3p

Már csak egy hónap választja el a román áruszállítókat egy olyan intézkedés bevezetésétől, amely sokuk számára a csődöt is jelentheti. Jövő év január elsejétől a fuvarozó cégek ugyanis speciális regisztrációs adó megfizetésére kötelezettek, amelynek mértéke a gépjármű beszerzési árának akár 12-13 százalékát is elérheti.

Egy új, Euro 4-es környezetvédelmi előírásnak megfelelő, 10 ezer köbcentis kamion után a fuvarozó cég 7650 euró regisztrációs adót fog fizetni, de egy ugyanilyen, Euro 3-as és 3 éves gépjárműért már 20.332 eurót. Eddig az áruszállító cégek a példában szereplő két kamion után semmilyen adót és járulékot nem kellett hogy fizessenek, mert a kereskedelmi célból használt gépjárművek adómentesek voltak. Az adótörvény módosításával az eddig fizetendő járulékokat törölték, ugyanúgy, mint a kereskedelmi gépjárművekre vonatkozó kivételt is. Helyette bevezették a regisztrációs adót, amely most már minden gépkocsira egyformán alkalmazandó.

Egyszeri, de komoly sarc

"Az új adó egy piacralépési és fejlődési korlátot jelent" - nyilatkozta Ion Lixandru, a Román Közúti Árufuvarozók Országos Egyesületének (UNTRR) alelnöke a Capital című lapnak. "A mértéke nagyon magas, ezért gyakorlatilag ellehetetleníti a cégek működését. Számításaink szerint a gépjármű beszerzési értékének akár 12-13 százalékát is elérheti ez a költség" - mondta Lixandru.

A regisztrációs adót egyszeri alkalommal kell megfizetni, akkor amikor a gépjárművet forgalomba helyezik Romániában, függetlenül attól, hogy hol gyártották. Nem befolyásolja tehát a már forgalomban lévő gépkocsikat, akkor sem ha egyik tulajdonostól egy másikhoz kerülnek. A regisztrációs adót euróban kalkulálják, és függ a gépjármű korától, teljesítményétől és a környezetvédelmi besorolásától.

Ellentmondásos a szabály

Az adótörvény egyes paragrafusaiban ellentmondás van az új adónem kiszámítására vonatkozóan, hiszen míg a törvény szövegében az áll, hogy a regisztrációs adót lejben kell kiszámolni, a vonatkozó mellékletekben már euro/köbcentiméter mértékegységet használnak. Ráadásul a kalkulált díj semmilyen mértékben nem függ a gépjármű beszerzési árától. "Nem hiszem hogy ebben a formában átmehet ez a szabályozás" - állítja Sergiu Plesa, a DAF kamionok általános importőrének képviselője.

Az adótörvény végrehajtási rendeleteinek tervezetében állítólag felmentenék a regisztrációs adó megfizetése alól a mezőgazdasági és ipari célra használt gépjárműveket. Szakértők szerint ez sem jelent megoldást a fuvarozó cégek problémájára, ráadásul azt szinte lehetetlen eldönteni, hogy egy kamiont ipari vagy kereskedelmi célból használnak. A pénzügyminisztérium illetékesei szerint ez egyelőre "csak egy ötlet", amely nem biztos hogy benne marad a végleges végrehatjási rendeletben.

A tanácsadó cégek két lehetőséget javasolnak az áruszállító cégeknek: deklarálják hogy a kamionokat ipari és agrár célokra használják, vagy vegyenek hibrid üzemeltetésű gépjárműveket, mert azokra nem kell regisztrációs adót fizetni.

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!