Ismét humoros sorozattal igyekszik a nézők kegyeit elnyerni a köztévé. Egy légitársaság mindennapjait mutatja be az M1 új televíziós műsora, a Fapad. Az októberben induló sorozatot két ismert humorista, Litkai Gergely és Vinnai András írta. A 26 perces epizódokból álló, dokumentarista stílusban készülő 24 részes széria forgatása szeptember közepén zárul. A sorozat bemutatóján a költségekről nem számoltak be, de az MTVA a közelmúltban nem garasoskodott a programok gyártásán, így vélhetőleg ez a vígjáték is komoly pénzébe került az adófizetőknek.
Az úgynevezett dokumentarista stílus egyébként az USA-ban és Angliában nagy sikernek örvend, elég csak a műfaj két legismertebb darabjára, az Office (Hivatal) vagy a Parks and Recreation (Városfejlesztési osztály) szériáira gondolni. A magas nézettség mellett ezek a sorozatok ráadásul számos szakmai díjat is besöpörtek.
Nagy kérdés, hogy a hazai nézők mennyire lesznek fogékonyak a stílusra, hiszen a Munkaügyek című vígjáték korábban nem igazán hozta a várt sikert. (Noha a köztévénél általában és ezúttal is azt hangsúlyozták, hogy nincsenek nézettségi elvárások a műsor kapcsán.) A csatorna vezetői mindenesetre optimisták. Nyitrai Kata, az MTVA szórakoztató műsorok főszerkesztője a sorozatot bemutató sajtótájékoztatón arról beszélt, hogy a stílus a színészeknek is nagy lehetőség arra, hogy magukat is adják, hozzáköltsenek a szerephez. A sorozat műsorba kerülésének pontos időpontját később hozzák nyilvánosságra, az őszi műsorstruktúra ismertetésekor. Elhangzott: a nézőszámtól függ, hogy hány évadra tervezik a Fapadot, de ismerve a nézői szokásokat, kifutási időt biztosítanak a produkciónak. A sorozatot mindenestre igyekeznek ismert színészekkel is megtámogatni, így szerepelni fog benne Dobó Kata és Pindroch Csaba is.
Az M1 helyzete, ha nem is reménytelen, de meglehetősen nehéz, hiszen nemhogy a két nagy kereskedelmi tévével nincs versenyben, de immár hetek óta a középmezőnyben sem tud labdába rúgni. A TV2 és az RTL Klub pedig csak most fog igazán beleerősíteni, hiába maradt ki ezúttal a nagy nyári leállás, a látványos produkciók az ősszel jönnek.
Ezek közül az első már hétfőn bemutatkozott, méghozzá az RTL Klub új vetélkedője, - amelyet időnként tehetségkutatónak is titulál a sajtó, - a konyhafőnök. „Mindenki kezében ott a lehetőség, hogy elnyerje a Konyhafőnök címet illetve az azzal járó tíz millió forintos nyereményt. Azonban ez nem lesz könnyű, nehéz, embertpróbáló küzdelem elé néznek a versenyzők” – előlegezték meg az akadályokat a zsűri tagjai, Vajda Pierre, Fördős Zé és Bernáth József.
Hétköznap estékre a TV2-nek is van egy új reménysége, a Zsaruk című dokureality, amely minden bizonnyal új színt próbál vinni a programstruktúrába, és egyúttal minél szélesebb közönség számára szórakozást nyújtani.
A két nagy kereskedelmi tévé őszi programjairól egyébként már korábban beszámoltunk, ahogy az esti műsorok ütemezéséről is. (A vonatkozó cikkeinket itt és itt éri el - szerk.) Mindenesetre érdekes lesz, hogy az eddig nagyon erős Tények utolsó félóráját és a hírműsor farvizén magára találó Jóban rosszban-t meg tudja-e törni az RTL új műsora, a Konyhafőnök. Amennyiben ez nem sikerülne, akkor a TV2 könnyen lehet, hogy fogást tudna találni a konkurensén, hiszen az utóbbi időben (bár ebben a nyári időszak is közrejátszott) önmagához képest gyengébben teljesített az Éjjel-nappal Budapest, amely egy pörgős nyomozós műsorral (Zsaruk) akár előzhető is lenne. Más kérdés, hogy hiába adott Berki Krisztián iránt a felfokozott érdeklődés, meglátásunk szerint a bulvármédia egyik nagy kedvence kevés lesz a Barátok közt ellen. A változó műsorstruktúra kapcsán érdemes megjegyezni még egy adatot: a TV2 vezetése a vasárnap estét a Sztárban sztár című műsornak akarja szentelni, ennek oltárán pedig feláldozták az egykor verhetetlen magazinműsorukat, a Naplót. A szombat délutánra átkerülű műsor számára sokak szerint az új idősáv a végét fogja jelenteni, így kifejezetten érdekes volt a Napló "hattyúdala", hiszen a TV2 legnézettebb műsora volt a múlt héten, mely a teljes lakosságot tekintve egymillió feletti nézettséget produkált.
Az utolsó nyári héten ugyanakkor továbbra is az RTL Klub klub volt az erősebb az esti órákban. Ha a kereskedelmi célcsoportot nézzük (18-49 év közöttiek) 19 és 23 óra között, akkor kicsit nagyobb előnnyel, míg ha 18 óra és 23 óra között vizsgáljuk a 18-59-es korosztályt, akkor némileg szorosabb versenyben nyert az RTL Klub.
Az első kategóriában az RTL Klubot átlagosan a nézők 19,6 százaléka követte, míg a TV2-t a 14 százalékuk választotta. Továbbra is jól teljesítettek az RTL-es kábelcsatornák: a F+ 6,3 százalékos közönségarányt tudott, míg a Cool ennél is magasabb 6,6 százalékos közönségarányt ért el. Kissé visszacsúszott a Viasat 3, amely a nézők 4,5 százalékát kötötte le átlagosan, míg a sort továbbra is az M1 zárta (3,6% SHR).
A két nagy csatorna között a mélyebb merítést jelentő 18-59 éveseket átfogó csoportban kisebb volt a különbség, az RTL Klub ugyanis 19 százalékos közönségarányt ért el, szemben a TV2 15,1 százalékával.
mfor.hu