3p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Tovább csúszik a Boeing nagy reményekkel várt legújabb repülőgépének leszállítása: az ultrakönnyű Dreamlinert valószínűleg csak nyáron veheti át első vevője. Az újabb késés oka, hogy az egyik Dreamliner kényszerleszállásra kényszerült a fedélzetén keletkezett tűz miatt. Mfor.hu háttér.

Előreláthatólag csak június végén vagy július elején szállítja le az első Dreamliner 787-est a Boeing első megrendelőjének, a japán All Nippon légtársaságnak, adta hírül a héten a Les Echos.

Felfüggesztették a próbarepüléseket

A francia lap információi szerint az újabb késlekedés oka, hogy egy hónappal ezelőtt kényszerleszállást kellett végrehajtania az egyik, próbarepülést végző gépnek a fedélzetén keletkezett tűz miatt.

Mint az azóta lefolytatott vizsgálatokból kiderült, az egyik, energiaellátásért felelős kapcsolótáblán keletkezett rövidzárlat okozta a tüzet, amely megolvasztotta a közelben lévő fémszerkezeteket, és a szigetelésben is kárt tett. A rendellenességet a hasonló vészhelyzetek elkerülésére beiktatott szoftverek sem tudták megakadályozni, így azokat teljesen újra kellett írni.

A történtek után a Boeing az összes Dreamliner próbarepülését felfüggesztette, ami miatt az egész projekt újabb három hónapos késedelmet szenvedett.

Mint ismert, az első 787-est eredetileg 2008-ban kellett volna átadni a japán légitársaságnak, azonban a leszállítás idejét technikai problémák miatt újra és újra ki kellett tolnia az amerikai óriáscégnek.

Újabb három hónap csúszás

A Dreamliner megépítésének és beüzemelésének nehézségeit jól jelzi, hogy legelső útját öt alkalommal kellett elhalasztani - az első 787-es végül 2009 decemberében esett át a tűzkeresztségen. Jelenleg hat gép van teljesen kész állapotban, további 26 repülőn pedig az utolsó simításokat végzik.

A Boeing számára presztízsprojektnek számító Dreamliner legnagyobb előnye, hogy fejlesztői szerint mintegy húsz százalékkal kevesebbet fogyaszt versenytársainál, ami az üzemanyagköltségeket tekintve komoly versenyelőnyt jelent.

Az alacsony fogyasztás oka "pehelysúlya" - míg a hagyományos gépeknél, például egy Boeing 777-esnél a géptestnek mindössze 12 százalékát alkotják karbonszálas vagy hasonlóan könnyű anyagok, addig a Dreamlinernél ez az arány mintegy ötven százalék.     

A szupergép kifejlesztési költségei elemzők szerint mintegy 15 milliárd dollárra rúgnak, a három éves csúszás miatt fellépő pluszkiadások pedig további 11 milliárd dollárt tesznek ki.

A nagy riváls is betlizett

Mint ismert, novemberben kényszerleszállást hajtott végre a Boeing nagy riválisa, az Airbus szupergépe is. A Qantas ausztrál légitársaság által üzemeltetett A380-as azért tért vissza idő előtt a szingapúri repülőtérre, mert egyik hajtóműve felrobbant és szétesett a levegőben.

A robbanást egy váratlan, hajtóművön belüli olajszivárgás és az annak nyomán kialakuló olajtűz okozhatta, ami miatt több A380-as hajtóművét is ki kellett cserélni.   

A hatalmas médiafelhajtás közepette bemutatkozott A380-as, a Dreamlinerrel ellentétben, már több mint három éve szállít utasokat - ez idő alatt még nem következett be a mostanihoz hasonló súlyú rendellenesség.  

Az Airbus-gép kifejlesztése egyébként szintén horribilis összegbe, 14 milliárd dollárba került, debütálása pedig - technikai problémák miatt - másfél-két évet csúszott.

Wéber Balázs

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!