4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Az eredménytelen tárgyalások ellenére egyelőre nem váltja be korábbi fenyegetéseit a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ), így csütörtökön biztosan nem folytatódik a február 7-én felfüggesztett vasutassztrájk. Míg az érdekképviseleti szerv a jövőt illetően kissé tanácstalannak látszik és már hajlana a kompromisszumokra, addig a MÁV a két fő követelést tekintve továbbra is hajthatatlan.

Mit lép csütörtökön Gaskó?(MTI)

A VDSZSZ sztrájkbizottsága szerda esti ülésén úgy döntött, hogy csütörtökön biztosan nem folytatják a sztrájkot, mondta el Bárány Balázs, a szakszervezet alelnöke az MTI-nek.

Továbbra sincs döntés

Hozzátette: csütörtökön a sztrájkbizottság ismét összeül, újra áttekinti a kialakult helyzetet, és valószínűleg a munkabeszüntetés valamikor folytatódni fog. Emlékeztetett arra: a sztrájktörvény nem rendelkezik arról, hogy a munkáltatót az akció kezdete előtt mennyi idővel kell értesíteni. Ezzel azonban - elmondása szerint - a VDSZSZ nem kíván visszaélni, és arra törekszik, hogy kellő időben tájékoztassa a vasúttársaságot és a sajtót a munkabeszüntetés esetleges folytatásáról.

Bárány Balázs szerint olyan visszajelzéseket kapnak a vasúti szolgálati helyekről, hogy a sztrájkolók és nem sztrájkolók között mélyülnek az ellentétek, nő a feszültség, jó emberi kapcsolatok romlanak meg, és néhol már-már a tettlegességig fajulnak az indulatok.

Már többször visszatáncolt a VDSZSZ

Mint ismert, a VDSZSZ február elsején hirdetett sztrájkot, amit aznap délben felfüggesztett, február negyedikén újrakezdett, február 7-én délben pedig ismét megszakított. Ezek után kilátásba helyezte, hogy amennyiben a MÁV nem változtat álláspontján, akkor legkésőbb február 15-én folytatja az akciót. Ezt a fenyegetését azonban nem váltotta be - annak ellenére, hogy a vasúttársaság továbbra sem engedett.

Február 15-től végül Herczog László, a Foglalkoztatási és Szociális Hivatal Munkaügyi Közvetítői és Döntőbírói Szolgálat közvetítőjének részvételével folytatódtak ez egyeztetések. A VDSZSZ ekkor vállalta, hogy öt napig biztosan nem hirdet sztrájkot. A sztrájkmoratórium kedden lejárt, ám a szakszervezet - múlt heti nyilatkozatainak ellentmondva - ismét függőben hagyta a munkabeszüntetés folytatásának kérdését.   

Az érdekképviseleti szerv továbbra is azt szeretné elérni, hogy a munkabeszüntetésekben érintett három társaság (MÁV Zrt., MÁV Start Zrt., MÁV Gépészeti Zrt.) munkavállalói kapjanak fejenként nettó 250 ezer forintot a Máv Cargo privatizációs bevételéből, illetve - az idei évre már megajánlott 6,9 százalék felett - további tíz százalékos, azaz összesen 16,9 százalékos bérfejlesztést kér a kiszervezett MÁV-társaságok (MÁV Start Zrt., MÁV-Trakció Zrt., MÁV Gépészet Zrt.) dolgozóinak. Gaskó szerint előbbi követelés 35 ezer, utóbbi pedig 13-14 ezer vasutast érint.

MÁV: 14-28 milliárdos költség

A MÁV számítása szerint a tíz százalék többlet-bérfejlesztés a kiszervezett három társaságnál bruttó kifizetés esetén 6,1 milliárd forintba, a MÁV Cargo privatizációs bevételéből való részesedés minden vasutas számára nettó kifizetés esetén 8,5 milliárd forintba, bérben kifizetve pedig 20-22 milliárd forintba kerülne. Ezek alapján tehát a követelések teljesítése minimum 14,6, maximum 28,1 milliárd forintot emésztene fel.

A vasúttársaság azonban gazdaságilag és jogilag is megalapozatlannak tartja ezeket az igényeket, és ezért – tartva magát Kákosy Csaba gazdasági és közlekedési miniszter, valamint Heinczinger István, a MÁV Zrt. vezérigazgatója korábban kinyilvánított álláspontjához - a két fő kérdésben egy tapodtat sem hajlandó előrelépni.

Kompromisszumokba is belemenne a VDSZSZ

Annak ellenére sem, hogy – mint azt Gaskó István, a VDSZSZ elnöke elmondta – a szakszervezet több kompromisszumos javaslatot tett. Így például a dolgozónként egyszeri nettó 250 ezer forinttal és a 6,9 százalékos bérfejlesztésen felül még tíz százalékos követeléssel kapcsolatban elfogadhatónak tartaná, ha azt nem egy év alatt kapnák meg a dolgozók, vagy azt a választható béren kívüli juttatáshoz csatolnák. Így egy része még az idén kifizethető lenne, ráadásul az a munkaadónak kevesebb adó- és járulékteherrel járna, mintha bérként fizetné ki. Az érdekképviseleti szerv belemenne abba is, ha a többletbérfejlesztést munkaidőcsökkentéssel oldanák meg, tette hozzá Gaskó.

A tárgyalások - a jelenlegi állás szerint - hétfőn 15 órakor folytatódnak a MÁV Zrt. és a VDSZSZ között, Herczog László vezetésével.

W. B.

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!