5p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Csütörtökön is folytatódik a Vasutas Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ) által hétfő hajnalban megkezdett vasutassztrájk. A MÁV adatai szerint napról napra csökken a munkabeszüntetésben részt vevők száma, és egyre több vonat közlekedik, a szakszervezet viszont azt állítja: az akció támogatottsága nem csökkent. A közlekedés valószínűleg ma is kiszámíthatatlan lesz, bár a MÁV legalább az elővárosi forgalomban szeretne némi kiszámíthatóságot elérni.

Meddig húzzák még? (Fotó: MTI)

A VDSZSZ szerdai döntése értelmében a munkabeszüntetés tovább folytatódik, mivel a MÁV-val és a MÁV Starttal folytatott tárgyalásokon semmilyen mértékben sem közeledtek az álláspontok. A szakszervezet a MÁV-val péntek 10 órakor, a személyszállító céggel pedig péntek délben ül ismét tárgyalóasztalhoz.

Ma már csak négy százalék sztrájkol

Az immár negyedik napja megszakítás nélkül folyó akció támogatottsága fokozatosan csökken, legalábbis a MÁV statisztikái szerint. Csütörtökre virradó éjszaka a forgalomirányítók közül 1567-en vették fel a munkát, és 123 vasutas sztrájkolt, azaz a munkabeszüntetésben részt vevők aránya 7,2 százalék. Hétfő éjjel ez a mutató még 12 százalék (1742 forgalmistából 203 fő), kedden pedig 10,9 százalék (az 1719 forgalmistából 188 fő) volt.

A nappali műszakban szintén visszaesett a munkabeszüntetésben részt vevők száma ezen a területen: arányuk - az aznapi összlétszámhoz képest - a hétfői több mint tíz százalékról (271 sztrájkoló) keddre 7,8 (213 sztrájkoló), szerdára 5,5 százalékra (148 sztrájkoló), csütörtökre pedig négy százalékra apadt: ma a megjelent 2707 vasutasból csupán 110 fő nem dolgozik, tudatta lapunkkal közleményben a MÁV.

A MÁV Startnál csütörtök éjszaka a kivezényelt mintegy 800 dolgozó 15 százaléka sztrájkolt, ami szintén fiolyamatos csökkenést jelez ahhoz képest, hogy kedd nappal az 1838 dolgozó (jegyvizsgálók, kocsivizsgálók) közül 466 fő (25 százalék), szerdán nappal pedig 1943 munkavállalóból 432 fő (22 százalék) nem vette fel a munkát.

Szabó Imre, a VDSZSZ ügyeletese viszont – konkrét számok említése nélkül - arról tájékoztatta az MTI-t, hogy csütörtök éjszaka a sztrájklefedettség az előző napi állapotnak megfelelő volt. Gaskó István, a szakszervezet elnöke pedig - a MÁV adatainak ellentmondva, ám szintén konkrétumok említése nélkül - úgy nyilatkozott: a vasútforgalom kulcspozícióban dolgozók vasutasok 75 százaléka vett részt a sztrájkban, és a MÁV Gépészeti Zrt.-nél is nő a munkabeszüntetés támogatottsága.

Duplázódott a közlekedő vonatok száma

Ami a forgalmat illeti, szerdán a MÁV szerint – a sztrájkolók számának csökkenése miatt - a vonatoknak már közel negyven százaléka közlekedett, ami 1500 vonatot jelent. A trend ebben az esetben egyenletesen növekvő: hétfő délelőtt a menetrend szerinti vonatoknak még csak alig több mint ötöde (1561-ből 332, 21 százalék) járt, kedd délelőtt 1450-ből 347 közlekedett (24 százalék), kedden nulla órától este hat óráig 2562 tervezett személyszállító vonatból már 760 (harminc százalék) teljesítette szolgálatát.

A vasúttársaság szerint csütörtökön már egy bizonyos kiszámíthatósággal közlekedhetnek a vonatok Budapest elővárosaiban (egy-két órás gyakorisággal), a vidéki regionális forgalomban (három órás gyakorisággal), illetve a távolsági forgalomban. Összességében a MÁV várakozásai szerint csütörtökön már a vonatoknak több mint negyven százaléka jár majd - a pontos szám attól is függ, hogy a MÁV Startnál is tovább csökken-e a munkabeszüntetésben részt vevők száma.

Mit akar a VDSZSZ?

Ami a történések hátterét illeti, a VDSZSZ továbbra is azt követeli, hogy a sztrájkban érintett három társaság (MÁV Zrt., MÁV Start Zrt., MÁV Gépészeti Zrt.) munkavállalói kapjanak fejenként nettó 250 ezer forintot a Máv Cargo privatizációs bevételéből, illetve - az idei évre már megajánlott 6,9 százalék felett - további tíz százalékos, azaz összesen 16,9 százalékos bérfejlesztést kér a kiszervezett MÁV-társaságok (MÁV-START Zrt., MÁV-Trakció Zrt., MÁV Gépészet Zrt.) dolgozóinak.

A vasúttársaság a követeléseket sem jogilag, sem gazdaságilag nem tartja megalapozottnak. Szerintük a VDSZSZ akciója a munkahelyek jövőbeni biztonságát veszélyezteti, és beláthatatlan kockázatot és veszteségeket eredményez gazdaságilag és társadalmilag a most kialakulóban lévő MÁV-csoport számára.

A követelések teljesítése Kákosy Csaba gazdasági és közlekedési miniszter szerint 30 milliárd forintba kerülne. "Az idei évre megállapított 6,9 százalékos keresetemelés fair és tisztességes megállapodásnak tekinthető. Ennél több nincs benne a rendszerben" - mondta korábban a miniszter az mfor.hu kérdésére.

Bárány Balázs szerint viszont már 11-12 milliárd forintból rendezhető lenne követelésük. Ezen belül - Gaskó István, a VDSZSZ elnöke szerint - a személyenkénti 250 ezer forint egyszeri kifizetés 8,7 milliárd forint kiadást jelentene, azaz a 102,5 milliárd forint privatizációs bevétel kilenc százalékát kérik 35 ezer vasutasnak.

A VDSZSZ - a múlt pénteki, félnapos munkabeszüntetés után - hétfő hajnal három órától ismét határozatlan idejű sztrájkot hirdetett, amely azóta is tart.

W. B.

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!