Több német város vezetése is fontolgatja, hogy korlátozni fogja az Uber személyszállító tevékenységét, miután nem tartja helyesnek, hogy a cég sofőrjei taxiengedély nélkül végeznek forprofit szolgáltatást. Az érintett városok között van München, Düsseldorf, Berlin és Hamburg – írja a Bloomberg.
A müncheni városvezetés egyik szóvivője egy interjúban azt mondta, hogy egyelőre csak azokra a sofőrökre fókuszálnak, akik engedély nélkül fuvaroznak, de az sem kizárt, hogy később kitiltják a hasonló szolgáltatást nyújtó kocsikat a városból. Hasonlóan vélekedik Düsseldorf is, ahol egész egyszerűen törvényellenesnek minősítették az Uber üzleti modellje alapján működő taxizást. Hamburg a múlt hónapban szólította fel a céget, hogy függessze fel tevékenységét a kikötővárosban, Berlin pedig a múlt héten cselekedett ugyanígy. A városok most bírósági döntésekre várnak a céggel kapcsolatban indított ügyekben, hogy ezek alapján szerezzenek érvényt az esetleges kitiltó rendelkezéseknek. Az Uber sofőrjei emellett Frankfurtban is dolgoznak, ahol egyelőre csak annyit közöltek: megvizsgálják, hogy a cég működése milyen jogi lépéseket vet fel. Az alternatív taxivállalat már Kölnt és Stuttgartot is célba vette.
Ismert, hogy az Uber más országokban is kiváltotta a városvezetés és a taxisok nemtetszését. A gyakran borsos árú, akár 200 ezer euróba is kerülő taxiengedélyek hiánya miatt fellépő versenyjogi problémák mellett sokan biztonsági aggályokat is megfogalmaztak a szolgáltatással kapcsolatban. Nem véletlen, hogy Londonban, Madridban és Párizsban is voltak megmozdulások.
Egy dolgot ugyanakkor nem lehet vitatni: az okostelefonos fuvarrendelés az egész világon hatalmas sikert aratott, hiszen nem csak kényelmesebb a hagyományos taxizásnál, de - az Uber saját bevallása szerint - 40 százalékkal olcsóbb is. A cég egyik képviselője arra hívta fel a városvezetők figyelmét, hogy a tiltás helyett inkább azt kéne megvizsgálniuk, milyen előnyökkel jár a személyszállításnak eme új megközelítése.
Az autózásról kialakult kép az okostelefonok elterjedésével egyébként komoly változás előtt áll. (Erről a korábbi írásunkban részletesen beszámoltunk - Így spórolhat, ha lemond a saját autóról). Nem véletlen, hogy olyan kockázatitőke-befektetők, mint a Goldman Sachs és a Google Ventures komoly pénzeket öntöttek az alternatív taxis és telekocsi szolgáltatást nyújtó cégekbe. Az Uber, amely 44 országban aktív, 17 milliárd dollárt (4000 milliárd forint) ér jelenleg.
Szász Péter
mfor.hu