5p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Bár hétfőn engedtek korábbi bérkövetelésükből a Volán-dolgozókat képviselő szakszervezetek, egyezség nem született. Amennyiben kedden sem sikerül közös nevezőre jutniuk a munkáltatóval, szerda kora reggel az egész országban megbénulhat a távolsági buszközlekedés. Ez a legkevésbé sem hiányozna a Volánoknak, amelyek az elmúlt hat évben több mint 62 millió utast vesztettek, a tavalyi évet pedig rekordméretű veszteséggel zárták. Mfor.hu háttér.

Szerdán  reggel leállhat a forgalom (Mfor-montázs)

A hétfő délutáni bértárgyaláson sem sikerült megállapodni a Volán-társaságoknál működő szakszervezeteknek a munkáltatók képviseletében tárgyaló Közúti Közlekedési Vállalkozások Szövetségével (KKVSZ).

Az inflációnál is kisebb béremelést ajánlanak


Az egyezség annak ellenére nem jött létre, hogy a Közúti Közlekedési Szakszervezet (KKSZ) bérfejlesztési igényét 7,5-ről hét százalékra, a béren kívüli juttatásra vonatkozó elvárását pedig évi 60 ezerről 48 ezer forintra mérsékelte. Ez összesen – a KKVSZ szerint - 9,4 százalékos jövedelemfejlesztésnek felelne meg.

A KKVSZ viszont csupán 5,5-7 százalékos jövedelemfejlesztést tart elképzelhetőnek, amin belül négy százalékos bérfejlesztést hajtana végre. Mindez azt jelentené, hogy a Volán-dolgozók reálbére 2008-ban csökkenne, hiszen az idei év egészében elemzők 5-5,5 százalékos inflációval számolnak.

Amennyiben a kedden délelőtt folytatódó tárgyalásokon sem sikerül egyezségre jutni, akkor a Volán-társaságoknál működő szakszervezetek  - a KKSZ, az Autóbuszközlekedési Dolgozók Uniója, a Közlekedési Munkástanácsok Szövetsége és a Liga Közlekedési Szakszervezetek Ágazati Szövetsége – beváltják korábbi sztrájkfenyegetésüket, azaz január 30-án üzemkezdettől nyolc óráig az egész országban letehetik a munkát a dolgozók.

Tavaly már volt országos sztrájk

Az érdekképviseleti szervek egyébként már 2007-ben is tartottak egy országos méretű sztrájkot: november 27-én üzemkezdettől reggel hét óráig 3-4 ezer menetrend szerinti autóbuszjárat nem közlekedett. A megmozduláshoz akkor csaknem minden sofőr csatlakozott, a buszpályaudvarokon pedig az akció ideje alatt alig voltak utasok. 

A dolgozók akkor azért tüntettek, hogy az autóbuszvezetők korkedvezményre jogosító ideje ne függjön a vezetett jármű típusától. A Szociális- és Munkaügyi Minisztérium végül vállalta, hogy a javaslatot idén az Országgyűlés elé terjeszti és támogatja, így a KKSZ aláírta a minisztériummal az erről szóló megállapodást. Három másik Volán-szakszervezet viszont megtagadta ezt, mivel nem láttak garanciát arra, hogy az Országgyűlés valóban a sofőrök számára kedvező döntést hoz majd a kérdésben.

Ami a mostani történéseket illeti, a bérfejlesztések kérdésének súlyát mutatja: míg a mintegy 23 ezer dolgozó fizetése tavaly az összkiadás több mint felét vitte el, addig például az üzemanyag "csupán" alig több mint ötödét. Fennáll tehát a veszély, hogy a menedzsment a bérköltségek terhére próbál a korábbi éveknél jobb eredményeket elérni.

Növekvő veszteség, csökkenő utasszám

Azokon lenne is mit javítani, hiszen - ha csak a számokat nézzük - a Volán-társaságok az elmúlt években lejtőre kerültek. Míg 2000 és 2004 között a cégek - az együttes teljesítményüket figyelembe véve – rendre nyereségesek voltak, addig 2005-ben mínusz egymilliárdos, 2006-ban mínusz 2,6 milliárdos, tavaly pedig mínusz 7,6 milliárdos üzemi eredményt voltak kénytelen elkönyvelni.


Ezzel párhuzamosan 2001-től folyamatosan csökken az utasok száma is: míg hét évvel ezelőtt még 521,3 milliónyian utaztak a Volánok helyközi járatain, addig tavaly már csak 459 millióan. Hat év alatt tehát több mint 62 millió utast vesztettek a cégek, ami jelentős, 12 százalékos csökkenést jelez.

Saslics Elemér, a Volán Egyesülés vezérigazgatója szerint az utasokat elsősorban az autók vitték el, azaz - mint azt a Világgazdaságnak korábban elmondta - a buszoknak nem elsősorban a vasúttal, hanem a személykocsikkal kell konkurálniuk.

Nyolcmilliárddal segít az állam


A negatív tendenciákkal szemben inkább csak tüneti kezelést jelent, hogy a Volánok idén is számíthatnak az állam segítő kezére. Az Európai Unióban érvényes rendelkezések szerint ugyanis a társaságokra kompenzáció nélkül nem lehet ráhárítani a veszteséges közszolgáltatás többletköltségeit, ezért ha ilyen szolgáltatás nyújtására állami vagy önkormányzati megrendelés érkezik, azt külön meg kell téríteni. Erre a célra 2008-ban nyolcmilliárd forintos veszteségkiegyenlítő keret áll rendelkezésre a központi költségvetésben, ami kifejezetten a közforgalmú autóbusz közlekedésben használható fel.

Ez nagyjából ellensúlyozni tudja azt a 8,3 milliárd forintos bevétel-elmaradást, amelyet - Saslics becslése szerint - a társaság kénytelen idén lenyelni a fogyasztói árkiegészítés csökkentése miatt. A tavaly évközbeni változás – a jegyek árát a kedvezményt adó már nem egészíti ki száz százalékra – a Volánoknál 2007-ben 5,5 ötmilliárd forint bevételkiesést okozott; igaz, ezt az állam végül az év utolsó napjaiban adott ötmilliárdos veszteségkiegyenlítéssel nagyrészt kipótolta. 

Már idén kezdődhet a privatizáció

A fenti számok valószínűleg nagyban közrejátszottak abban, hogy a kormány úgy döntött: megszabadul a jelenleg még állami kézben lévő Volán-társaságoktól. Kákosy Csaba szerint a privatizációra "minél előbb, akár már 2008-ban” sort kell keríteni.

A közlekedési és gazdasági miniszter úgy véli: a magánosítás által a Volánok friss tőkét, valamint új szakmai és menedzsmenttudást kapnak majd, így a jelenleginél felkészültebben várhatják a közúti személyszállítás 2012-ben bekövetkező uniós piacnyitását. A bevétel várható nagyságával kapcsolatban Kákosy nem bocsátkozott találgatásokba, annyit azonban kiemelt: nem a bevételszerzés a fő cél.

Wéber Balázs

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!