A Toyota 56 éves elnöke, Akio Toyoda az Automotive News-nak adott interjúban elmondta: "a vállalat célja, hogy 10 millió járművet értékesítsen világszerte, amire eddig nem volt példa a történelemben." A Toyota-vezér nem tűzött ki határidőt a rekordeladás eléréséhez, viszont ez már idén is esélyes lehet, hiszen 2012-ben 9,96 millió járművet szállított a vállalat.
A japán autóipari óriásnak már korábban is célja volt a 10 millió, azonban a folyamatos katasztrófák - japán földrengések és cunami, indonéz áradások - jelentősen visszafogták a cég eredményeit. Ráadásul korábban bejelentették, hogy 2013-ban nem építenek új gyárat, sőt a következő 3 évben sem. Ez azért érdekes, mert eddig szinte minden évben átadtak egy új üzemet. Ennek ellenére a Toyota 2012-ben a világ legnagyobb autógyártója volt az eladási volument tekintve.
A titok nyitja
Toyoda elárulta azt is, hogyan adnak el egyre több járművet. A dolog nyitja a TNGA - Toyota New Global Architecture - azaz egy olyan strukturális megközelítés, ahol moduláris alkatrészeket használnak fel az autómodelleknél. Ez nagyjából azt jelenti, hogy egy elemet több modellnél, akár az anyacég más márkáinál is használnak. A technológia célja, hogy 70-80 százalékban egységesítsék a cég által gyártott járművek alkatrészeit.
Az új irány a vállalat költséghatékonyabb termelését, egyben versenyképességét segíti. A TNGA-elven épülő első modellek 2015-ben kerülhetnek a piacra.
A VW már így termel
Hozzá kell tennünk, hogy a moduláris gyártás egyáltalán nem új dolog az autóiparban. A németek titánja, a Volkswagen már rég alkalmazza ezt az építési formát, aminek jelentős sikereket köszönhetnek. Sőt! Olyan mértékben növekedtek az elmúlt években, hogy nem kisebb a céljuk, mint hogy a világ legnagyobb autóipari vállalatává váljanak. A 2012-es év rekordeladásai a Volkswagen-csoport márkái között egy nagy lépés a trón felé.
A Volkswagen sikereit megirigyelhette Toyoda, és a gyárépítések helyett belső fejlesztésekkel kíván nem versenypozíciót veszteni.
További átalakítások
"A cél a fenntartható növekedés. Ez úgy érhető el, hogy egyre jobb autókat gyártunk korlátozott erőforrásokkal" - mondta Toyoda. Az elnök a moduláris termelés mellett a vállalat működését is átszervezte a hatékonyság növelése okán, összesen négy részre osztotta azt:
- az egyik cégegység a Lexus márkával foglalkozik
- a második a Toyota fejlesztésekkel a fejlett piacokra (pl: USA, Japán)
- a harmadik szintén a Toyotával, de a feltörekvő piacokra fejleszt
- a negyedik pedig a közös technológiai egységeket fejleszti (például: motorok, sebességváltók)
Toyoda az interjú végén hozzátette: "a következő autó lesz a legjobb autónk, és ha azt mondanám, hogy megépítettük a legjobb járművet, akkor a fejlődésünk megállt."
Barnác Tamás
mfor.hu