, a DAF kamionok általános importőrének képviselője.
Az adótörvény végrehajtási rendeleteinek tervezetében állítólag felmentenék a regisztrációs adó megfizetése alól a mezőgazdasági és ipari célra használt gépjárműveket. Szakértők szerint ez sem jelent megoldást a fuvarozó cégek problémájára, ráadásul azt szinte lehetetlen eldönteni, hogy egy kamiont ipari vagy kereskedelmi célból használnak. A pénzügyminisztérium illetékesei szerint ez egyelőre "csak egy ötlet", amely nem biztos hogy benne marad a végleges végrehatjási rendeletben.
A tanácsadó cégek két lehetőséget javasolnak az áruszállító cégeknek: deklarálják hogy a kamionokat ipari és agrár célokra használják, vagy vegyenek hibrid üzemeltetésű gépjárműveket, mert azokra nem kell regisztrációs adót fizetni.