Hétfőn a normál ólommentes motorbenzin literje autópályák mentén működő egyes kutaknál már meghaladta az 1,40 fontot (450 forint), a dízel pedig - amely Nagy-Britanniában a nagyobb adóteher miatt mindig is drágább volt, mint a benzin - 1,60 font (510 forint) felé vette az irányt.
A brit sajtóban idézett iparági elemzők szerint ha a közel-keleti forrongás nem csitul, és emiatt folytatódik az olajárak emelkedése, látótávolságba kerülhet a 2 fontos (640 forintos) literenkénti üzemanyagár.
Londoni befektetési házak előrejelzései szerint egyelőre nincs jele az olajár-emelkedés fékeződésének.
A Commerzbank szakelemzői Londonban közzétett minapi prognózisukban azt jósolták, hogy a közel-keleti termelés körüli bizonytalanságok miatt a nyersolaj világpiaci ára még tavasszal valószínűleg eléri a 120 dollárt hordónként, bár ha nem lesznek további ellátási fennakadások, az árszint az év közepétől jó eséllyel ismét csökkenni kezd.
A Commerzbank szerint az olajárakra jelenleg elsősorban nem a kereslet, hanem az ellátási kockázatok hatnak. A ház szakértői mindent egybevetve jelenleg 103 dolláros hordónkénti átlagárat jósolnak 2011 egészére a globális alaptípusnak tekintett Brent olajfajtára, kiemelve, hogy ez 12 dollárral magasabb a cég korábbi várakozásánál.
Londoni szakelemzők hosszabb távon sem várják az olajárnyomás enyhülését.
A Barclays Capital befektetési csoport jelenleg érvényes távlati előrejelzése szerint a Brent hordójának éves átlagára 2015-ben 135 dollár lesz, 55 dollárral magasabb a tavalyi egész évi átlagnál.
George Osborne brit pénzügyminiszter hétvégi nyilatkozatában egyértelmű utalást tett arra, hogy a kormány esetleg eltekint az üzemanyag-illeték áprilistól esedékes, literenként 5 pennys emelésétől.
MTI