Előreláthatólag csak június végén vagy július elején szállítja le az első Dreamliner 787-est a Boeing első megrendelőjének, a japán All Nippon légtársaságnak, adta hírül a héten a Les Echos.
Felfüggesztették a próbarepüléseket
A francia lap információi szerint az újabb késlekedés oka, hogy egy hónappal ezelőtt kényszerleszállást kellett végrehajtania az egyik, próbarepülést végző gépnek a fedélzetén keletkezett tűz miatt.
Mint az azóta lefolytatott vizsgálatokból kiderült, az egyik, energiaellátásért felelős kapcsolótáblán keletkezett rövidzárlat okozta a tüzet, amely megolvasztotta a közelben lévő fémszerkezeteket, és a szigetelésben is kárt tett. A rendellenességet a hasonló vészhelyzetek elkerülésére beiktatott szoftverek sem tudták megakadályozni, így azokat teljesen újra kellett írni.
A történtek után a Boeing az összes Dreamliner próbarepülését felfüggesztette, ami miatt az egész projekt újabb három hónapos késedelmet szenvedett.
Mint ismert, az első 787-est eredetileg 2008-ban kellett volna átadni a japán légitársaságnak, azonban a leszállítás idejét technikai problémák miatt újra és újra ki kellett tolnia az amerikai óriáscégnek.
Újabb három hónap csúszás
A Dreamliner megépítésének és beüzemelésének nehézségeit jól jelzi, hogy legelső útját öt alkalommal kellett elhalasztani - az első 787-es végül 2009 decemberében esett át a tűzkeresztségen. Jelenleg hat gép van teljesen kész állapotban, további 26 repülőn pedig az utolsó simításokat végzik.
A Boeing számára presztízsprojektnek számító Dreamliner legnagyobb előnye, hogy fejlesztői szerint mintegy húsz százalékkal kevesebbet fogyaszt versenytársainál, ami az üzemanyagköltségeket tekintve komoly versenyelőnyt jelent.
Az alacsony fogyasztás oka "pehelysúlya" - míg a hagyományos gépeknél, például egy Boeing 777-esnél a géptestnek mindössze 12 százalékát alkotják karbonszálas vagy hasonlóan könnyű anyagok, addig a Dreamlinernél ez az arány mintegy ötven százalék.
A szupergép kifejlesztési költségei elemzők szerint mintegy 15 milliárd dollárra rúgnak, a három éves csúszás miatt fellépő pluszkiadások pedig további 11 milliárd dollárt tesznek ki.
A nagy riváls is betlizett
Mint ismert, novemberben kényszerleszállást hajtott végre a Boeing nagy riválisa, az Airbus szupergépe is. A Qantas ausztrál légitársaság által üzemeltetett A380-as azért tért vissza idő előtt a szingapúri repülőtérre, mert egyik hajtóműve felrobbant és szétesett a levegőben.
A robbanást egy váratlan, hajtóművön belüli olajszivárgás és az annak nyomán kialakuló olajtűz okozhatta, ami miatt több A380-as hajtóművét is ki kellett cserélni.
A hatalmas médiafelhajtás közepette bemutatkozott A380-as, a Dreamlinerrel ellentétben, már több mint három éve szállít utasokat - ez idő alatt még nem következett be a mostanihoz hasonló súlyú rendellenesség.
Az Airbus-gép kifejlesztése egyébként szintén horribilis összegbe, 14 milliárd dollárba került, debütálása pedig - technikai problémák miatt - másfél-két évet csúszott.
Wéber Balázs