A hétfő délutáni bértárgyaláson sem sikerült megállapodni a Volán-társaságoknál működő szakszervezeteknek a munkáltatók képviseletében tárgyaló Közúti Közlekedési Vállalkozások Szövetségével (KKVSZ).
Az inflációnál is kisebb béremelést ajánlanak
Az egyezség annak ellenére nem jött létre, hogy a Közúti Közlekedési Szakszervezet (KKSZ) bérfejlesztési igényét 7,5-ről hét százalékra, a béren kívüli juttatásra vonatkozó elvárását pedig évi 60 ezerről 48 ezer forintra mérsékelte. Ez összesen – a KKVSZ szerint - 9,4 százalékos jövedelemfejlesztésnek felelne meg.
A KKVSZ viszont csupán 5,5-7 százalékos jövedelemfejlesztést tart elképzelhetőnek, amin belül négy százalékos bérfejlesztést hajtana végre. Mindez azt jelentené, hogy a Volán-dolgozók reálbére 2008-ban csökkenne, hiszen az idei év egészében elemzők 5-5,5 százalékos inflációval számolnak.
Amennyiben a kedden délelőtt folytatódó tárgyalásokon sem sikerül egyezségre jutni, akkor a Volán-társaságoknál működő szakszervezetek - a KKSZ, az Autóbuszközlekedési Dolgozók Uniója, a Közlekedési Munkástanácsok Szövetsége és a Liga Közlekedési Szakszervezetek Ágazati Szövetsége – beváltják korábbi sztrájkfenyegetésüket, azaz január 30-án üzemkezdettől nyolc óráig az egész országban letehetik a munkát a dolgozók.
Tavaly már volt országos sztrájk
Az érdekképviseleti szervek egyébként már 2007-ben is tartottak egy országos méretű sztrájkot: november 27-én üzemkezdettől reggel hét óráig 3-4 ezer menetrend szerinti autóbuszjárat nem közlekedett. A megmozduláshoz akkor csaknem minden sofőr csatlakozott, a buszpályaudvarokon pedig az akció ideje alatt alig voltak utasok.
A dolgozók akkor azért tüntettek, hogy az autóbuszvezetők korkedvezményre jogosító ideje ne függjön a vezetett jármű típusától. A Szociális- és Munkaügyi Minisztérium végül vállalta, hogy a javaslatot idén az Országgyűlés elé terjeszti és támogatja, így a KKSZ aláírta a minisztériummal az erről szóló megállapodást. Három másik Volán-szakszervezet viszont megtagadta ezt, mivel nem láttak garanciát arra, hogy az Országgyűlés valóban a sofőrök számára kedvező döntést hoz majd a kérdésben.
Ami a mostani történéseket illeti, a bérfejlesztések kérdésének súlyát mutatja: míg a mintegy 23 ezer dolgozó fizetése tavaly az összkiadás több mint felét vitte el, addig például az üzemanyag "csupán" alig több mint ötödét. Fennáll tehát a veszély, hogy a menedzsment a bérköltségek terhére próbál a korábbi éveknél jobb eredményeket elérni.
Növekvő veszteség, csökkenő utasszám
Azokon lenne is mit javítani, hiszen - ha csak a számokat nézzük - a Volán-társaságok az elmúlt években lejtőre kerültek. Míg 2000 és 2004 között a cégek - az együttes teljesítményüket figyelembe véve – rendre nyereségesek voltak, addig 2005-ben mínusz egymilliárdos, 2006-ban mínusz 2,6 milliárdos, tavaly pedig mínusz 7,6 milliárdos üzemi eredményt voltak kénytelen elkönyvelni.
Ezzel párhuzamosan 2001-től folyamatosan csökken az utasok száma is: míg hét évvel ezelőtt még 521,3 milliónyian utaztak a Volánok helyközi járatain, addig tavaly már csak 459 millióan. Hat év alatt tehát több mint 62 millió utast vesztettek a cégek, ami jelentős, 12 százalékos csökkenést jelez.
Saslics Elemér, a Volán Egyesülés vezérigazgatója szerint az utasokat elsősorban az autók vitték el, azaz - mint azt a Világgazdaságnak korábban elmondta - a buszoknak nem elsősorban a vasúttal, hanem a személykocsikkal kell konkurálniuk.
Nyolcmilliárddal segít az állam
A negatív tendenciákkal szemben inkább csak tüneti kezelést jelent, hogy a Volánok idén is számíthatnak az állam segítő kezére. Az Európai Unióban érvényes rendelkezések szerint ugyanis a társaságokra kompenzáció nélkül nem lehet ráhárítani a veszteséges közszolgáltatás többletköltségeit, ezért ha ilyen szolgáltatás nyújtására állami vagy önkormányzati megrendelés érkezik, azt külön meg kell téríteni. Erre a célra 2008-ban nyolcmilliárd forintos veszteségkiegyenlítő keret áll rendelkezésre a központi költségvetésben, ami kifejezetten a közforgalmú autóbusz közlekedésben használható fel.
Ez nagyjából ellensúlyozni tudja azt a 8,3 milliárd forintos bevétel-elmaradást, amelyet - Saslics becslése szerint - a társaság kénytelen idén lenyelni a fogyasztói árkiegészítés csökkentése miatt. A tavaly évközbeni változás – a jegyek árát a kedvezményt adó már nem egészíti ki száz százalékra – a Volánoknál 2007-ben 5,5 ötmilliárd forint bevételkiesést okozott; igaz, ezt az állam végül az év utolsó napjaiban adott ötmilliárdos veszteségkiegyenlítéssel nagyrészt kipótolta.
Már idén kezdődhet a privatizáció
A fenti számok valószínűleg nagyban közrejátszottak abban, hogy a kormány úgy döntött: megszabadul a jelenleg még állami kézben lévő Volán-társaságoktól. Kákosy Csaba szerint a privatizációra "minél előbb, akár már 2008-ban” sort kell keríteni.
A közlekedési és gazdasági miniszter úgy véli: a magánosítás által a Volánok friss tőkét, valamint új szakmai és menedzsmenttudást kapnak majd, így a jelenleginél felkészültebben várhatják a közúti személyszállítás 2012-ben bekövetkező uniós piacnyitását. A bevétel várható nagyságával kapcsolatban Kákosy nem bocsátkozott találgatásokba, annyit azonban kiemelt: nem a bevételszerzés a fő cél.
Wéber Balázs
Menedzsment Fórum